Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer el bil som eneste bil, Og kan kanskje ikke få lading hjemme.

Startet av Toffy, lørdag 22. september 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

Toffy

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 23. september 2018, klokken 18:28
Uten annen mulighet enn hurtiglading ville jeg heller ventet på en elbil med lenger rekkevidde. Hvis du kan få lade på jobb de fleste dagene er det mye enklere. Hurtigladere av og til er greit nok, men å basere ladingen bare på hurtiglading? Hmmmm, jeg hadde vært skeptisk.
På den annen side så tror jeg det vil ordne seg med lademulighet ila de kommende årene, men skjer det om 1-2-5 år????

Du er inne på en tanke. jeg tolker den på en måte mot, jobbe litt mer med styret, og få til løsninger.
og bare 1 år fra nå, så kan mye ha skjedd, både ved lading og elbil..

tenker å snakke med styret i morgen.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Toffy

Sitat fra: emmern på søndag 23. september 2018, klokken 19:18
Elbil som eneste bil uten mulighet for lading hjemme? Tesla...
Både Hyundai og Kia har biler med tilsvarende kjøre lengde.
Og Teslas tilbud på billigste bil 21/09-2018 var 850 000,-
Det er idioti for  spare penger.
Jeg anser ditt svar som svada. og totalt uinteressant.

emmern

Sitat fra: Toffy på søndag 23. september 2018, klokken 20:07
Både Hyundai og Kia har biler med tilsvarende kjøre lengde
... om 2-3 år ja... Og hvis de produserer nok..  Det er ikke relevant

Sitat fra: Toffy på søndag 23. september 2018, klokken 20:07Og Teslas tilbud på billigste bil 21/09-2018 var 850 000,-
Det er idioti for  spare penger.
Skal man spare penger så kjøper man en sliten fossil. 30 000 for bilen og X antall kr for bom osv < brukt leaf.

Men ja hvis TS vil ha en elbil så er vel Ionic helt grei så lenge det ikke dreier seg om langpendling uten muligheter for lading. Mulig Model 3 kan være interessant og ... når den omsider kommer her.

Grunnen til at jeg nevnte Tesla var at man har mye mer å gå på når det gjelder hvor ofte man må lade. En 100D må jo lades mye sjeldnere før den går tom enn en Ionic.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Daniel_0007

Sitat fra: emmern på søndag 23. september 2018, klokken 20:12
Sitat fra: Toffy på søndag 23. september 2018, klokken 20:07
Både Hyundai og Kia har biler med tilsvarende kjøre lengde
... om 2-3 år ja... Og hvis de produserer nok..  Det er ikke relevant

Sitat fra: Toffy på søndag 23. september 2018, klokken 20:07Og Teslas tilbud på billigste bil 21/09-2018 var 850 000,-
Det er idioti for  spare penger.
Skal man spare penger så kjøper man en sliten fossil. 30 000 for bilen og X antall kr for bom osv < brukt leaf.

Men ja hvis TS vil ha en elbil så er vel Ionic helt grei så lenge det ikke dreier seg om langpendling uten muligheter for lading. Mulig Model 3 kan være interessant og ... når den omsider kommer her.

Grunnen til at jeg nevnte Tesla var at man har mye mer å gå på når det gjelder hvor ofte man må lade. En 100D må jo lades mye sjeldnere før den går tom enn en Ionic.

Sliten fosil til 30k vil jeg ikke anbefale med mindre man kan skru sjøl og har tilgang til verksted eller ihvertfall løftebukk hvis ikke regn med å sette av rundt 10 k i året til reparasjoner, har sjøl en fosil som er 13 år og verdt rundt 20k måtte nylig ut med 10 lapper for et rusta eksosanlegg, ifjor måtte jeg ut med 5k for å få den i stand til eu kontroll, var no lekk i radiator, neste år må bremses byttes og men da har jeg planer om å skifte den ut til en elbil istedenfor.
Model 3 2019 LR Rwd

nojac

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 24. september 2018, klokken 16:03
.... har sjøl en fosil som er 13 år og verdt rundt 20k måtte nylig ut med 10 lapper for et rusta eksosanlegg, ifjor måtte jeg ut med 5k for å få den i stand til eu kontroll, var no lekk i radiator, neste år må bremses byttes....
.....men det er likevel mindre enn det en nybileier normalt har i årlig verdifall :)

For gamle biler gir hver EU-kontroll en risiko for "høgger'n"

Ellers er jeg enig med de som advarer mot kjøp av elbil før du har fått avklart hjemmelading.
2018 e-Golf

Electrix

Om det er praktisk med Ioniq for deg kommer veldig an på hvor mye og hvor du kjører.

For å ta Ioniq så vil det i en uke med ca 200 km være omtrent nok med en lading. Da snakker vi 30 min på hurtiglader, 4 timer på type2 ladestasjon med 32A, eller 12 timer på stikkontakt. Det kan da være to 15 min handleturer i uka på kiwi der du hurtiglader mens du handler, eller at du 1-2 ganger i uka finner ledig ladeplass på jobb. Med 700km på en uke må du selfølgelig lade en del mer.

Jeg vil anbefale å kikke litt rundt der du ferdes og tenke over hvor sannsynlig det er å finne lademuligheter der, og eventuelt hvor mye bry det er å flytte handling til der det er ladestasjoner for eksempel. Det kommer stadig flere ladestasjoner rundt omkring så det blir lettere etter hvert. Du kan også regne med at de fleste borettslag og lignende vil få ladestasjoner etter hvert, men noen steder kan det ta lenger tid. Det kan også være at det blir flere ladestasjoner på arbeidssteder.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Måkemannen

Sitat fra: Toffy på søndag 23. september 2018, klokken 13:13
Mange gode svar.
jeg kjører pr i dag ganske ulikt fra uke til uke, en uke kan jeg kjøre 700 Km uken etter bare 200 Km.
Når det gjelder lading, så er absolutt nærmeste lade mulighet ca 15 km unna leiligheten min. (så sant ikke de få plassene borettslaget har, har en ledig for meg, da er det snakk om 500 m)

Snakket akkurat med hun som satt opp stikk i garasje. Hun har ikke spurt noen, verken styre, eller vaktmester. Hun har koblet stikk, rett til garasjelyset. (men før bryter, slik at det er strøm i den hele tiden) Selve stikk, har egen sikring som hun koblet selv. Altså, ikke slik jeg beskrev først. Jeg trudde dem hadde fått gjort det lovlig og ordentlig.

Koblet selv? Er hun elektriker? Dette stinker av ulovlig hobbyelektro. En ting er å stjele strøm av fellesskapet, men å leke elektriker på det viset er alvorlig. Det er lett å lage en brannfelle om man ikke vet hva man holder på med.

Burger

Har det ikke blitt slik at det tilnærmet er umulig for et borettslag å hindre en person å trekke strøm fra eget sikringskap til sin egen parkeringsplass for egen lomme?

Jeg ville ha sjekket opp det, gleden med elbil er å koble den til hjemme og slippe å bry seg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Du kan ikke trekke ledninger utenfor din egen leilighet uten samtykke fra styret. Å stjele strøm er lowlife. Å trekke egen ledning til P-plass som ikke er knyttet til leil skaper problemer om du selger P-plass og leilighet separat. Da må ledningen tas vekk igjen og kabelsenger er for faste installasjoner og ikke legge nye og ta vekk hele tiden.

Både strekkeing og fjerning av kabler sliter på eksisterende kabler på kabelsencer og kappen kan slites av og blottlegge kobber med dertilhørende fare for overslag og brann. Altså rene spagettiwestern om alle tar seg til rette.

Kapasiteten på inntaket å brukes opp raskt om mange trekker fra eget sikringsskap for elbillading. Ettehvert er det ikke mer kapasitet til resten.
Branntettinger blir brudt, borring gjennom etasjeskiller kan risikere å skrelle kabler med borret etc etc.

Mye bedre at styret tar å legger opp strukturert lading. Det er gode løsninger nå som har dynamisk laststyring. De løsningene bruker til enhver tid ubenyttet kapasitet og senker ladingen ihht byggets effektbruk. Dette skal nå være oppdatert i forskrifter også. Der det er motstand fra negative styrer, kan man stille til valg og sørge for fremdrift på ladeløsninger selv. Ikke klag om man ikke bidrar selv.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Apache

Hvis du har tilgang til Grønn kontakt lader i nærheten så kan du spare en del penger i forhold til andre hurtig ladere.
Du får:

  • - 15% hvis du har strøm via LOS
  • - 15% hvis du bruker NAF extra kredittkort for betaling
  • du får i tillegg volumrabatt på lading. 10, 20, 30 og 40% avhengig hvor mye du ladet for i måned før.

Dvs jeg f.eks. får 15 + 15 = 30% rabatt på lading fra Grønn kontakt + volum rabatt.

Zimon

Om man ikke har mulighet til å lade hjemme, eller f.eks hos en kompis i nærheten så vil en slik Grønn kontakt med alle rabatter lagt til være en klar fordel ja. Men sjekk med kompiser og slik om du kan betale de for litt lading av og til hos han/henne, det vil nok være enda billigere enn å lade konstant på hurtigladere.

Lader du konstand på hurtiglading så sørg for om mulig å lade opp til den % som er mest effektiv for elbil man har, f.eks Ioniq så begynner ladeeffekten å dabbe av på 77% ca, så når man da betaler per minutt så flyr det kroner her og der hver gang man lader.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Dede

Bor I et gammelt hus men elsystemet er forsåvidt oppgradert og har jo oppkjørsel så kan ha "egen" lader (antar de er låsbare så ikke alle kan lade der?  Har send spm til elektriker om befaring men de er trege..  Vil de aller fleste hus ha nok strøm til el-bil lader eller må man sjekke strøm tilgjengelighet I "nabolaget"?  (Bor I trehusområde I Stavanger)

Kårepåsporet

Husk du trenger ikke å ha mer en 10A kurs, alle eneboliger takler det. Hvis inntaket er veldig lite så må du planlegge lading når forbruket ellers er lavt.
Men har du mulighet bør du legge opp min 16-20A.
Mer enn det trenger en strengt tatt ikke, hvis en ikke kjører mer enn 8-10 mil hver dag og bilen er parkert 10 timer.

larsif

Og så var det tilgang til hurtig-lader da.
Har kjørt Ioniq siden mars 2017.Har ikke stått i ladekø før siste halve året.
Det har blitt svært vanskelig den siste tiden med lange køer (3-5 biler)
hver gang jeg har vært ute å fartet.Mangel på ladestasjoner er ikke bare
kommet til ett kritisk nivå,men opp på ett skandaløst nivå.
På Tesla laderne har det alltid vert god plass..etter mine observasjoner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA