Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade etron med Tesla UMC?

Startet av Alfa Bergen, lørdag 20. oktober 2018, klokken 23:10

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Norn som vet om der er mulig å lade etron med Teslas UMC ladekabel? Om det er slik at en kun kan lade med 8A på den medfølgende ladekabelen, så er jo Teslas kabel utrolig mye mer fleksibel med både rød og blå industrikontakt samt 13A på schuko.

Jeg har en ekstra UMC, så om denne kan brukes på etron selger jeg den ikke med bilen
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

ruslebiff

Er vel ingen grunn til at Tesla UMC ikke skal virke på etron.

Orbit

E-tron sin ladekabel ser ut til å være samme oppbygning som UMC, dvs utskiftbare ender med schuko, rødt og blått industristikk. Så opp til 11kW (16A rød) blir nok mulig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

opptil 22KW bør vel være mulig med lade options greia med 2 luker og 22KW?

Hyperstress

Den er lasket i alle fall, så mulig det kan være en show stopper. Den funker f.eks på e golf, men ikke e-up!.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

z4rd

Jeg har Tesla Wall Connector (TWC) som jeg bruker til å lade min TMX. Har ved en anledning hatt en Audi A3 e-tron på besøk og tenkte jeg skulle teste om laderen virket på den. Det var rett og slett plug 'n' play. Aner ikke hvilken ladefart jeg fikk da det var litt mye «menyer» som ikke sa noe direkte om det, men virket i alle fall tilfredsstillende. Vil altså nye e-tron også kunne brukes på TWC?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Sitat fra: Orbit på lørdag 20. oktober 2018, klokken 23:35
E-tron sin ladekabel ser ut til å være samme oppbygning som UMC, dvs utskiftbare ender med schuko, rødt og blått industristikk. Så opp til 11kW (16A rød) blir nok mulig.
Ladekabel som støtter inntil 11 kW ? Det ville vært imponerende og overraskende. Jeg har gått at den leveres med justerbar ladekabel med Schuko, samt en 3-FAS 20A Type 2 kabel i likhet med BMW i3.
Hvor finner du informasjon om dette ?

nilsen_79

Sitat fra: TM på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:26
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. oktober 2018, klokken 23:35
Jeg har gått at den leveres med justerbar ladekabel med Schuko, samt en 3-FAS 20A Type 2 kabel i likhet med BMW i3.
Hvor finner du informasjon om dette ?
Leveres ikke i3 med 3-fas 32A?

Trond.m

#8
Du ar nok rett, siden den også skal brukes til 1-FAS 32A. Men poenget er om e-Tron leveres med en ekstern 11 kW ladekabel for rød industrikontakt slik det ble antydet. Det tviler jeg veldig på. Det er mulig at en slik kabel blir levert på det amerikanske markedet ?

Orbit

Sitat fra: TM på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:26
Hvor finner du informasjon om dette ?
Se for eksempel Auogefühl sin gjennomgang, 38:29 ut i videoen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: nilsen_79 på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:33
Leveres ikke i3 med 3-fas 32A?
i3 leveres med 3-fas 16A lader, men som også kan brukes om 1-fas 32A (ved at bilen automatisk kobler om internladeren dersom den ser muligheten for dette).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Crown

Jeg er sikker på at jeg leste et sted at den ble levert standard med tre ladekabler. Vanlig schuko, industrikontakt, samt type 2-kabel.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pingle

Sitat fra: Crown på søndag 21. oktober 2018, klokken 10:10
Jeg er sikker på at jeg leste et sted at den ble levert standard med tre ladekabler. Vanlig schuko, industrikontakt, samt type 2-kabel.
Schuko og blå industrikontakt er i alle fall standard på compact (standard).
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/audi-e-tron-ofte-stilte-sporsmal.html
Hva som ligger i connect vet jeg ikke, men det leveres 22kW, så jeg ville gjettet på at dette er type 2 (har hvit stokk og snill bikkje når det gjelder praktisk erfaring mtp lading).
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ladekonsepter.html
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

Bilene som vises i Norge nå er med tyske spesifikasjoner. Følgende ladekabler er med (samme som på bildet tidligere på tråden):

  • 3-fas 20A (i praksis 16A) type-2 kabel, dvs opptil 11kW
  • "Hjemmelader" med utbyttbar plugg på veggsiden. 3x16A EVSE, dvs 11kW, mens det følger med utbyttbar 32A rød CEE og schuko. For å koble til 11kW rød CEE må en derfor ha en overgang, evt også for blå CEE.
Teknisk sjef for Audi Norge sa det kommer en egen konfigurasjon til Norge, med 32A blå CEE i stedet for rødstikk. Men det blir mulig å velge rød som et alternativ ved bestilling. Av annet ladeteknisk blir ladeluke på begge sider (11kW) tilgjengelig umiddelbart, mens dobbeltlader (22kW) er et halvår unna. Med dobbeltlader må en også uansett velge dobbel ladeluke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:03
Bilene som vises i Norge nå er med tyske spesifikasjoner. Følgende ladekabler er med (samme som på bildet tidligere på tråden):

  • 3-fas 20A (i praksis 16A) type-2 kabel, dvs opptil 11kW
  • "Hjemmelader" med utbyttbar plugg på veggsiden. 3x16A EVSE, dvs 11kW, mens det følger med utbyttbar 32A rød CEE og schuko. For å koble til 11kW rød CEE må en derfor ha en overgang, evt også for blå CEE.
Teknisk sjef for Audi Norge sa det kommer en egen konfigurasjon til Norge, med 32A blå CEE i stedet for rødstikk. Men det blir mulig å velge rød som et alternativ ved bestilling. Av annet ladeteknisk blir ladeluke på begge sider (11kW) tilgjengelig umiddelbart, mens dobbeltlader (22kW) er et halvår unna. Med dobbeltlader må en også uansett velge dobbel ladeluke.
3-fas 20A Type-2 kabel vil da bare lade max 4,6 kW på enfase, selv om ladestasjonen kan gi mer? Er det ikke vanlig å dele ut 3-fas 32A Type-2 kabler?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA