Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke original kabel til 32A CEE?

Startet av Leaferen, lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:07

« forrige - neste »

Leaferen

Jeg har nylig gått til innkjøp av en Nissan Leaf. Vi skal få ladeanlegg i garasjen, men inntil da har vi et 32A punkt med Blå CEE kobling på som vi kan benytte.
Spørsmålet mitt er; Kan jeg bruke den originale ladekabelen som fulgte med bilen med vanlig stikkontakt når jeg har en overgang fra CEE til vanlig stikkontakt?

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Leaferen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:07
Jeg har nylig gått til innkjøp av en Nissan Leaf. Vi skal få ladeanlegg i garasjen, men inntil da har vi et 32A punkt med Blå CEE kobling på som vi kan benytte.
Spørsmålet mitt er; Kan jeg bruke den originale ladekabelen som fulgte med bilen med vanlig stikkontakt når jeg har en overgang fra CEE til vanlig stikkontakt?
Etter regelverket må du nok "sikre ned" når du koplar tynt 10A utstyr på 32A kurs. Dette fordi den kraftige kursen ikkje nødvendigvis løser ut ved ein mindre feil. Istaden har den kraft til å fyre opp utstyret og ja.... no good. Men reint elektrisk er det jo mulig...  Eit alternativ er å sette imellom slikt pluggbart byggskap med sikra underkursar på stikkontaktuttak.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Denne er grei å bruke mellom 32A stikk og original ladekabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Måkemannen


Trekkoppbil

#5
Man kan vel bare klippe av den originale pluggen og sette på cee-plugg. Det har jeg gjort flere ganger på evser fra USA-Leafer som kan justeres fra 6-24A.
Panasonic-EVSEne kan justeres opp til 24A, hvis man bytter firmware på dem.

Det er nok vanlig at apparatkabler har tverrsnitt som er dimensjonert for apparatet, og ikke for sikringen til kursen i huset. Se på lampettledninger som vanligvis plugges i 16A-kurser, men som har langt tynnere tverrsnitt enn det som trengs for 16A. På enkelte lamper er det oppgitt max 10 eller 20W pære, men alikevel kan man plugge lampa i en 16A kurs.
Jeg har hørt fra ulike elektrikkere, at det samme gjelder til og med ved fast kabling til apparater. Om det er en varmeovn med fast kabling, så kan siste del av kabel være dimensjonert for ovenen, og ikke for sikringskursen.
En elektrikker forklarte at hvis han skulle sette opp ei baderomsvifte på 4 watt på en 16A kurs, så var det bra nok å ha 1,5mm2 kabel til vifta. Han mente det ikke var fare for at vifta vil overbelaste kabelen, og dersom det oppstår kortslutning, så vil sikringen bryte uansett.

Hvordan reglene for 32A kurser er, kjenner jeg ikke til. Jeg har hørt at man kan bytte støpsler sjølv, opptil 25A.

Erik Ola Ulvestad

Ang "...og dersom det oppstår kortslutning, så vil sikringen bryte uansett.", så er det vel nettopp her faremomentet ligg, at for stor sikring ikkje vil løyse ut men oppretthalde kortslutningsytelsen til kursen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA