Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke

Startet av Amatøren, mandag 08. oktober 2018, klokken 08:28

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: emurof på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:49
Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020

Så lite? Nesten så de ikke satser i det hele tatt. Burde de ikke i det minste ha som mål å produsere flere enn nykommeren Tesla?

Når ble en 15 år gammel produsent nykommer?

emurof

I forhold til de andre er Tesla en nykommer. Men det er særlig dette med produksjon i større volumer som Tesla er ny på. Model 3 er den første bilen de planlegger å virkelig masseprodusere.

Øystein16

#17
Sitat fra: emurof på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:32

Ja nettopp. VWs målsetning virker veldig lav. De burde klare å få ut flere biler enn Tesla, men det ser ikke ut til at de får det til. Eller er det bare at de ikke gidder? Eller er det bare at Tesla rett og slett er bedre på elbiler og vil dra mer og mer ifra mens etablerte produsenter som VW alltid blir hengende etter?

Jeg kan tenke meg at det er tungt å måtte forandre på fabrikker som er investert milliarder i for å produsere fossilmotorer, og investere nye milliarder for å gå over til å produsere elektriske motorer...

I 2015 var det kun VW som kunne tilby oss bil med eldrift som tilfredstilte våre enkle behov for bruk av bil. Det er folk sin bruk av bil som er eit miljøproblem. Ser eg på kostnadane og nytte for bilparken i familien vår - to el og ein ladbar hybrid - har ikkje Tesla noko å tilby oss, sjøl nå i 2018.

Kårepåsporet

Sitat fra: Løve på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:20
Tja... 100 000 i 2020 og så mer og mer hvert eneste år. VW planlegger å ha laget 1 000 000 elektriske biler innen 2025.

Hvor mange har reservert Model 3? En halv mill?
Disse hadde vel vært på veien allerede om Tesla hadde klart å produsere, jeg hadde nok i så fall kjørt Tesla og ikke ventet på Kia.....

Får håpe VW får det til for seg, også varmepumpe som ikke trenger en "evighet" før den fungerer

emurof

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 10. oktober 2018, klokken 08:43I 2015 var det kun VW som kunne tilby oss bil med eldrift som tilfredstilte våre enkle behov for bruk av bil. Det er folk sin bruk av bil som er eit miljøproblem. Ser eg på kostnadane og nytte for bilparken i familien vår - to el og ein ladbar hybrid - har ikkje Tesla noko å tilby oss, sjøl nå i 2018.

Da er det jo synd at VW har så lave mål for produksjon av elbiler. De vil med all sannsynlighet bli slått av selv nykommeren Tesla.

What-a-watt

Tok litt feil med 16 fabrikker.

"Roadmap E" is picking up speed: 16 production sites for electric vehicles by the end of 2022

Det er bare fabrikken i Zwickau som skal produsere 100.000 elbiler det første året. Blir nok litt produksjon i de 15 andre også.

Amoss

Sitat fra: Whatwatt på onsdag 10. oktober 2018, klokken 11:45
Tok litt feil med 16 fabrikker.

"Roadmap E" is picking up speed: 16 production sites for electric vehicles by the end of 2022

Det er bare fabrikken i Zwickau som skal produsere 100.000 elbiler det første året. Blir nok litt produksjon i de 15 andre også.


... så er spørsmålet: er det da snakk om 16 produksjonssteder der man vil produsere komplette elbiler?  Eller er det snakk om 16 produksjonssteder inkludert batteriproduksjon, elmotor-produksjon, inverter produksjon etc?

Nå man ordlegger seg med EN fabrikk og 16 produksjonssteder så slår det meg at det fort kan vise seg å være EN fabrikk som produserer komplette elbiler, og 15 øvrige produksjonssteder som produserer deler til denne fabrikken. Spesielt dersom det er så at de ikke har oppgitt noen produksjonsmål for de øvrige 15 produksjonsstedene. Til sammenligning så har Tesla flere produksjonssteder, men kun EN fabrikk som produserer komplette biler.

Merk: Jeg VET intet, og påstår intet, kun peker på at påstanden "Blir nok litt produksjon i de 15 andre også" ikke nødvendigvis medfører at det blir produsert mer enn de 100k bilene som det er sagt at skal produseres ved den ene fabrikken.

... og jeg bygger dette kun på hva du selv skrev i posten jeg siterer fra. Dersom dette innlegget var upresist/ukomplett kan forutsettingene for mitt innlegg falle bort...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#22
Håper VW satser mer enn BMW i hvert fall: https://insideevs.com/bmw-exec-85-cars-engine-in-2030/

100.000 i 2020 er ganske svakt. Tesla vil produsere ca 250.000 biler totalt i år, og det er ikke usannsynlig at de vil produsere 500.000 biler i 2019 og 700.000 biler i 2020. Altså i 2020 vil Tesla fortsatt kunne være sju ganger større enn VW på elbil. Og det blir ikke noe bedre. 1 million elbiler innen 2025 utgjør 200.000 elbiler i snitt per år i perioden 2020-2024. Selv om man antar en eksponensiell oppramping har de da fortsatt en produksjonstakt under 500.000 per år i 2025. Tesla kan ha en produksjonstakt over 2 mill per år i 2025.

Så klart, det er umulig å si sikkert akkurat hva fremtiden bringer, men fortsatt virker ambisjonsnivået til VW ganske lavt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

BMW skal produsere etter etterspørsel, hva de selv TROR trenger jo ikke alltid stemme.

Hvis du mener BMW ikke satser er du tydeligvis lite oppdatert på området :) På hybrider er de ledende, noe som selvsagt gir dem en stor fordel.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-18/only-bmw-comes-close-to-china-s-electric-vehicle-heavyweights

Mobileum: skal ikke se bort fra at Toyota kniver om å være størst innen EL rundt 2025 også :) La oss i alle fall håpe det.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

emmern

Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir? Vil ikke f.eks. Tesla ha enda større produksjon og flere modeller når de endelig får ut fingeren?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Amoss

Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir?

Strategien i øyeblikket er helt klart å fortelle folk at de virkelig satser på elbiler, og at de kommer til å sette elbilproduksjonen i høygir. Dette antagelig for å distansere seg fra tidligere skandaler...

I hvilken grad dette er først og fremst ett PR-stunt eller om det vil vise seg å stemme - evnt. i hvilken grad det stemmer - gjenstår å se. Men som man ser over her så om man går uttalelsene deres litt etter i sømmene så tegner det seg i det minste ett bilde som ikke er fullt så rosenrødt som de prøver å skape inntrykk av.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir?

VAG i Norge gjør iallefall det de kan for å holde seg interessante på elbilfronten
https://www.volkswagen.no/no/elbil/nye-elbiler-som-kommer.html
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

emurof

Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:00Hvis du mener BMW ikke satser er du tydeligvis lite oppdatert på området :) På hybrider er de ledende, noe som selvsagt gir dem en stor fordel.

Hvordan gir det dem en stor fordel?

Amoss

Sitat fra: emurof på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:12
Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:00Hvis du mener BMW ikke satser er du tydeligvis lite oppdatert på området :) På hybrider er de ledende, noe som selvsagt gir dem en stor fordel.

Hvordan gir det dem en stor fordel?

Det er da bare å se på hvor store fordeler Toyota har hatt av sin hybrid-satsning på deres elbil-satsning ;)
Model S 85D

bno

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. oktober 2018, klokken 17:26
Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 16:54
Kan noen forklare hva strategien til VW egentlig er i det lange løp? Når skal de virkelig sette elbilproduksjonen i høygir?

VAG i Norge gjør iallefall det de kan for å holde seg interessante på elbilfronten
https://www.volkswagen.no/no/elbil/nye-elbiler-som-kommer.html

Det er ganske flaut. Slik ar det postulert i over et tiår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA