Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan fälls för falsk marknadsföring

Startet av Joltus, fredag 12. oktober 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

tuono

Ja, og de fleste har jo hatt anledning til å prøve varmeapparatet for de kjøpte bilen, så da kan de ikke komme i ettertid å kritisere det  ;)

Bare for å følge din logikk.

Ole Irgens

Sitat fra: tuono på onsdag 17. oktober 2018, klokken 10:03
Ja, og de fleste har jo hatt anledning til å prøve varmeapparatet for de kjøpte bilen, så da kan de ikke komme i ettertid å kritisere det  ;)

Bare for å følge din logikk.

Jeg kan påpeke at det ikke fungerer helt optimalt, men det er ikke noen "stor og alvorlig mangel". Det fungerer faktisk nøyaktig slikt som i den forrige Leafen (2016), så det var som forventet ;)

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

jkirkebo

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:03
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.


Jeg lurer litt på dette med "store feil/mangler". I mitt hode er dette noe som dukker uventet opp, og som man ikke har hatt anledning til å oppdage på forhånd.

I mitt hode er "store feil/mangler" noe en bil mangler som stort sett alle konkurrentene har. Altså, om alle biler har hurtiglading bortsett fra én modell, vil jeg kalle det en stor mangel ved den modellen, selv om jeg visste om det på forhånd. Slik sett synes jeg at manglende lengdejusterbar rattstamme helt klart er en stor mangel, da det er noe som forventes på biler i denne klassen. For vår del er det en av hovedgrunnene til å ikke kjøpe ny Leaf, det er det som plager meg mest med den gamle vi har. Dessuten vil jeg gjerne kunne bruke den til hytta i ny og ne (283km), for å spre kjørelengden litt mellom bilene og evt. ha backup om Teslaen må på verksted. Uten lademulighet på hytta må de bli to hurtigladinger på vei opp, og da er ikke treg ladehastighet noe å trakte etter. De første 8 milene går også på motorvei med 110-grense. Når stort sett alle andre elbiler vil få raskere snittfart på ladingen vil jeg også kalle dette en mangel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Det jeg mener er bommerter på nye Leafen er i hovedsak manglende temperaturstyring av batteri samt at de burde løftet den til 60kWh eller tilbudt 60kWh som opsjon.
Personlig skulle jeg gjerne sett at de leverte CCS istedenfor CHAdeMO, og forbruket virker å være høyt sammenlignet med konkurrenter. Det er veldig dumt.

Men det er nok manglende temperaturstyring som er viktigste bommert.

Når det er sagt - hadde jeg hatt behov for bil i Golf-klassen ville jeg nok vurdert den sterkt på tross av manglene. Ene og alene pga pris og godt rykte ift kvalitet. Interiøret synes jeg er fint, designet er bedre enn den gamle versjonen og det er god plass i bagasjerommet. I det hele tatt en grei kostnadseffektiv totalpakke, men med mangler ift det man bør kunne be om av en elbil i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Joltus

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:03
Hurtiglading: Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på at ladetiden er veiledende.
Nei. Feil. Feil og atter feil! Dette har de ikke hele tiden gjort.

I informasjonen vi fikk ble det ikke sagt noe som du nevner. I første informasjon, som vi som bestilte LE hadde å forholde oss til, samt fra selger ble det utelukkende sagt Hurtiglading 50kW som gir ladetid på 40 minutter fra 0-80%. Ingen forbehold gitt. 0 ble definert som streker så vidt eg husker. Tror faktisk ikke de skrev forbehold om at ladestasjonene leverte nok engang. INGENTING!

Den informasjonen om 60 minutter fra 20 til 80 (Som jo er en mye større økning i ladetid enn de 20 minuttene, siden de også fjerner 20% energi som skal inn.

Dette er faktisk en kjempestor mangel og ikke i nærheten av å levere det de lovte oss med LE. De som bestilte etter denne informasjonen har selvsagt fått de som blir lovet. Altså at man kan lade raskt hvis man ikke har kaldt eller varmt batteri og er innenfor 20 - 80% batteri.

Den teksten de opererer med i dag er jo nesten det samme som å si: Ja du kan lade raskt, men bare hvis du har flaks.

Eg ladet min bil etter ti minutter rolig kjøring nedover en dal. Den lille regenereringen gjorde at eg ladet med 40kW. Det er jo faktisk flaut.

Joltus

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. oktober 2018, klokken 10:30
Når det er sagt - hadde jeg hatt behov for bil i Golf-klassen ville jeg nok vurdert den sterkt på tross av manglene. Ene og alene pga pris og godt rykte ift kvalitet. Interiøret synes jeg er fint, designet er bedre enn den gamle versjonen og det er god plass i bagasjerommet. I det hele tatt en grei kostnadseffektiv totalpakke, men med mangler ift det man bør kunne be om av en elbil i dag.
Ja til daglig bruk uten langtur slår den hvertfall knockout på Konaen eg prøvde. Det var blikkboks i forhold til leafen. Guttungen på 6 år kommenterte at den bråkte. Før vi hadde kommet ut av parkeringsplassen til forhandleren.

Så man må vurdere bruken før man bestiller en Leaf.

Småfly

Sitat fra: hemi på onsdag 17. oktober 2018, klokken 00:34
Har ved flere anledninger bedt folk bevise lang rekkevidde, og høy snittfart, noe som aldri skjer.
Hva definerer du som lang rekkevidde og hva er definisjonen på høy snittfart?

tuono

#37
Trenger vel ikke noen definisjon.
I begge disse trådene forteller enkelte om ganske eventyrlige rekkevidder vs påstått fart. Noe som er ganske åpenbart for dem som har prøvd/eier bilene. Men ingen påstander kan underbygges når folk spør.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38009.315
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40759.45

hemi

Sånn for å ha ett saklig innlegg

bærum > larvik > bærum er en testrute jeg har

bærum > snu rett før tollen ved norge/sverige > bærum er en annen

Begge disse har 100 og 110 soner, snittfarten om du følger fartsgrensen på GPS er rundt 100, gjør jeg det får jeg rundt 18-19 mil i faktisk rekkevidde, lusekjører jeg og finner en litt undermotorisert lastebil som er fornøyd med 80kmh istedenfor 90kmh på gps, får jeg 22-23-24 mil. Kjører da innefor % indikator på bilen, ikke leafspy, da dashen er mer intressant og det de fleste forholder seg til.

Jeg hadde forventet rundt 25 mil ved å følge fartsgrensen på en slik test, utfra 378km nedc oppgitt når jeg kjøpte bilen.
Vi har kjørt med i3 94ah på samme testrute samtidig, den er oppgitt til 300km nedc. I praksis får man ca samme rekkevidde på en da i3 94ah og en leaf 40. Man skulle fått vesentlig mer på leafen. De fleste nye uavhengige tester bekrefter dessverre disse dataene.

Det litt pussige er at hvis vi drar farten til 120, 130 på gps, får man faktisk lenger rekkevidde på en i3, det er rart da den er høy og lite aerodynamisk.

Har noen venner med ioniq også, har ikke fått testet så mye mot denne, men den ser ut å ha marginalt lavere range enn leafen, men på første ladestopp er den borte lenge før, da den har lavere forbruk per km, og raskere lading, det vesentlig mindre batteriet blir også nødvendigvis raskere fullt da det har lavere netto kapasitet og lader flere KW høyere, dette er også noe vi ser på i3. Ved høyere fart på motorveien, går forbruket vesentlig mer opp på leaf, enn ioniq.


Jeg hadde drømt om at nissan tok tak i dette og kanskje kom med ny FW, men om det er batteriet og batterikjemien som ved ladning/utladning genererer mye av tapet som varme, er det vanskelig å gjøre noe med det.


Heldigvis er det for mandag-fredags bilbruken min sjelden noe case og jeg klarer stortsett turene uten hurtigladning, men for helgeturene mine som ofte er 2-3 hurtigladninger på rad har jeg måttet la venner kjøre sine biler mer enn vanlig, og bruke fossilbilene mine, der jeg før har brukt elbil da det å bruke 1 time per ladning er relativt kjedelig.

Jeg bestilte leaf40 umiddelbart når det ble mulig, og fikk bilen tidlig. Vi ble forespeilet en annen ladetid enn de som kjøpte senere. Jeg tenkte ikke engang over at det var mulig å ha slike problemer, da ingen andre biler har hatt issues med for varmt batteri før denne, for kaldt.. ja uten tvil, har hatt e-golf og prøvd lade i -20 og -25.. men for varm ble den aldri

Man ser jo endel tendenser over på i-pace biten av forumet her, flere eiere er ikke sååå fornøyde med å måtte kjøre med lastebilene i høyre fil for en bil de har betalt 3x leaf for. Men der sier jaguar at de kan fikse ting i SW, så får vi se.



Småfly

Da er jeg med. Har ikke så mye erfaring med den nye enda, men i forhold til den gamle vil jeg påstå at den har doble rekkevidden og litt til og det er det jeg forventet.

Skrev det i enn annen tråd her også, men kjørte tønsberg-ikea slependen tur-retur. 187 km og 31.1 kW brukt. Hadde da medvind til og motvind hjem, 110 på ACC (107kmt GPS fart). Ut ifra det burde den klare rundt 22 mil i 100-110kmt reel fart. Faktisk noe over det jeg forventet kontra den gamle som spiste batteri i den farten.

Hurtigladet på kjellstad på vei hjem fra noen og 20% til 67% (kjørte ikke hjemmefra med fullt batteri). Batteritempen var da bittelitt over halvveis etter lading (44kWh hele veien). Hadde forventet veldig varmt batteri utifra det jeg har lest.

Kan det være ganske store variasjoner på batteripakkene? Leste om en her som hadde dårlig rekkevidde. Viste seg til slutt at det var feil på en celle i batteripakken.

EV-FTW

Det jeg leser er at folk har forskjellige tanker hva det vil si at bilen har en mangel.

Jeg er enig med andre her, at mangel har med hva man kan forvente av en bil i denne prisklassen, sammenlignet med andre tilsvarende biler.
Og da vil jeg si at Leaf har flere mangler.

1. Ladefart og problemer med varmt batteri.

2. Rekkevidde, og høyr forbruk. Spesielt når farten øker.  Sammenlignet med Ioniq sluker den jo strøm.

3. Justering av ratt, justering av armlene, er ting jeg forventer av en bil i denne prisklassen. Og er med på å avgjøre mitt valg av neste bil, da det er umulig for meg å finne en god sittestilling i Leaf.

4. Opplevd kvalitet. Ser folk skriver den er luksuriøs osv , for meg er det helt motsatt. Sitt i en eGolf, ta på knapper , dashbord, dører osv. Det er en helt annen følelse på alt. Og alt er mer polstret. Nye leaf fikk en liten fekk med kunstig skinn på dashbord, men det er knallhard plast stort sett alle veier. Det er ikke snev av luksus i bilen. Ja ioniq er også bedre på dette området. Det er myk polstring på dashbord osv.

5. Mangel på smarte løsninger for å gjøre hverdagen enklere. Som, er alle vinduene nede om sommeren, og man glemmer seg. Så må bilen skrus på for å lukke igjen. Eller kommer du til en knallvarm bil om sommeren, må du sette deg inn , skru på bilen, så rulle ned alle vinduer.
På eGolf kan du bare holde inne låseknappem på fjernkontroll, og alle vinduer går opp. Eller når du nærmer deg bilen, holde inne åpneknappen på fjernkontroll og alle vinduer går ned.

Eller follow me home light , som står på når man forlater bilen, og som går på når man låser opp bilen. Som lyser opp et knallmørk gårdsrom.
( vet du kan la lysene stå på litt lengre på Leaf ved å dra hendel mot deg, men burde gått automatisk. Lys på når du kommer får du ikke)

Ja, en del av dette visste jeg om, andre ting har jeg oppdaget underveis. Ting jeg savner og som er viktige for meg ved neste bilkjøp.

Leaf er en grei bil, til en ok pris. Den har greit med utstyr.
Men ja, den har sine store mangler også. Noen mangler er blemmer fra Nissan vil jeg påstå, andre er mer opp til hver enkelt om det er av betydning.

For meg er det for mye negativt til at jeg ville kjøpt bilen på ny.
Men nå kjører jeg mye fra Stavanger - Kristiansand. Så vil ha en bil jeg vet tar meg hele veien, uansett årstid , komfortabelt uten å lade. Der er ikke Leaf enda.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ThomasEL

Forsåvidt enig i mye av det Øystein K skriver her, men i en tråd som handler om falsk markedsføring tenker jeg likevel man bør skille mellom utstyr/finesser man kunne ønske bilen hadde (men som den mangler) og det mer alvorlige som påvirker selve kjøringen og som kunden ikke kunne vite om.

Dette med manglende lengdejustering av ratt, manglende "følg hjem lys", mye hardplast etc er nok etter min definisjon ikke en mangel i forhold til hva som er markedsført. Selv om noen sikkert savner det og det hadde vært fint å ha. Men Nissan har heller aldri hevdet at bilen har dette utstyret. Dette hadde man som kunde anledning til å finne ut av på forhånd.

At bilen under svært mange forhold ikke er i nærheten av å kunne hurtiglade i samme hastighet som f. eks Ioniq, er derimot noe som iallfall de første kundene til 2018-modellen ikke fikk tilstrekkelig informasjon om. Dette er i så måte en mangel i forhold til hva kunden kunne forvente basert på Nissans egen markedsføring.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 17. oktober 2018, klokken 16:50
Forsåvidt enig i mye av det Øystein K skriver her, men i en tråd som handler om falsk markedsføring tenker jeg likevel man bør skille mellom utstyr/finesser man kunne ønske bilen hadde (men som den mangler) og det mer alvorlige som påvirker selve kjøringen og som kunden ikke kunne vite om.

Dette med manglende lengdejustering av ratt, manglende "følg hjem lys", mye hardplast etc er nok etter min definisjon ikke en mangel i forhold til hva som er markedsført. Selv om noen sikkert savner det og det hadde vært fint å ha. Men Nissan har heller aldri hevdet at bilen har dette utstyret. Dette hadde man som kunde anledning til å finne ut av på forhånd.

At bilen under svært mange forhold ikke er i nærheten av å kunne hurtiglade i samme hastighet som f. eks Ioniq, er derimot noe som iallfall de første kundene til 2018-modellen ikke fikk tilstrekkelig informasjon om. Dette er i så måte en mangel i forhold til hva kunden kunne forvente basert på Nissans egen markedsføring.

Helt enig med deg, tråden har glidd litt ut.  Derfor jeg også pålegge at noe av dette var subjektivt , og ville ikke oppleves som problem for alle.

Men ja, rekkevidde og ladehaetighet. Overoppheting av batteri er store mangler ved denne bilen. Og ting som ikke var opplyst om da den ble lansert.
Ting folk ikke hadde forutsetning for å vite noe om da de kjøpte den.

Nissan har moderert og forandret på hva de sier, slik at i dag vet stort sett folk hva de går til.

Men sammenlignet med biler i samme prisklasse er dette alvorlige mangler med Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Pew

Oi, her var det mye negativt. Jeg er enig i at rekkevidden er lavere enn forventet, og at spesielt i høy hastighet så er den uforståelig lav, men for meg som kjører 99% på vestlandet så er bilen helt topp. Ligger på rundt 24-25 mil og det er helt greit. Syns den er veldig god å kjøre, og sitter godt (er 1,93 høy). Er totalt sett veldig fornøyd med både opplevd kvalitet og kjørekomfort. I sommer hadde jeg den tre uker i Danmark, og kjørte også fra Bergen til Gøteborg. Merket da at den ikke likte å bli hurtigladet to ganger på en dag, og at i over 90 km/t så går batteriet fryktelig fort nedover, så det var skuffende. Men til dagen er jeg superfornøyd. Har blitt veldig glad i Leafen min. 

I forbindelse med kjøpet hadde jeg også prøvd e-Golf og Ampera-E, og disse fristet ikke. Golfen var grei nok, men fordi jeg hadde hatt Golf tidligere og var generelt misfornøyd med Møllerbil utgikk denne. Bagasjeplass var også en issue. Amperaen er sikkert en bra bil, men jeg kansellerte etter prøvekjøring da leveringstiden var episk lang og bilen føltes billig og liten. Men, basert på erfaringene mine i sommer, så kan jeg forstå at de som holder til på østlandet, eller kjøre lange turer i høy hastighet vil være mindre fornøyd enn meg. Syns det er merkelig hvor lite Nissan har fått ut av batteriet, hvor mye batteri som går ved bruk av varmeapparat/air condition, og hvor dårlig den håndterer høy hastighet. Men til mitt bruk er den helt kanon.

Dudi

Dette stiller jeg meg virkelig bak:

"Syns det er merkelig hvor lite Nissan har fått ut av batteriet, hvor mye batteri som går ved bruk av varmeapparat/air condition, og hvor dårlig den håndterer høy hastighet. Men til mitt bruk er den helt kanon. "

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA