Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Tesla X, trenger tips og råd. Ny eller brukt?

Startet av deaffox, mandag 08. oktober 2018, klokken 20:36

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: gr på fredag 26. oktober 2018, klokken 14:43
R2 har fått litt kritikk for kjørefølelse i 19", men er veldig gode i 20", av en eller annen grunn.
20'' leveres kun si SUV-utgave, som har stivere sidevegger. Jeg har satt på R3 SUV og vil si jeg likte CVC6 bedre som jeg hadde før. R3 SUV bråker merkbart mer enn CVC6, av omtalen her inne skulle jo R2 være det mest lysdløse dekket. Men det må være versjonen uten SUV som er stille.

Når det gjelder 100 mot 75 batteri - Så klarer de fleste seg i hverdagen med 75, så sant du ikke skal trekke stor henger. Da får en 75 plutselig rekkevidden til 1. gen Leaf...

Jeg personlig ville aldri kjøpt X75, men det er forskjell på preferanser.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på mandag 29. oktober 2018, klokken 07:32Når det gjelder 100 mot 75 batteri - Så klarer de fleste seg i hverdagen med 75, så sant du ikke skal trekke stor henger. Da får en 75 plutselig rekkevidden til 1. gen Leaf...
Nja, er ikke fullt så galt. 1. gen Leaf var vel nede i omkring 80 km rekkevidde på vinteren...

Selv med stor henger bør man klare nesten det dobbelte med X75D. Ikke at 150 km rekkevidde er mye å skryte av hvis man skal langt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på mandag 29. oktober 2018, klokken 07:32
Sitat fra: gr på fredag 26. oktober 2018, klokken 14:43
R2 har fått litt kritikk for kjørefølelse i 19", men er veldig gode i 20", av en eller annen grunn.
20'' leveres kun si SUV-utgave, som har stivere sidevegger. Jeg har satt på R3 SUV og vil si jeg likte CVC6 bedre som jeg hadde før. R3 SUV bråker merkbart mer enn CVC6, av omtalen her inne skulle jo R2 være det mest lysdløse dekket. Men det må være versjonen uten SUV som er stille.

Når det gjelder 100 mot 75 batteri - Så klarer de fleste seg i hverdagen med 75, så sant du ikke skal trekke stor henger. Da får en 75 plutselig rekkevidden til 1. gen Leaf...

Jeg personlig ville aldri kjøpt X75, men det er forskjell på preferanser.

Jeg har en X75D som jeg trekker MYE henger med og en 1.gen Leaf fra 2011. Med min vanlige varehenger bak (320x180x50cm plan og maks 2600kg så det er en ganske stor boggihenger) fylt med ett eller annet ligger forbruket normalt rundt 280-320Wh/km på denne tiden av året. Det gir en rekkevidde på 23 mil eller så, noe som er bortimot 3 ganger så langt som Leafen klarer under samme forhold. Så din kommentar var nok litt vel overdrevet ;)

Det verste forbruket jeg har sett med henger var drøye 400Wh/km, men da hadde jeg en 2m høy tank på 1m i diameter på pall med planker rundt på planet. Luftmotstand de luxe. Rekkevidden var fortsatt 16-17 mil, eller det dobbelte av Leafen.

Jeg har kjørt X'en nå ca. 47.000km og et sted mellom 15 og 20kkm med henger. Angrer absolutt ikke på batteristørrelsen, hadde kjøpt samme igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: o.b.lix på mandag 29. oktober 2018, klokken 07:32
Når det gjelder 100 mot 75 batteri - Så klarer de fleste seg i hverdagen med 75, så sant du ikke skal trekke stor henger. Da får en 75 plutselig rekkevidden til 1. gen Leaf...
Selv med 2250kg campingvogn klarer du ikke få like dårlig rekkevidde som en 1. gen Leaf...

Nasatech

Møtte en med stooooor campingvogn i Tyskland med X75 i fjor. Jeg har X90 og lader derfor litt fortere, men det tok 2 ladestasjoner før jeg hadde "ristet han av meg".

Når da X75 har 0.25% rente i tillegg (om du da går for inventory - 655 X75D i inventory) ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA