Skrevet av Emne: Oppbevaring av NiMh-Buddy  (Lest 626 ganger)

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 636
    • Vis profil
Oppbevaring av NiMh-Buddy
« på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:33 »
Da er jeg blitt eier av en 2010 NiMh-buddy gått 50.000 km. Den har diverse defekter med bremser/dempere etc og motor må byttes, men 72v batterisystem ser tilsynelatende ok ut. Den har vært i daglig drift fram til forrige helg.
Den må settes på lager til over jul dvs. 3-5 måneder, siden jeg ikke har tid til å jobbe på den nå. Dette er et "fjernlager" og jeg regner ikke med aksess til kjøretøyet mer enn en gang i måneden. Har tilgang til 230v/10A på lagret.

Hvilket lade-regime bør jeg sette opp for at NiMh-cellene ikke skal dø/tape seg i denne tiden ?
Er det nok å sette inn ukes-timer med lading 1t i uka ? Og evt. en 12v vedlikeholdslader kontinuerlig på service-batteriet ?
Trondheim
Tesla Model S Aug-2013 "HimmELspretten"
Buddy 2009 "Vesla B13" + DeleBuddy 2007
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". 19500 km i Okt-10 på første batteri-pakke (bly).  http://www.evalbum.com/2364  http://www.-youtube.com/watch?v=Sjs-oFvR-v8
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 - forlot denne jammerdal i en røyksky :(. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3964.0.html
Kewet-5 1998 - Junior's! Nå pensjonert. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2885.0.html

buddies

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
« Svar #1 på: fredag 19. oktober 2018, klokken 21:47 »
Jeg har akkurat fått langladet opp en NiMh M9 som hadde stått et år. Batterier ok, men børster sitter så må bytte motor.

Har du noen tips ift brukt motor til salgs?

lastve

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 95
    • Vis profil
Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
« Svar #2 på: lørdag 17. november 2018, klokken 00:17 »
Hei dere.
Om noen av dere trenger børster så har jeg 8 stk nye. De ble kjøpt til Reva med Dc motor, men aldri montert. De er litt for lange og litt for tykke til Revaen, men det gikk fint å file til riktig mål med en flat fil. Jeg byttet børstene en gang før disse børstene og det fungerte flott på Reva motoren. (Jeg har Dc motor til Reva, men den er bare 48V)

Mvh
Lasse
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.