Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra Automatgiret bil via bil med aircondition til elbil

Startet av Vollis47, onsdag 10. oktober 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

Vollis47

Da min far tidlig på 60-tallet fikk tak i en nesten ny Chevrolet Biscayne med automatgir, var det ikke måte på negative kommentarer han fikk på at bilen hadde automatgir. Folk kunne kommentere at det var jo bare for invalide, samt at automatgir var håpløst på glatte. Det var ikke bilkjøring når en ikke hadde clutch og girspak. Men vi syntes det var greit å kjøre med.

Da jeg selv, på åttetallet, fikk tak i en Buick med AC, var det ikke smått med kommentarer om hva i all verden jeg skulle med det i Norge. Men jeg syntes det var bra, spesielt om sommeren på tur sørover. Men også om vinteren for å få vekk dugg på et blunk.

Nå er det elbilismen som får de samme negative slengbemerkingene. Men det går vel snart med elbil som det gikk med automatgir og AC; snart skal alle ha det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

Nrk.no

Ventelistene som knuser elbil-myte:
– Nordmenn som har prøvd, vil ikke gå tilbake


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorgenM

Jeg var anti-automat på 90-tallet, men da vi flyttet til England rundt år 2000 og skulle kjøpe bil falt valget på automat for å slippe giring med venstre hånd. Siden har jeg vært automat-entusiast :+1:

Samme med elbil for oss. Var motstander helt til jeg tilfeldig fikk prøve og ble da frelst.

Så det du skriver stemmer nok mye :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Burger

Er stor forskjell på automatgir også da. Var skeptisk til automatgir før da de var forbundet med dyre reperasjoner og treg giring. Men har man bil med litt hestekrefter og kjapp giring/kickdown så ser man aldri tilbake.

Selv en døll Leaf er jo sprekere enn det meste på pendling fordi det spiller ingen rolle om man presser gassen inn. I en fossilbil så blir det mye lyd og man hører penger bli sugd inn i motor og den ekstra vibrasjonen og lyden forbindes med en glisende mekaniker som vil ha mer penger....
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Falsum

Jeg har en ganske lik erfaring. Mine foreldre bodde i USA en periode på 60/70-tallet. Der har jo bil uten både automatgir og AC vært helt utenkelig i over 50 år. De så rart på han da han spurte om manuelt gir på sitt første besøk i en bilsjappe og lurte på om han var profesjonell sportsbilutøver eller noe. Manuelt gir måtte spesialbestilles med lange leveringstider. Hele kjøreskoleopplæringen var for så vidt også basert på automat, så den jevne amerikaner har aldri prøvd manuelt gir.

Dette ble selvsagt kommentert jenvlig i min oppvekst tilbake i Norge gjennom 80- og 90-tallet. Han kunne ikke fatte at bilene her hjemme ikke hadde samme utstyrsnivå. Først de siste ti årene har dette begynt å bli vanlig (AC noe lenger kanskje), men fremdeles selges det vel mer manuelt gir enn automat.

Folk har mye rare oppfatninger om at automat gir høyere forbruk, dårligere kjøreegenskaper på glatta, og ikke minst at det ikke er "ekte bilkjøring" uten å gire.

Heldigvis er hele spørmsålet om automat en saga blott med elbil, og godt er det.

Løve

Bil i Norge har en bestemt er luksus og ikke nytte. Bil er bare noe sånn Erika bedriftseiere har, mens den jevne arbeider tar bussen! Så alle som har bil er kapitalistiske svin som skal straffes og tynes mest mulig. Mvh AP&Co. Derfor har den norske bilparken i tipper etter tiår vært langt bak land det er naturlig å sammenligne seg med. Et irrasjonelt bilhat i de politiske miljøene holder ennå Norge tilbake innen transportutvikling.

sylwester

Hvis du ikke har AC eller automat så ser man jo heller ikke behovet. Da jeg kjøpte min første Leaf brukte jeg cruise control for første gang. Jeg husker at en kollega snakka varmt om dette på 90-tallet, men da var det ikke så utbredt.  Min mor og far var overraska da jeg sa jeg hadde brukt cruise control på hele reise med deres bil til Stockholm, siden de hadde hatt bilen i noen år og aldri brukt det, men de har det etter jeg sa det :-)

På 2018 må jeg si jeg ikke helt har blitt vant til at bilen "hjelper" meg å kjøre og kan finne på å stoppe for en fare jeg ikke har sett ennå, men jeg tror nok det vil redde liv og hjelper oss å bli bedre sjåfører. F.eks. blir man straffet om man passerer felt uten å blinke siden bilen må vite at man skal skifte felt for at den ikke skal klage.

Elbil? De blir stadig bedre og dette året er nok første hvor jeg vil hevde at folk kan kjøpe en elbil som hovedbil uten å ha backup. Selv en 40kWh Leaf gjør 99% av biljobben for en familie og de bilene med litt ventetid som Kona, Niro og TM3 dytter nok 99% til 100% og dette er biler som totalt sett koster mindre enn den minste fossilbilen du velger hvis du tar med drivstoffbesparelser.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

xyzzy

Sitat fra: Falsum på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:22
Jeg har en ganske lik erfaring. Mine foreldre bodde i USA en periode på 60/70-tallet. Der har jo bil uten både automatgir og AC vært helt utenkelig i over 50 år. De så rart på han da han spurte om manuelt gir på sitt første besøk i en bilsjappe og lurte på om han var profesjonell sportsbilutøver eller noe. Manuelt gir måtte spesialbestilles med lange leveringstider. Hele kjøreskoleopplæringen var for så vidt også basert på automat, så den jevne amerikaner har aldri prøvd manuelt gir.

Dette ble selvsagt kommentert jenvlig i min oppvekst tilbake i Norge gjennom 80- og 90-tallet. Han kunne ikke fatte at bilene her hjemme ikke hadde samme utstyrsnivå. Først de siste ti årene har dette begynt å bli vanlig (AC noe lenger kanskje), men fremdeles selges det vel mer manuelt gir enn automat.

Folk har mye rare oppfatninger om at automat gir høyere forbruk, dårligere kjøreegenskaper på glatta, og ikke minst at det ikke er "ekte bilkjøring" uten å gire.

Heldigvis er hele spørmsålet om automat en saga blott med elbil, og godt er det.

Da jeg kjøpte en helt normal bil i USA i 2000 (Ford Focus), kom den med manuelt gir - det var det bilforhandleren hadde inne. Så helt uvanlig var det ikke.... Mange av kollegaene minne hadde også manuelt gir, men det var ofte litt mer spesielle biler - BMW, Porsche og en Saab Viggen Turbo cabriolet.

hanche

Adaptiv cruisekontroll har sine sider, oppdaget jeg i sommer: Jeg lånte en bil som hadde det, og brukte den på E18 da en annen bil la seg inn nokså tett foran meg. Bilen bremset så hardt og plutselig at jeg var redd for å bli pårent bakfra. Jeg skrudde fort av den cruisekontrollen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ingeniøren

Sitat fra: hanche på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:07
Adaptiv cruisekontroll har sine sider, oppdaget jeg i sommer: Jeg lånte en bil som hadde det, og brukte den på E18 da en annen bil la seg inn nokså tett foran meg. Bilen bremset så hardt og plutselig at jeg var redd for å bli pårent bakfra. Jeg skrudde fort av den cruisekontrollen.
Bedre at du kjørte på bilen foran.... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Falsum på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:22
Først de siste ti årene har dette begynt å bli vanlig (AC noe lenger kanskje), men fremdeles selges det vel mer manuelt gir enn automat.
Nei, ikke i nærheten en gang. Alle elbiler og hybrider har i utgangspunktet «automatgir». Da er vi allerede langt over halvparten. Biler med manuelt gir er nede i under 10%, og det har det vært en stund allerede.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. oktober 2018, klokken 08:32
Sitat fra: hanche på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:07
Adaptiv cruisekontroll har sine sider, oppdaget jeg i sommer: Jeg lånte en bil som hadde det, og brukte den på E18 da en annen bil la seg inn nokså tett foran meg. Bilen bremset så hardt og plutselig at jeg var redd for å bli pårent bakfra. Jeg skrudde fort av den cruisekontrollen.
Bedre at du kjørte på bilen foran.... :)

Teslaen min lider under samme problemet. Det er ikke snakk om å kjøre på bilen foran, men at men ligger i jevn fart med luke til bilen foran. En bil legger seg inn i luka, og Teslaen bremser da ganske kraftig for å opprettholde korrekt avstand til bilen foran. Dessverre. Det den burde gjort var å ikke ha det så travelt og heller sakne farten sakte og rolig så det ble litt mer behagelig. Samme problem oppstår motsatt vei også, f.eks om bilen foran bilen foran kjører av. Om bilen foran akselererer kraftig gjør Teslaen det også. Selv om det må bremses godt ned igjen 100m senere. Det blir rett og slett alt for mye rykk og napp, noe som gjør at jeg aldri bruker ACC i tett kø.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hanche

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. oktober 2018, klokken 08:32
Sitat fra: hanche på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:07
Adaptiv cruisekontroll har sine sider, oppdaget jeg i sommer: Jeg lånte en bil som hadde det, og brukte den på E18 da en annen bil la seg inn nokså tett foran meg. Bilen bremset så hardt og plutselig at jeg var redd for å bli pårent bakfra. Jeg skrudde fort av den cruisekontrollen.
Bedre at du kjørte på bilen foran.... :)
Åpenbart ikke, men han hadde nokså mye større fart enn meg. Hvis jeg kjørte manuelt, ville jeg bare sluppet opp gassen og lagt foten forsiktig på bremsepedalen, sånn for alle tilfellers skyld, inntil han var på betryggende avstand igjen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Balaklava

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. oktober 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. oktober 2018, klokken 08:32
Sitat fra: hanche på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:07
Adaptiv cruisekontroll har sine sider, oppdaget jeg i sommer: Jeg lånte en bil som hadde det, og brukte den på E18 da en annen bil la seg inn nokså tett foran meg. Bilen bremset så hardt og plutselig at jeg var redd for å bli pårent bakfra. Jeg skrudde fort av den cruisekontrollen.
Bedre at du kjørte på bilen foran.... :)

Teslaen min lider under samme problemet. Det er ikke snakk om å kjøre på bilen foran, men at men ligger i jevn fart med luke til bilen foran. En bil legger seg inn i luka, og Teslaen bremser da ganske kraftig for å opprettholde korrekt avstand til bilen foran. Dessverre. Det den burde gjort var å ikke ha det så travelt og heller sakne farten sakte og rolig så det ble litt mer behagelig. Samme problem oppstår motsatt vei også, f.eks om bilen foran bilen foran kjører av. Om bilen foran akselererer kraftig gjør Teslaen det også. Selv om det må bremses godt ned igjen 100m senere. Det blir rett og slett alt for mye rykk og napp, noe som gjør at jeg aldri bruker ACC i tett kø.

Har en Skoda Octavia som også er litt for hard på bremsen i sånne situasjoner. Ionicen er mye mer sivlisert der.

Med Ionicen i ecomode er den mykere i akslerasjon når den kjører på adaptive. Samme med Ocatviaen, bestilte vår med knapp for å velge modus, eco, normal og sport.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA