Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Tesla X, trenger tips og råd. Ny eller brukt?

Startet av deaffox, mandag 08. oktober 2018, klokken 20:36

« forrige - neste »

deaffox

Hei Tesla-folka!

Jeg og kona mi eier en Kia Soul per dato og vurderer å kjøpe Tesla X. Pga familieøkning.
Vi skal få barn nr 2 i løpet av denne måned. Egentlig kan hun føde når som helst nå :P
Kona mi har bestemt at vi skal ha tre barn, så vi skal forholde oss deretter til det.

Jeg har egentlig ikke budsjett, økonomi er det ikke noe problem. Men jeg ønsker selvfølgelig å være fornuftig med pengebruk, så jeg er usikker på om hva vi skal se etter. Hvilken prisklasse er fornuftig?

Ny eller brukt? - Det er spesielt dette jeg lurer mest på
75 eller 100?
6- eller 7-seter? (kona mener at 5-seter holder masse)
Hvilken pakke bør vi ha? Jeg ønsker å ha autopilot siden vi kjører ofte til hytta på fjellet eller sommerhus i sørlandet.


Tips mottas med takk :D

sn187

Sitat fra: deaffox på mandag 08. oktober 2018, klokken 20:36
6- eller 7-seter? (kona mener at 5-seter holder masse)

Merk at 5 seteren har mye mer plass i baggasjerommet sammenlighet med en 6 og 7-seter. Baggasjeplass er alfa omega for meg siden man ikke kan feste på takboks på Model X. Jeg har 2 barn og stor hund.

jkirkebo

Sitat fra: sn187 på mandag 08. oktober 2018, klokken 21:01
Sitat fra: deaffox på mandag 08. oktober 2018, klokken 20:36
6- eller 7-seter? (kona mener at 5-seter holder masse)

Merk at 5 seteren har mye mer plass i baggasjerommet sammenlighet med en 6 og 7-seter. Baggasjeplass er alfa omega for meg siden man ikke kan feste på takboks på Model X. Jeg har 2 barn og stor hund.

Jeg hadde også gått for 5-seter om planen var 3 barn. Ny X75D med kampanjerente på 0,25% er vel et ganske så godt kjøp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

matsbue

Vurderer også Model X, har 3 barn og hund, men tenker uansett å gå for 7-seter. Er det så mye mindre plass i bagasjerommet her enn i 5-seteren egentlig (med bakerste rad nede)? Er vel bare snakk om et mindre rom i nedre del av bagasjerommet bak 2. rad? Tenker mulighet for å kunne frakte flere enn 5 er greit å ha, samt at dette er noe som skiller X fra konkurrentene.

krl

Det ser ut til å være litt mindre utnyttbar bagasjeplass i en 7-seter model X enn i en S85 med stor frunk (gammel type bil). Men til gjengjeld så har det kommet på plass lastsikringsfester i Model X, så sånn sett så tror jeg denne uansett er å foretrekke på langtur hvis man skal reise trygt.

Frunken har rimelig grei størrelse på en Model X, noe som også hjelper. På nyere Model S er den litt liten.

Vhagar

Får man plass til 3 barneseter i baksetene på en 5-seter? Kanskje ikke særlig lettere å løfte siste ungen bak i bakerste rad på en 6/7-seter heller, men der har man i hvertfall større plass i hvert sete til større barnestoler?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

nasroht

Jeg har to barn, 2 og 5 år. Du får fint 2 ISO fix seter pluss en pute i midten. Det er større plass i Model X sitt midterste sete enn i en Ford Mondeo og Skoda Superb. Vi har da er bakoverlent sete bak passasjer og et fremovervendte  bak førersetet.

Vi har 7 seter. En må ta ut barnesete for å slippe noen inn på rad 3, kan ikke vippe ryggen med barnesete i veien.. Alternativt sette 5 åringen sitt isofix sete bak. Jeg får ikke 2 åringen inn bakerst  da det ikke er plass til bakovervendt sete på rad 3.

Jeg ser at folk med litt eldre barn som er ferdig med barneseter får brukt alle setene uten problemer.

Verdt å tenke på, jeg angrer litt på at jeg ikke tok fem seter eventuelt 6 uten midtkonsoll.
Venter spent på i3

Counterpointer

6 seter oppsettet er det absolutt mest behagelige for passasjerene bak. Vet ikke hvordan dine barn fungerer sammen, men å ha hver sin separate justerbare stol er luksuriøst. Det blir dog en trade off mot bagasjeplass.......

Kim-

Jeg valgte 5 seter pga bagasjeplassen baki, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer. Går det an å ettermontere 2 seter bak?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Nasatech

Har ikke hørt at ettermontering går.

Jeg har 4 barn og 6-seter. Fungerer veldig bra! Setene bakerst er nede når vi skal frakte noe. Jentene har lært seg å pakke smart når vi skal på ferie

Ellers ville nok jeg også gått for ny bil med 0.25% rente! Det er virkelig, virkelig billig. Regn litt på det ser du fort at det lønner seg.

Øyvind.h

Sitat fra: nasroht på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 07:24

Vi har 7 seter. En må ta ut barnesete for å slippe noen inn på rad 3, kan ikke vippe ryggen med barnesete i veien..

Versjonen med elektrisk rad 2 kan dette. Jeg har barneseter på hver side. Kona sitter en sjelden gang i midten på langtur ved behov. Trykker bare på bryteren og tilter setet fremover om noen skal inn på rad 3. Men Det skyldes at elektrisk rad 2 sklir hele setet fremover før det tiltes mot rad 1. Da kommer man fint inn på rad 3 uten å ta bort barneseter (forovervendt barnesete vel og merke).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Futurecar

Vi gikk for 7 seter. 2 barn 3 og 6 i foroverlent sete. Begge setene kan stå på rad 3 og om de står på rad 2 så får man alikevel tilgang til rad 3 uten å ta ut seter.
Begge seter isofix. Valgte 7 seter da vi i fremtiden muligens blir 3 barn, muligheten for å ha med passasjerer utenom familien samt at dette skiller litt på mod x kontra andre merker:)

Sjøhyene

Angående batteri så er min erfaring med tre små unger og snart 5 år med Model S (S85) at batteripakke trumfer alt. Det å ha den ekstra fleksibiliteten som ekstra range gir er noen ganger helt uvurderlig. Skal selv snart bytte til brukt MX og kan da velge mellom 75D og 90D. Det å gå ned i rekkevidde er desverre (for lommeboken) helt utelukket, så ender garantert opp med 90.
Om man har større unger tenker jeg at dette blir mindre viktig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

deaffox

Takk for deres svar :) Det blir 7 seter på oss, nå som gjenstår er egentlig valget mellom 75d og 100d. Ikke lett nei.

Hvilke dekk anbefaler dere? Bør ha den beste rekkevidden og piggfri

geear

Du får omtrent like mange meninger som det finnes folk her inne...

Best rekkevidde og lavest støy får du med minst mulig felger og smalest mulig dekk. Du har sikkert allerede noen preferanser på merke/prisklasse? På rekkevidde isolert sett har R2 kommet ganske godt ut, men vet ikke hvordan den nye R3-utgaven ligger an der. R2 har fått litt kritikk for kjørefølelse i 19", men er veldig gode i 20", av en eller annen grunn. Pirelli i 19" er veldig både billigst og kanskje også mest "drivstofføkonomisk", siden det er hardere enn Nokian?

75 vs 100 er vanskelig for andre å svare på, helt spesielle "lokale" behov kan gi utslag i ene eller andre retningen. Vi valgte å ikke bruke 160k ekstra på 100, selv om en nok får igjen en del av merprisen ved salg. Har tre barn (2-7-10) og kjører en del langtur. Har lang vei til hytta og kjørte også 1500km i Danmark og Sverige i sommer. Helt uproblematisk med 75, og lengden på stoppene var også helt topp. Avstanden mellom stoppene er helt innafor med ungene våre, og SuC-nettverket er solid utbygd. Har ladet rundt 25% av strømmen vi har brukt siden mai på SuC (begynte å logge med LinkMyTesla da), og har aldri stått i kø, og heller aldri hatt redusert ladefart på grunn av delt lader.

Forøvrig kan det være lurt å regne litt på praktisk rekkevidde og konkrete behov. Vi fant ut at vi ikke slapp unna bruk av SuC til/fra hytta selv om vi hadde kjøpt 100, på grunn av at vi ikke har lademulighet der vi parkerer, har kjørebehov mens vi er der, og kapasiteten taper seg en del underveis, så merverdien hadde vært begrenset, den tid man allikevel MÅ stoppe. Om det er 15 eller 25 minutter betyr svært lite for oss, det er ulempen med å stoppe som kunne vært ønskelig å unngå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA