Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf Ladetimer over midnatt

Startet av teralv, lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:47

« forrige - neste »

leafnor

Jeg leser det som at du faktisk betaler time mot time. Så du vil tjene på å lade på f.eks natten. Bra de allerede har fått det til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Skal dobbeltsjekke, men kan nevne at Fjordkraft sa det samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Electrix

Jeg sjekket nettopp med min strømleverandør LOS og de bekreftet også at jeg betaler den faktiske prisen på strømmen time for time, og at de bare viser en gjennomsnittspris av det jeg har betalt for på fakturaen for enkelthetsskyld. det forstår jeg, det hadde blitt en veldig stor faktura om de skulle liste opp pris for hver eneste time...

Men er at jeg kan logg inn på min side og sjekke forbruk for hver eneste time.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

teralv

Her er siste i strømsaken.
GE ble stillt til veggs, og da jeg ba om dokumentasjon, la dem seg flate og innrømmet feilinfo.

Alt opplegg her til ingen nytte.
Sjems over GE i denne saken, og nå vil de ikke svare heller. Har kontaktet forbrukerrådet for å prøve å få til en media sak, før jeg kontakter media selv. For det er nok en del som tror at timesavlesning fungerer. Og når folk da lader om natt, og på tider med lave priser, så blir de likevel fakturert døgnpris, og kun kraftselskapene sitter igjen med gevinsten på vårt strev.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

_OE_

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 13. oktober 2018, klokken 12:31
Tror dessverre timesavregning for spotpris ikke er på plass ennå hos leverandørene selv om de nye strømmålerne kan rapportere hver time. Har forstått det slik at man får en slags vektet gjennomsnittspris for måneden.

Er det noen som vet hva som er status for timesavregning?
Jeg fikk brev fra min leverandør (ustakveikja) om at det er timesavregning når en har spotpris/og har ny strømmåler fra 1 oktober i år

Carl Anton Stenling

Fikk svar fra Fortum om at deres Ladebonus-abonnement avregnes basert på veid gjennomsnitt av spotpris for måneden. Med andre ord gjør det ingen forskjell når på døgnet strømmen brukes.
Fortum oppgir også at "en gang i fremtiden" ligger det til rette for timesavregning med ny strømmåler.

Ser kanskje ut som jeg bør skifte leverandør.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Electrix

Her er i alle fall mitt forbruk hos LOS, med graf for både forbruk og pris.

Ser at de ikke har inne data for de siste dagene, men regner med at det er fordi de får tilsendt timesforbruket i oppsamlede filer for en viss tid i etterkant i stedet for kontinuerlig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Kan også hente ut forbruk i excel med pris så regner med at det stemmer det de skriver da.

Time                     Forbruk   Pris
22.09.2018 16:00   3   29,4738
22.09.2018 17:00   1   31,4863
22.09.2018 18:00   3   40,6475
22.09.2018 19:00   3   45,1513
22.09.2018 20:00   4   45,3063
22.09.2018 21:00   3   45,3663
22.09.2018 22:00   3   41,1513
22.09.2018 23:00   2   33,9413
23.09.2018 00:00   2   28,0725
23.09.2018 01:00   1   29,2888
23.09.2018 02:00   2   18,3838
23.09.2018 03:00   2   14,8688
23.09.2018 04:00   1   23,2025
23.09.2018 05:00   3   30,1375
23.09.2018 06:00   4   39,7525
23.09.2018 07:00   3   44,655
23.09.2018 08:00   1   46,0175
23.09.2018 09:00   2   49,665
23.09.2018 10:00   2   50,3463
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Lurer forresten på hvordan de vil prise fastprisavtaler nå når timesavregning på spot trer i kraft? Det må vel prises inn at man da gjerne bruker strømmen når «alle» gjør det siden fastprisen ikke svinger. Fastpris blir kanskje da litt dyrere enn før?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#25
Sitat fra: tomrh på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:36
Lurer forresten på hvordan de vil prise fastprisavtaler nå når timesavregning på spot trer i kraft? Det må vel prises inn at man da gjerne bruker strømmen når «alle» gjør det siden fastprisen ikke svinger. Fastpris blir kanskje da litt dyrere enn før?
Energikostnaden til sluttbruker vil blir delt i tre.
-Omsetningsavgiften (Mva) som er flat,
-energiprisen som valgfritt vil kunne være flytende mot spot og etter hvert ned mot timespriset eller som i dag en fast pris,
-og så kommer det som blir likt for alle som skal endre adferd, energiavgiften som vil blir priset etter enten når på døgnet en tar ut energien, og/eller om du belaster over en viss effekt. Hele hensikten er å få flatet ut effekten, ikke nødvendigvis senke totalforbruket.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lars C. Krogenæs

Jeg har GE sosial spot, som skal være timesbasert. Ser på min side hos GE at prisen varierer fra time til time, og jeg prøver å utsette lading til 00.10 samt lar varmtvannstanken få strøm  i perioden mellom 10.00 til 15.00 og 24.00-06.00. Vi er nå 4 i familien og det fungerer utmerket, uten at vi merker noe forskjell på vanntemperaturen (Har 180 liter).

Legger ut bilde av graf med forbruk/timespris i morgen, fordi jeg vil ha med mandagen, som vil gi en god illustrasjon på det jeg prøver å få til med styring. Forbruksdataene fra Hafslund til GE ligger noen dager etter.

Har altså Hafslund Nett som netteier.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

teralv

Jeg har nettopp hatt meg en sinnsyk runde med GE, hvor Adm. Dir Jansrud måtte på banen.
De sa også til meg at jeg ble fakturert på timesverdier. Men når jeg nå ba om dokumentasjon for timesverdiene, så ble det kontramelding.

Da var svaret at min netteier kun sendte mitt forbruk på ukesbasis, så alt mitt opplegg med timere osv var bortkastet.

Sjekk om GE mottar timesmålinger fra din nettleverandør. Det er ikke sikkert!

PS:  Velg julespott, da sponser GE deg 3,2 øre, samt dekker elsertifikatene. Just a tip:-)


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 18. oktober 2018, klokken 23:06
Jeg har GE sosial spot, som skal være timesbasert. Ser på min side hos GE at prisen varierer fra time til time, og jeg prøver å utsette lading til 00.10 samt lar varmtvannstanken få strøm  i perioden mellom 10.00 til 15.00 og 24.00-06.00. Vi er nå 4 i familien og det fungerer utmerket, uten at vi merker noe forskjell på vanntemperaturen (Har 180 liter).

Legger ut bilde av graf med forbruk/timespris i morgen, fordi jeg vil ha med mandagen, som vil gi en god illustrasjon på det jeg prøver å få til med styring. Forbruksdataene fra Hafslund til GE ligger noen dager etter.

Har altså Hafslund Nett som netteier.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

_OE_

#28
Har Ustakveikja... De innførte timesavregning fra 1.Oktober..Samt Hafslund som strøm"bærer"
Eksempel på avlest timesforbruk

tomrh

Sitat fra: leafnor på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:44
Sitat fra: tomrh på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:36
Lurer forresten på hvordan de vil prise fastprisavtaler nå når timesavregning på spot trer i kraft? Det må vel prises inn at man da gjerne bruker strømmen når «alle» gjør det siden fastprisen ikke svinger. Fastpris blir kanskje da litt dyrere enn før?
Energikostnaden til sluttbruker vil blir delt i tre.
-Omsetningsavgiften (Mva) som er flat,
-energiprisen som valgfritt vil kunne være flytende mot spot og etter hvert ned mot timespriset eller som i dag en fast pris,
-og så kommer det som blir likt for alle som skal endre adferd, energiavgiften som vil blir priset etter enten når på døgnet en tar ut energien, og/eller om du belaster over en viss effekt. Hele hensikten er å få flatet ut effekten, ikke nødvendigvis senke totalforbruket.
Ja, men med fastpris trenger man ikke tenke på når man bruker strøm, og disse kundene vil motvirke hensikten med timepris-systemet. Hvis fastpriskontrakter ikke påvirkes på noen måte av at dette systemet innføres så vil det være en fordel å jakte gode fastprisavtaler - ihvertfall hvis man er nødt til å lade på ugunstige tidpunkt der timepris er høy.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA