Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Myke vinterdekk - løsninger?

Startet av elbil4ever, søndag 07. oktober 2018, klokken 19:36

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: TM på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 06:45
Er det meg det er noe galt med som synes Nokian dekkene er helt utmerket. Kjørte forrige vinter med de på en i3S.

Tror det er (i3s) LCI som er forskjellen. Jeg kjører vekselvis en 2018 i3 LCI og en 2014 i3. Identiske dekk, R2, like gamle og likt slitt. Det er tildels dramatisk forskjell! Gamlebilen har nesten ikke regen, og i en del tilfeller "hopper den ut av gir". Ei litt skarp hump i nedoverbakke, og regen faller helt ut noen sekunder. Litt skarp sving forårsaker det samme. LCI henger mye jevnere på regen, aldri noen tendenser til "glipptak". Merker egentlig samme tendensen oppover også. TC-lampa blinker gult med den gamle bilen.
Det som er litt merkelig er at jeg kjørte halve vinteren i fjor med disse dekkene, og hadde ikke de samme problemene da. Syns de fungerte helt fint, til tross for alt det negative jeg hadde lest. Mulig temperaturen lurer meg? Vinteren i fjor var kald, mens nå er det 10-12 varmegrader. Men jeg opplevde det samme i helga, med ca. 0 grader.

hELgenen

2018 modellen har ny styring for traction control :

"50-times faster responses for greater traction and driving stability in adverse road conditions and while brake energy recuperation"

Min 2017 modell har ikke det - dermed vil nok R2 og sikkert også R3 dekkene fungere slik at en opplever at bilen slipper.

Tror dette er forklaringen til at folk opplever dekkene forskjellig

02jan

Har kjørt 100'km og ennå ikke behov for bytte av sommerdekk. Vinterdekkene byttet jeg i vinter pga alder, men kjørte siste delen av vinteren med de gamle bridgstone dekkene.
Antydning om for brå kjøring blir urimelig.  Jeg mistet all regenerering f.eks ned Oslofjordtunnelen , og CC slår seg av i oppoverbakke ( inne i hagantunellen). I tillegg så må jeg kjøre med traction off, på våt vei, for å unngå at esp lampa gjør med snøblind.

Løsningen er nok å kjøre med 175 sommerdekk til det er kaldt nok, på tørr smø fungerer r2 dekkene fint. Flott med allverdens duppedingser i bil, men min gamle Audi blottet for slikt, sitter bedre på veien selv med gamle conti viking 1.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

1317142119

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:32
2018 modellen har ny styring for traction control :

"50-times faster responses for greater traction and driving stability in adverse road conditions and while brake energy recuperation"

Min 2017 modell har ikke det - dermed vil nok R2 og sikkert også R3 dekkene fungere slik at en opplever at bilen slipper.

Tror dette er forklaringen til at folk opplever dekkene forskjellig
Jeg har LCI, så det er ikke forklaringen. Det er nok heller ulike forventninger. Regen fungerer for øvrig utmerket hos meg, så det er bare når de presses (les: når det faktisk er behov for godt grep) at det merkes de er dårlige på bar asfalt.

Ferry

Jeg tror også at forbedret TC på LCI utgjør forskjellen. Og som sagt har jeg BÅDE LCI og gammel bil, med identiske dekk.

1317142119

Sitat fra: Ferry på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:08
Jeg tror også at forbedret TC på LCI utgjør forskjellen. Og som sagt har jeg BÅDE LCI og gammel bil, med identiske dekk.
La meg omformulere mitt forrige innlegg: jeg har LCI og R2 fungerer svært dårlig på min i3 (pluss den andre bilen min med vesentlig bredere dekk). Hvis R2 på LCI oppleves som gode og det er en merkbar forskjell på LCI og pre-facelift, så synes jeg synd på de som kjører på Nokian med pre-facelift i3.

Ferry

R2 på pre-facelift fungerer markant dårligere enn på LCI. Slik sett er det litt synd på de med gammel bil. Men jeg tror det blir bedre når høsten blir vinter.

Klykken

Det blir det ikke for min del. Synes ikke dekket er bedre på hverken is eller snø i forhold til Bridgestone.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Ble til slutt Blizzak NV her. Alt annet føltes usikkert. Snakket også med BMW forhandler og her var det bare rot mhp kunnskap om vinterdekk til i3. De ville faktisk ha tilbakemeldinger da de ikke ante noe om hvordan ulike dekk fungerte

TDI

#24
Siden noen lurte på erfaring med Continental vinterdekk. Fikk på Conti 6 for et år siden etter ha kjørt de "originale" Bridgestone dekkene i 3 sesonger. Merkbart mindre (dårligere?) regenerering, mye blinking fra "gul lampe" opp bakkene i undersjøiske tunneler, og ACC som slår seg av. Etter noen måneder ble det mye bedre (spesielt ble det slutt på blinking fra "gul lampe" og ACC/CC som slo seg av opp tunnelene. La om fra Bridgstone sommerdekkene til Conti vinterdekk igjen for en uke siden, og overgangen er vesentlig mindre merkbar enn da Conti dekkene var nye. Kan dra på opp tunnelene omtrent som på sommerdekkene og ACC/CC tilsvarende stabil. i3 2014 mod som stort sett kjøres på våt og av og til tørr asfalt (Stavanger-området).

Ingeniøren

Sitat fra: TDI på lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:50
Siden noen lurte på erfaring med Continental vinterdekk. Fikk på Conti 6 for et år siden etter ha kjørt de "originale" Blizzard dekkene i 3 sesonger. Merkbart mindre (dårligere?) regenerering, mye blinking fra "gul lampe" opp bakkene i undersjøiske tunneler, og ACC som slår seg av. Etter noen måneder ble det mye bedre (spesielt ble det slutt på blinking fra "gul lampe" og ACC/CC som slo seg av opp tunnelene. La om fra Bridgstone sommerdekkene til Conti vinterdekk igjen for en uke siden, og overgangen er vesentlig mindre merkbar enn da Conti dekkene var nye. Kan dra på opp tunnelene omtrent som på sommerdekkene og ACC/CC tilsvarende stabil. i3 2014 mod som stort sett kjøres på våt og av og til tørr asfalt (Stavanger-området).

Mao. Greit å kjøpe nye dekk fra Nokia så lenge de legges på lager til modning et års tid før de settes på bilen.... :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:01
Mao. Greit å kjøpe nye dekk fra Nokia så lenge de legges på lager til modning et års tid før de settes på bilen.... :+1:

Jeg tror ikke det er så enkelt......

Legger du dekket på lagring vil egenskapene på snø og is bli dårligere, mens egenskapene på våt asfalt og
generelt regenering bli bedre

Har du en pre LCI modell (2017 og eldre) så er tilbakemeldingen på R2 dekket elendig. Conti 6 dekket er heller ikke bra. Bridgestone Blizzak NV fungerer delvis ok (vil ikke kalle det bra på våt asfalt!)

R3 dekket vet ingen helt hvordan fungerer ennå - min dekkforhandler mente gummien fortsatt var av samme myke type, men hvordan de ville fungere på bilen turte han ikke si for sikkert. Problemstillingen rundt
LCI eller ikke var forsåvidt ukjent hos forhandler, men han hadde satt på R3 dekk på flere i3.
Conti 7 dekk kommer først neste år i dimensjonen til i3 fikk jeg vite av min forhandler.

Jeg tror rett og slett at hvilke dekk du skal ha avhenger av hvilken modell av i3 du har.
Uten å ha prøvd det så vil jeg nesten tro (altså ren tipping) at billig dekkene kanskje fungerer aller best på pre LCI modeller på tørr og våt asfalt og kanskje også på snø og is inntil det  blir for kaldt til at dekket er "mykt" lenger. Premium dekkene har mykere gummi og vil nok fungere bedre i skikkelig kulde, snø og is.

elbilmanne

Min 94Ah pre-facelift ble levert med vinterdekk fra Nokian. Disse synes jeg er et rent mareritt å kjøre med, spesielt på motorvei. Har tilsvarende erfaringer som andre som har postet tidligere med antispin og stabilitet. Med «riktig» dekktrykk er de etter min mening direkte trafikkfarlige.

Jeg bruker primært bilen til kjøring i Oslo sentrum, samt pendling på E18 mellom Oslo og Drammen. Med unntak av de verste dagene på vinteren ligger det sjelden mye snø på veien der jeg ferdes.

Jeg vurderer derfor kontinentale vinterdekk som et alternativ. Noen som har erfaringer med dette? Så Blizzak LM 500 ble nevnt. Jeg ofrer gjerne litt fremkommelighet de verste dagene, om komforten resten av tiden forbedres vesentlig.

hemi

Endel pre facelift 94ah ble levert med blizzak, før de byttet til nokian. På "vinter i oslo" kjøring er det hardere/stivere og trigger sensorer mindre.

Som du sier selv, du ofrer litt på værste dagene, uten at det er noe superstort problem.

Namdalingen

Sitat fra: hemi på onsdag 17. oktober 2018, klokken 00:58
Endel pre facelift 94ah ble levert med blizzak, før de byttet til nokian. På "vinter i oslo" kjøring er det hardere/stivere og trigger sensorer mindre.

Som du sier selv, du ofrer litt på værste dagene, uten at det er noe superstort problem.

Hvilke dekk blir nye 120ah levert med, stod ikke spesifisert i kontraktstilbudet mitt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA