Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

Tiger123

Sitat fra: JorEl på torsdag 17. januar 2019, klokken 11:33
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:25
Sitat fra: daktari på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:12
Det skilte nesten 200.000 i pris på S75D og LR D. Jeg tror ikke Model S er 200.000 dyrere å produsere enn en 3er. De store ekstra-elementene er Hepafilter, luftfjæring og2 skjermer. Tviler på at den gode bunnlinjen ved 3 skyldes margin pr bil men volum av biler. Da er det lurt å ha mange prispunkter å selge på.

Samt aluminiumskarosseri, som visstnok er endel dyrere å produsere, både pga materialet og prosessene. Aner ikke hvor mye det driver prisen.
Munroe, som plukket TM3 fra hverandre, snakket om produksjonslinjer...der nevnte de at carbon biler som bmwi3 kunne produseres med overskudd opp til 50k i året, og aluminium ca 70k i året.
TM3 har stål, med visnok litt aluminium bak, som i følge denne diskusjonen var tull.
Skal lete etter en link.
https://youtu.be/aVnRQRdePp4?t=1612

Har sett et par program med han som plukket fra hverandre model 3. Han mener Tesla er overlegen på teknologien/elektronikken, og motoren er mer effektiv enn noen annen elektrisk motor, mye pga elektromagnetene, og hvordan de var konstruert, ganske interessant program. Selve konstruksjonen av bilen synes han er dårlig, og kunne vært mye bedre (og billigere) med færre sveisepunkter etc.

Tiger123

Sitat fra: GeirHM på torsdag 17. januar 2019, klokken 13:30
De som fortsatt tror at drapet på 75-batteriet ikke handler om å gjøre bunnlinja blå og fet kan jo lese denne: https://electrek.co/2019/01/17/tesla-end-referral-program-elon-musk/ Nå begraver de også Referral-systemet. Hvorfor? For å få ned kostnadene: "It's adding too much cost to the cars, especially Model 3." Hilsen Musk.

Ja nå har de volumet og da er det sikkert lagt press på å redusere kostnadene fra styret etc., litt standard utvikling det der.

olavxxx

Tesla hadde historisk overskudd på slutten i fjor og de har som mål å tjene penger fremover. Superladernettverk er ikke laget for at alle skal gnure seg på det. Samt de har nå en volumselger som knuser alt annet mtp rekkevidde og ytelse.

Luksus kan vi alltids diskutere, men saken er den at de  ikke lenger må lokke folk til å kjøpe biler. Vervekampanje har vært dyrt, men samtidig billig ift reklame osv. Men de kan ikke gi dyre kampanjer på billige biler.

Jeg tror ny S og X kommer til høsten kanskje.

GeirHM

Tesla er ikke som andre selskaper. Elon har ved flere anledninger sagt at det viktigste er overgangen (globalt) til elektrisk transport og IKKE at Tesla overlever. Samtidig har de nok fått mange blåruss inn døra. Og slike har det med å  rote seg bort i styringa. De kan jo dette med økonomi. Sier de.

Men altså, jeg gjetter på at alt handler om å gjøre Model 3 (i stadig nye versjoner) til den foretrukne bilen for stadig større grupper av mennesker - over hele kloden. Dette er det både økonomi i og det er det visjonen (the master plan anno 2006) handler om.

Våre biler er forgjengere for det som mer og mer blir et nisjeprodukt. De levde av disse bilene før, nå er det masseproduserte model 3 som blir livsgrunnlaget. Der har de virkelig ingen konkurranse. Fordi ingen andre kan levere batterier i slikt volum til slike priser. Slik skaper de folkevogna. Personlig er jeg fortørna over at Model 3 er så forbanna dyr. 530 tusen (alle må ha EAP) før alle offentlige avgifter hører ikke hjemme noe sted. Men dette handler ikke om meg - eller dere andre tidligere Tesla-kjøpere. Dette handler om veien til folkevogna for alle. Den koster penger. Det tok også flere år før T-Forden ble billig nok - men den ble veldig billig til slutt. Slik vil det gå med Model 3 også. Den kommer til å bli billigere enn den billigste Skoda Octavoia'en. Men det er fortsatt lang vei dit. (Men da er BMW, Ford og Mercedes - og Toyota historie dessverre).

Det blir spennende å se hva som vil skje med S/X. Jeg tror de drepte 75-batteriet fordi det ikke kan benytte seg av v3-lading. Det er tydelig at det KAN 100-batteriet gjøre uten større endringer (men de får CCS). Kanskje beholder de det gamle celle-formatet en god stund ennå. Nyere Tweets fra Elon Musk tyder på det. Jeg tror faktisk ikke de har planer om hverken noe mindre eller noe større batteri for disse bilene. De kommer ikke til å senke prisen noe særlig heller. Før etterspørsel/marked tvinger dem til å handle annerledes.

Om jeg skulle få rett, er dette ganske gode nyheter for oss som alt har disse bilene. Bruktprisen kan holde seg relativt godt og vi som alt har det største batteriet kan håpe på CCS-overganger og dermed nyte godt av v3 vi også. Da er det verre med de som kjøper model 3 nå. Der vil bruktprisen synke ettersom nybilprisene skal ned. Men deres trøst er at det kan ta tid å komme dit.

Jeg noterer meg at den Model S'en jeg solgte for snart et år siden selges for MER nå enn jeg solgte den for! (Ref. Teslas eget bruktbil-tilbud).

creal

#94
Jeg har bestilt Model 3 m vinterhjul til kr. 480.000,-. Det stemmer ikke at alle må ha autopilot. Jeg har det på min X100D fordi det var en inventory bil, men generelt synes ikke det er verdt det i det hele tatt, og det er uansett ikke en funksjon du finner på andre biler.

Det blir spennende hva som skjer med S og X. Det er godt mulig de permanent er tatt opp til en høyere prisklasse. Det er kanskje likså greit. Hvis alternativene blir 125 Kwh og 100 Kwh, så klarer kanskje Tesla i enda større grad å lokke over skeptikere som sverger til fossil pga rekkevidde. Det kan jo kombineres med at Tesla får interiøret opp et par hakk også, slik at bilene blir fullverdige luksusdoninger.

Jeg tror vi som forlengst har gått over til elbil undervurderer at rekkevidde fremdeles er et reelt og vesentlig ankepunkt for de aller fleste.

Det kan hende veien til økt salg (og enda lettere veien til økt profitt) av S og X ligger i å konkurrere bedre i luksussegmentet - ikke i å knive på pris, og delvis kannibalisere ned mot Model 3. Tesla gjør jo også klokt i å ta hensyn til at Model Y skal ha sin plass i utvalget også. Det tilsier også at S og X bør opp i pris og kvalitet.

geear

#95
Sitat fra: GeirHM på fredag 18. januar 2019, klokken 11:23
Om jeg skulle få rett, er dette ganske gode nyheter for oss som alt har disse bilene.
Åpenbart, men tror ikke det vil aksellerere overgangen til elektriske biler akkurat.

Sitat fra: GeirHM på fredag 18. januar 2019, klokken 11:23Bruktprisen kan holde seg relativt godt og vi som alt har det største batteriet kan håpe på CCS-overganger og dermed nyte godt av v3 vi også.
Jeg har liten tro på at eksisterende 100-biler får lade raskere enn de gjør på dagens SuC (~120kW) med et CCS-adapter, men selvfølgelig er det lov å håpe. Hvis vi antar at 100-batteriene er begrenset av dagens SuC, og at 75 er begrenset av cellene/BMS, så skulle det tilsi at ~100kW er maks på 75kWh, og 100-batteriet er 35% større, så med samme belastning på cellene skal 100 klare maksfart på 135kW før det er cellene/BMS som begrenser. I så tilfelle blir det kun en liten økning for 100 på v3. Det er jo også bare i en mindre del av SoCen at det er SuC som capper den? Så blir også et spørsmål om v3 kommer med kun CCS-støpsler eller om alt blir via adapter for oss andre. Skal de levere ut 30 000 adapter gratis bare i Norge, så blir det penger av det. Om de så får de produsert, shippet og administrert (utlevert) for en kost på usle 2000,- så er det allikevel 60 millioner kroner.

Elninja1

Sitat fra: creal på fredag 18. januar 2019, klokken 12:54
Jeg har bestilt Model 3 m vinterhjul til kr. 480.000,-. Det stemmer ikke at alle må ha autopilot. Jeg har det på min X100D fordi det var en inventory bil, men generelt synes ikke det er verdt det i det hele tatt, og det er uansett ikke en funksjon du finner på andre biler.

Det blir spennende hva som skjer med S og X. Det er godt mulig de permanent er tatt opp til en høyere prisklasse. Det er kanskje likså greit. Hvis alternativene blir 125 Kwh og 100 Kwh, så klarer kanskje Tesla i enda større grad å lokke over skeptikere som sverger til fossil pga rekkevidde. Det kan jo kombineres med at Tesla får interiøret opp et par hakk også, slik at bilene blir fullverdige luksusdoninger.

Jeg tror vi som forlengst har gått over til elbil undervurderer at rekkevidde fremdeles er et reelt og vesentlig ankepunkt for de aller fleste.

Det kan hende veien til økt salg (og enda lettere veien til økt profitt) av S og X ligger i å konkurrere bedre i luksussegmentet - ikke i å knive på pris, og delvis kannibalisere ned mot Model 3. Tesla gjør jo også klokt i å ta hensyn til at Model Y skal ha sin plass i utvalget også. Det tilsier også at S og X bør opp i pris og kvalitet.

tviler at de kan holde en slik høy pris på model s. I usa starter den nå på 85k mens en etron starter på 75k. epace starter på 40k fully specced 68k. Ingen som kommer til å kjøpe s lengre før de setter ned prisen.

emmern

Mulig de rett og slett ikke vil selge dem, men heller bare fokusere på 3/Y.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Elninja1

Sitat fra: emmern på fredag 18. januar 2019, klokken 14:50
Mulig de rett og slett ikke vil selge dem, men heller bare fokusere på 3/Y.



Rimer jo ikke at de nå ønsker å selge model 3 fra 35k og S skal koste 85k. Den forskjellen er jo enorm. Tesla sliter ref e24 artikkel

Øyvind.h

Kanskje bedre fortjeneste i høyere volum av M3 enn dagens volum av S/X?
De selger jo ikke 35k M3 nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elninja1

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. januar 2019, klokken 16:53
Kanskje bedre fortjeneste i høyere volum av M3 enn dagens volum av S/X?
De selger jo ikke 35k M3 nå.

Nei men musk sier det er der han vil være. Nå sparker han 7k får å få ned prisen. Obviously så har de ikke særlig god kontroll på økonomi

Råde

Nei ikke kontroll, men dette er jo grep for å få kontroll. De har kommet hit med mål om å lage bil, og har vokst, ansatt, løst «production hell» gitt referral, gratis SuC, gratis oppkobling og masse goodwill.

Det vi ser nå er at tesla dreies mot å bli en helt vanlig bilprodusent, med helt vanlige mål for suksess satt av menn i grå dresser. Så nå får vi betale for premium connection og SuC, og mye av det spennende og pioneraktige vil vi se forsvinne.
e-Golf | X75D

Tiger123


FSD-avdelingen blir nok slanket ganske bra nå, etter at de har kuttet så mye de kan i støttefunksjonene. De vil jo også nå antagelig selge færre s og X totalt sett, og vil kunne kutte der også.

Bare ikke Y blir forsinka så..

emmern

Sitat fra: Tiger123 på fredag 18. januar 2019, klokken 19:06

FSD-avdelingen blir nok slanket ganske bra nå, etter at de har kuttet så mye de kan i støttefunksjonene.


Hva skal de kutte der? Etter hastigheten å dømme så jobber det kun 1-2 stk der :P
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tiger123

Sitat fra: emmern på fredag 18. januar 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Tiger123 på fredag 18. januar 2019, klokken 19:06

FSD-avdelingen blir nok slanket ganske bra nå, etter at de har kuttet så mye de kan i støttefunksjonene.


Hva skal de kutte der? Etter hastigheten å dømme så jobber det kun 1-2 stk der :P

Hehe, autopilotavdelingen da, der jobber det vel noen! Alle områder som ikke er direkte inntektsbringende er i faresonen ved nedskjæringer, tipper det er slik i elbilbransjen også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA