Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: sn187 på søndag 07. oktober 2018, klokken 23:22
Ja, jeg har jo bestemt meg så lenge prisene er slik de er nå.

...men det hadde vært litt kjipt hvis X75 fjernes og X100 settes ned i pris, samtidig som det blir innført en ny batteripakke. Noe slikt vil jo skje på ett eller annet tidspunkt, og ingen vil være den som kjøper laveste batteripakke like før et slikt skifte :)
På et tidspunkt tror jeg man kommer med 2070batteriene og en ny vri på interiør mer likt TM3.
En X som kan nå frem til neste Tesla-lader er det grunnleggende, og det kan jo X75 ;) Da blir X100 for de som har for mye penger ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Lille Lance

Jeg ser for meg at hvis Tesla annonserer nytt batteri nå, så vil maaange droppe å ta i mot de 75-bilene som er i bestilling. Det grepet Tesla kan gjøre er å snikinnføre 100 inn i 75 bilene. Da får alle en mulighet til å betale seg opp til 100 for en mye rimeligere penge enn de 160K idag. Da vil ingen 75 kjøpere droppe å ta i mot bilen. Enten er de fornøyd med 75, ellers så betaler de seg opp til 100 eller så dropper de 75 og går for det helt nye (som vi ikke vet hva er). Men da vil sikkert den 75-bilen enkelt kunne overtas av andre som enten vil ha 75 eller 100.

Kan dette skje?  8) 8)

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Ellemelle

Tesla vil ikke fjerne 75 for så å bare tilby 100-batteriet. Da vil jo innstegsprisen øke med 160 000 kroner, og omsetningen vil få et dramatisk fall.

Det som kan skje er at de lager et litt større batteri, og øker prisen litt, men jeg tviler.

jlan

Jeg tror heller vi får 120 først, deretter 80. Eventuelt at de kaller disse standard og long range.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

np

I og med bl.a. incoming konkurrenter, kan det fort skje at de ved overgang til 2170 går til f.eks. 85/110. I og med 30% økning i kapasitet, men ikke volum, trenger de heller da kanskje ikke å fylle all plassen med batterier, og dermed kan spare litt vekt og i tillegg ha mulighet for fremtidig hopp til 90/120 ved å bruke all plassen. Mange muligheter...
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

JorEl

Sitat fra: np på mandag 08. oktober 2018, klokken 14:15
I og med bl.a. incoming konkurrenter, kan det fort skje at de ved overgang til 2170 går til f.eks. 85/110. I og med 30% økning i kapasitet, men ikke volum, trenger de heller da kanskje ikke å fylle all plassen med batterier, og dermed kan spare litt vekt og i tillegg ha mulighet for fremtidig hopp til 90/120 ved å bruke all plassen. Mange muligheter...
Mulighetene er mange. Støtter den 420% :D
Hadde trodd at konkurrentene skulle presse Tesla hardere. Og da måtte jo Tesla svart. Men nå har Tesla litt bedre tid på seg. Tror konkurrentene taper penger på hver bil de lager, og vil derfor trappe opp så sent de kan :-X  Tesla Tjener i hvert fall penger på produktene sine, selv om organisasjonen går i minus pga enorm satsing.
Blir spennende å se hva som skjer når TM3 kommer i de ulike land. Kanskje det blir TM3 som presser Tesla til å justere batteristørrelser og tilvalg på S og X. Vinn Vinn konkurranse forsvinn  ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Tesla er neppe presset på batteri før 2025 og da bare pga de andre har nådd igjen hvor Tesla er i dag om det går som VW prøver og overbevise markedet om. Så de kan sitte stille i båten og bare nyte tilværelsen. Men rundt de tider så forventer jeg en ørliten endring. Musk har vel tidligere sagt at 100kW er ca maks for S og X av ulike årsaker. Men det tar vel ikke hensyn til høyere energitetthet i nyere batteri som kanskje kan være mulig å dytte inn i bilene. Selv håper jeg på en mulighet for å bytte til høyere batteripakke(energitetthet) rundt 2025-2030. Men det er absolutt ikke noe must.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Lille Lance

Sitat fra: Vhagar på mandag 08. oktober 2018, klokken 17:30
Selv håper jeg på en mulighet for å bytte til høyere batteripakke(energitetthet) rundt 2025-2030.
Håper det skjer noe før 2030 ... Når den tid kommer regner jeg med at jeg sitter i en Tesla uten ratt og nyter en flaske rødvin på vei til hytta  8) 8)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Vhagar

Med mindre du da sitter i en Tesla som igjen sitter på et lasteplan på et annet transportmiddel så tror jeg ikke at du bør holde pusten og vente. Teknologisk utvikling går raskt, men er det noe vi har lært av de siste årene så er det at FSD er noe som er mye vanskeligere enn Tesla gir uttrykk for. Ikke fordi det er så himla vanskelig å få en bil til å kjøre til hytta selv, men fordi det er så mange andre der ute som gjør rare ting den må forholde seg til.

Også har vi noe som heter byråkrati, etater og politikere. Norske veier er ikke egnet til FSD og ikke gjør de noe for det heller. Og ikke vil de tillate det heller (innen 2030) er min spådom. Byråkratiet sitter stort sett og copy/paster hva EU kaster terning om og bestemmer seg for. Og vegvesenet vil vel aldri finne på å bygge tryggere FSD vennlige veier. Rødt, MDG, SV og AP vil jo at ingen skal kjøre bil, aller helst ikke eie en heller og hvertfall ikke en som kjører selv (det er i sterk konkurranse mot statlige ordninger). Krf vil nok ha et ord med i laget med at du ønsker å nyte alkhol i bilen også. Om de er på tingen etter neste valg da. SP mener at du bør selge hytta uansett, den ødelegger naturen og okkuperer dyrkamark siden veiene du trenger dit legges over alle jordene. Og Venstre bare leker at de skal redde verden så snart er det ikke godt nok med elbiler heller. Så sitter vi igjen med H og Frp som mangler flertall for samme hva de måtte finne på der de rives av å fri til V og Krf for å beholde flertallet og alt de gjør alltid er galt bare fordi derfor.

Da tror jeg mer på at det er en mulighet for at jeg sitter med litt høyere energitetthet i en ny batteripakke rundt 2030. For S og X ser ikke ut til å få en storebror fra Tesla, så da må de oppgraderes for å holde tritt med småbilenes kapaistet på rekkevidde.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ørjan Stv

Når kommer det X 75 inventory biler igjen da?

Øystein B

Har betalt depositum og skal ta avgjørelsen om jeg kjøper X75 som er reservert til i morgen. Har tenkt mye og knust mange tall, og jeg tror jeg går for det. Rentekampanje og god innbyttepris på Veteran S85 gjør det veldig pent økonomisk.

Tror at min Veteran (2013 S85) styrter i verdi nå når garantien løper ut om 1 mnd, og Model 3 kommer på veien i 2019.

Er ikke så engstelig på at det skjer noe de første 3 årene med batteriene. S'en lader jeg et par ganger i uka ved vanlig bruksmønster, og sålenge man kommer seg fra SuC til SuC så er det jo egentlig nok. Om det blir noen minutter ekstra lading her og der spiller liten rolle for min del.

Hyperstress

Hvilken innbyttepris får du?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øystein B

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 10. oktober 2018, klokken 22:34
Hvilken innbyttepris får du?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
410.200.

Selger gummimatter, ekstra UMC, adaptere, midtkonsoll etc. på finn. Så i realiteten 425.000-ish ettersom dette måtte fulgt med ved et eventuelt bruktsalg.

sn187

Tusen takk for alle gode innspill her! Det endte opp med at jeg bestilte en X75 med forventet levering i desember. Da er det bare å glede seg til nybil, samt håpe at prisene ikke faller kraftig pga store kutt i elbil-fordeler i USA og Nederland i januar!

Øystein B

Endte opp med en 7-seter selv :) Ankommer norge 22.11, og levering et par uker etter dette antar jeg. Spent på det med innbytte, står at de må ha den etter 30 dager fra tilbudet ble levert. Håper å få ha den til jeg overtar X.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA