Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

sn187

Jeg har lest en del på dette forumet de siste dagene, og er klar over at "problemstillingen" X75 vs X100 har vært diskutert mange ganger, men da hovedsakelig rundt rekkevidde, bruksmønster og økonomi.

Det jeg lurer på om det er noen som kjenner til om 75-batteriene er på vei ut? Tesla kjører for tiden en rentekampanje på X75, og renten er dobbelt så høy ved kjøp av X100. Den eneste logikken som jeg kan se bak dette er at de ønsker å selge unna en del X75 før det kommer en endring på prisingen, eller at batterivalgene endres. Fortjenestemarginen er jo mye høyere på X100, så i utgangpunktet ville jeg jo trodd de ønsker å selge mer av disse hvis det ikke var noen endringer på vei.

Det er flere som har gjettet at 75-batteriene er på vei ut, men dette er relativt gamle poster. Tesla møter jo sterk konkurranse fra både Audi e-Tron (95kWh) og Jaguar i-Pace (90kWh) i disse dager.

Jeg reserverte en X75 i går, men er veeeeeldig usikker på om jeg skal avbestille eller ikke. Jeg ønsker selvfølgelig større batteri, men prisforskjellen opp til X100 er alt for stor nå.

Lille Lance

Du må finne ut dette kjapt da så du ikke taper de 30k. Den som bare hadde vist hva som kommer ...  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Pilot

Hvorfor skulle den fases ut når den har lik eller bedre rekkevidde enn I-Pace?

Mons

Det har «alltid» vært sånn. Tror bare det er en ren segmentering av markedet. Det gjør 75 til det klart mest økonomisk fordelaktige valget, mens 100 forblir en slags luksus.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

sn187

Sitat fra: Lille Lance på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:32
Du må finne ut dette kjapt da så du ikke taper de 30k. Den som bare hadde vist hva som kommer ...  :o

Hehe, ja, jeg er fullstendig klar over at jeg må ha et raskt svar her :) Jeg la inn reservasjonen med bevissthet på at det var en reell mulighet for at jeg skal kansellere. Rentetilbudet utløper i kveld ved midnatt.

Jeg vet jo at jeg ikke får et 100% svar på dette, men det hadde vært kjekt å høre om noen har erfaringer om at Tesla historisk sett har hatt kampanjer på enkelte konfigurasjoner, så gjort større endringer noen mnd i etterkant. Det eneste som surrer litt her er jo at rentekampanjen er mye bedre på X75 enn X100...

Sitat fra: Pilot på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:36
Hvorfor skulle den fases ut når den har lik eller bedre rekkevidde enn I-Pace?

Både e-Tron og I-Pace er jo en del billigere? Det er jo flere som har kommentert at oppgraderingen fra 75 til 100 koster _alt_ for mye, så jeg tenker kun på det økonomiske her, ikke funksjonalitet/rekkevidde.

sn187

Sitat fra: Mons på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:41
Det har «alltid» vært sånn. Tror bare det er en ren segmentering av markedet. Det gjør 75 til det klart mest økonomisk fordelaktige valget, mens 100 forblir en slags luksus.

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, og det kan være en logisk årsak til at rentene er forskjellige på de to modellene.

Er det noen som kjenner til om tidligere rentekampanjer har hatt forskjellige renter på batteripakkene?

spirrevipp

Sitat fra: sn187 på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:44
Det eneste som surrer litt her er jo at rentekampanjen er mye bedre på X75 enn X100...

Slik var det når jeg bestilte under 0.25% kampanjen i fjor sommer også, kun på X75 og ikke X100 når man bestilte ny. Var noen som fikk god rente på X90/X100 inventory tror jeg. Er nok ikke mulig å synse seg fram til noe utifra forskjellen i rente.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

sn187

Takk! Det var nyttig info å vite ang. fjorårets kampanje. Det gjør meg litt mer beroliget :)

Pilot

abetterrouteplanner.com viser ca 35min forskjell ned til Køben og ca. 4t til Malaga. Synes 160k er kostbare 4t til Malaga, som uansett er en fin pause.

I-Pace som jeg kansellerte kostet ca. 890k.

Men det er du som bestemmer - hvis du har 160k til å brenne på X100D, gå for den.




ruslebiff

Husk at renten er subsidiert av Tesla, og at det koster mer å subsidiere en dyrere bil om renten er den samme, sånn sett er det naturlig at renten er høyere på X100D

sn187

Sitat fra: ruslebiff på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:32
Husk at renten er subsidiert av Tesla, og at det koster mer å subsidiere en dyrere bil om renten er den samme, sånn sett er det naturlig at renten er høyere på X100D

Har allerede tenkt på det, men i mitt enkle hode er fortjenestemarginen likevel mye høyere på en X100.

JorEl

#11
Når du får best rente på X75 og du synes at X100 er alt for dyr, så er jo svaret veldig enkelt. Og du har jo allerede valg ut i fra disse premissene.
Det gjør jo også at du i ettertid ikke trenger angre på noe som helst.
Gratulerer jeg er missunelig :'(

Edit; misunnelig skrives slik. ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

sn187

Ja, jeg har jo bestemt meg så lenge prisene er slik de er nå.

...men det hadde vært litt kjipt hvis X75 fjernes og X100 settes ned i pris, samtidig som det blir innført en ny batteripakke. Noe slikt vil jo skje på ett eller annet tidspunkt, og ingen vil være den som kjøper laveste batteripakke like før et slikt skifte :)

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Lille Lance

Det er klart noe skjer og snart er 75 historie. Men om det skjer før jul eller i 2020, that's the question.
Jeg får 75 ca 1.desember, men kommer til å droppe å ta i mot hvis det skjer drastiske ting i mellomtiden. Jeg kunne sikker levd fint med 100, men prisgapet var altfor stort.
Uansett, etter å ha hørt alle tilbakemeldinger fra andre 75 eiere, så tror jeg livet med en 75 blir helt knall. Får bare lade noen minutter ekstra hver gang. Begynner å bli gammal, har ikke så travelt lenger  :D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

1000kwh

Sitat fra: Lille Lance på mandag 08. oktober 2018, klokken 07:24
Det er klart noe skjer og snart er 75 historie. Men om det skjer før jul eller i 2020, that's the question.
Jeg får 75 ca 1.desember, men kommer til å droppe å ta i mot hvis det skjer drastiske ting i mellomtiden. Jeg kunne sikker levd fint med 100, men prisgapet var altfor stort.
Uansett, etter å ha hørt alle tilbakemeldinger fra andre 75 eiere, så tror jeg livet med en 75 blir helt knall. Får bare lade noen minutter ekstra hver gang. Begynner å bli gammal, har ikke så travelt lenger  :D
Man kan fint lusekjøre en X75 og få lavt forbruk. For ipace sin del, som trådstarter sammenligner med så virker det som om den bruker mye uansett.

Model 3 bruker jo allerede betegnelsen short og long range. Kanskje det kommer på X og S snart også. Viktigst er forbruk, ikke kwh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA