Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf Ladetimer over midnatt

Startet av teralv, lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:47

« forrige - neste »

teralv

Jeg prøver nå å bruke "ladetimer" litt mer ettersom man har fått smartmålere, og vi har timespriser pga spottpris.

Ser at det f.eks koster ned mot 2 øre kw deler av natt, eller sen kveld, vs f.eks 55 øre kl 16 når man kommer hjem med elbilen.

Leaf har jo mulighet for timerbruk ved lading. Sist jeg brukte denne, røk laderen, og det kostet med 28500,- men man får tro at det var tilfeldig.
Brukte den forresten i natt, fungerte fint da med ny ombord lader.

I kveld vil jeg sette den på lading 2300, LØRDAG.
Hva må jeg da gjøre 00:00 søndag på timer?
Ønsker ikke drop i lading for at den på lørdag starter 2300 og da ønsker jeg den går uten "klikking" i rele 00:00 til den er opplada.

Setter jeg den på lør 23:00 og **:** på sluttid, men ingen "TIMER" på søndag, så vil den vel slutte å lade 23:59:59 ??

Poenget er at jeg helst ikke ønsker å sette ladetimer på 00:00 søndag til **:** for da stoppes lading ved midnatt noen sekunder, og trigger ladereler i laderen.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Carl Anton Stenling

Tror dessverre timesavregning for spotpris ikke er på plass ennå hos leverandørene selv om de nye strømmålerne kan rapportere hver time. Har forstått det slik at man får en slags vektet gjennomsnittspris for måneden.

Er det noen som vet hva som er status for timesavregning?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 13. oktober 2018, klokken 12:31
Tror dessverre timesavregning for spotpris ikke er på plass ennå hos leverandørene selv om de nye strømmålerne kan rapportere hver time. Har forstått det slik at man får en slags vektet gjennomsnittspris for måneden.

Er det noen som vet hva som er status for timesavregning?
Forslaget fra NVE går ut på å innføre ny nettleieprising fra 2021, to år etter at alle husstander i Norge har fått ny strømmåler.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

Nettleieprising er jo forsåvidt en annen sak enn betaling for selve strømmen, men begge delene tar nok ikke i bruk de nye strømmålerne ennå.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Vil nok ikke skje noe med selve strømprisen heller før da. Unntaksvis måtte det være for den som har spotpris og kraftleverandøren tilbyr time-spot.
Men for den jevne nordmann, så skjer nok intet før 2021.
Forøvrig, nyttig å lese denne:
https://www.faktisk.no/faktasjekker/0zP/stromregningen-blir-hoyere-med-ny-smartmaler
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hrklev

Med tibber så går strømprisen opp og ned hele døgnet. Tror det er et par andre selskaper som tilbyr dette også, uten å være skråsikker. Bruker smartlading fra tibber som selv starter lading i bmw'en når prisen er lav. Setter bare opp tidspunktet den skal være ferdig på morgenen, så ordner de resten.

Electrix

Min timer står på 80% og
Start **:**
Stopp 06:00

Da er den ferdig å lade før forbruket stiger og velger selv når den skal starte, det burde passe bra med fremtidige satser.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

teralv

Gudbrandsdal Energi som jeg har, bekrefter at vi som har spott pris betaler for forbruk basert på tider. De skier data blir registrert 4 ganger i timen.

Samme sier Fjordkraft. Hva skal man tro??


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

Nja:
https://www.fjordkraft.no/privat/stromavtaler/enkel-spotpris/

De har etter hva jeg forstår kun spot på døgnbasis. Men med nye målere kan de sikkert lese forbruket on-demand så og si. Kraftselskapene har tradere som kjøper ned på timesbasis, type "forvaltning", som prøver å slå spot etter hva jeg forstår. Nå kan de med de nye målerne se forbruket i sanntid og legge til litt tro og magi, så nå er traderne "smartere" enn før.
Døgnspot i dag er 40,26 øre/kWh her i Trondheim. Døgnforbruket uavhenging av når det ble gjort.
For øyeblikket tror jeg at den som tjener på å bruke strøm på billig tid av døgnet er leverandøren.
Ser på Nasdaq at siste pris i dag er 37EuroCent, 35 øre. Med påslaget 5,49 blir det ikke langt fra de 40,26.
 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Se her, pris i NOK fra Norpool for i natt. Nede på 3,056 øre kl 0300 i natt, pluss mva.

Jeg har spurt GE eksplesitt om dette, og fått svar skriftlig. Gudbrandsdal oppgir også timesprisene på sine abb som bruker dette.

Skal likevel be om grunnlaget for sept og se om de likevel beregner snittt. Har nemlig to mailer hvor dem sier de bruker timespriser.





Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

Fint om jeg har feil, og at de priser hver enkelt kunde med timespris og ikke snitt på døgnet ut av totalforbruket i sin portefølge de forvalter. Jeg har søkt etter energiportal for mitt forbruk, men finner ikke det noe sted som privatkunde. Derimot for energi på min arbeidsplass kan jeg hente timesforbruket ca en uke i ettertid.
Tenker det etter hvert kommer onlinetjeneste på timesforbruket til private også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Jeg skal dobbeltsjekke dette med GE. Det er skremmende om de har ført meg bak lyset skriftlig. Hører fra meg når jeg har sjekket dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

Sitat fra: teralv på søndag 14. oktober 2018, klokken 00:01
Jeg skal dobbeltsjekke dette med GE. Det er skremmende om de har ført meg bak lyset skriftlig. Hører fra meg når jeg har sjekket dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du får be om faktura med 24*31=744 linjer med forbruk ganget med spot. (For mnd med 31 dager i)  :angel:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Ja det bør de faktisk hoste opp. For det burde ligge i grunnlaget om man ber om det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Hvordan skal man tolke svaret?








Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA