Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

tuono

#15
Er pussig dette. Det var akkurat samme "nøa" da Ioniq kom. Flere slike innlegg både på FB-gruppa og her inne. Men nå har det stilna helt av. Og det er ikke akkurat kommet færre Ioniq på veiene siden da...
Vet at noen fikk gjennomført belastningstest på batteriet og fikk det erstattet på garantien. Visstnok skade.
Men man kan jo være tilbøyelig til å tro at han som nevner stillstand og transporttid (Trekkoppbil) er inne på noe.

At moderne biler belaster 12V batteriet på en helt annen måte enn hva f.eks en Volvo 144 gjorde (kupélys, sigarettenner, radio/kassetspiller og hovedlys) bør ikke komme som noen stor nyhet. Men selve batteri- og ladeteknologien har ikke forandra seg mye (snakker fossil nå). Har hatt både Tiguan og XC70 som ble brukt til mye småkjøring. Spesielt vinterstid var disse helt avhengige av å få en liten runde med vedlikeholdslader innimellom. Ellers så kunne man plutselig stå der med skjegg og salt i postkasser og sår. 

Kårepåsporet

Sitat fra: navyelsen på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da.

Utdyp gjerne hvordan du får start på en bensin eller dieselbil uten strøm på batteriet?
Ja, vet at eldre biler kunne "dyttes" i gang med flatt batteri, men dette er ikke like lett på moderne biler fulle av elektronikk eller automatgir. Kanskje vi skal gå tilbake til startsveiv?

Enkelt å utdype: har ikke opplevd startproblemer på mine 14-15 foregående biler. Har altså ikke hatt noe trøbbel med 12 volts batteri. Ikke før Ioniq....de 7-8 første bilene var tildels gamle bruktbiler, resten nye.....

Kårepåsporet

Sitat fra: tuono på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:39
Er pussig dette. Det var akkurat samme "nøa" da Ioniq kom. Flere slike innlegg både på FB-gruppa og her inne. Men nå har det stilna helt av. Og det er ikke akkurat kommet færre Ioniq på veiene siden da...
Vet at noen fikk gjennomført belastningstest på batteriet og fikk det erstattet på garantien. Visstnok skade.
Men man kan jo være tilbøyelig til å tro at han som nevner stillstand og transporttid (Trekkoppbil) er inne på noe.

At moderne biler belaster 12V batteriet på en helt annen måte enn hva f.eks en Volvo 144 gjorde (kupélys, sigarettenner, radio/kassetspiller og hovedlys) bør ikke komme som noen stor nyhet. Men selve batteri- og ladeteknologien har ikke forandra seg mye (snakker fossil nå). Har hatt både Tiguan og XC70 som ble brukt til mye småkjøring. Spesielt vinterstid var disse helt avhengige av å få en liten runde med vedlikeholdslader innimellom. Ellers så kunne man plutselig stå der med skjegg og salt i postkasser og sår.

Hadde selv Tiquan, med dieselvarmer med fjernkontroll som ble brukt flittig. Det er den bilen jeg har hatt lengst, nær fem år. Null problem, kanskje ladet batteriet 3-4 ganger tilfeldig. Kun servicebesøk iht varsel på kjørecomputer. Altså rundt 30000 km....
Før det hadde jeg Touraner, de var det heller ikke noe problem med, dieselvarmere på de også....
Aldri plaga med salt i postkassen. Skjeggveksten er forøvrig (dessverre) upåklagelig, men blir fjernet fortløpende

navyelsen

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:46
Sitat fra: navyelsen på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da.

Utdyp gjerne hvordan du får start på en bensin eller dieselbil uten strøm på batteriet?
Ja, vet at eldre biler kunne "dyttes" i gang med flatt batteri, men dette er ikke like lett på moderne biler fulle av elektronikk eller automatgir. Kanskje vi skal gå tilbake til startsveiv?

Enkelt å utdype: har ikke opplevd startproblemer på mine 14-15 foregående biler. Har altså ikke hatt noe trøbbel med 12 volts batteri. Ikke før Ioniq....de 7-8 første bilene var tildels gamle bruktbiler, resten nye.....

Det var ikke unormalt før å se biler som trengte starthjelp. Det er tross alt en grunn til at de har solgt startkabler i alle disse årene, eller at det etter hvert har blitt mer vanlig med batteribooster. Poenget er at det ikke er et nytt fenomen, alle biler trenger 12V, enten det er bensin, diesel eller elbil.

At du ikke opplevde det behøver ikke å bety at det ikke skjedde med andre nybiler. Det er svært få biler som har så til dels detaljert forum som elbiler.
Hvis du f.eks. kjøpte en ny Passat i 2010, hvor mange forum ble det diskurert batteri, foliering, leveringstid etc? Men på forumet her rapporteres absolutt alt, og da virker det gjerne som det er mer problemer enn andre biler...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

#19
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:59

Hadde selv Tiquan, med dieselvarmer med fjernkontroll som ble brukt flittig. Det er den bilen jeg har hatt lengst, nær fem år. Null problem, kanskje ladet batteriet 3-4 ganger tilfeldig. Kun servicebesøk iht varsel på kjørecomputer. Altså rundt 30000 km....
Før det hadde jeg Touraner, de var det heller ikke noe problem med, dieselvarmere på de også....
Aldri plaga med salt i postkassen. Skjeggveksten er forøvrig (dessverre) upåklagelig, men blir fjernet fortløpende

Kårepåsporet

Vel, jeg hadde -98 VW kjøpt brukt ett år gammel, -02 Skoda ny, -05 Touran ny, -08 Touran ny, -10 Tiquan ny.
De reklamasjonene jeg hadde på disse var tre stykk: en panserlås, styrenhet hengerfeste og ujevn slittasje bremseklosser bak. Ingen driftsstans.

På fossilbiler er ladingen avhengig av turtall, på en elbil bør lading være enkleste sak av verden, en har jo stabil strømforsyning om bilen er på tomgang eller kjører.

Kjøremønsteret mitt har vært tilnærmet likt i alle år.

Batteriet på Ioniq var nok ferdig defekt ved levering, ikke problem etter at det ble byttet. Hvorfor opplevde jeg aldri det med fossilbilene, og heller ikke med utskjelte VW?!??
Hvis det er transport fra østen som er problem, hvorfor ikke koble fra batteri under transport, eller bytte batteri ved levering.
Jeg synes det er kjipt å kjøpe ny bil og ikke kunne stole på den.

Øyvind.h

Min 4 år gamle VW Golf gikk tom for strøm på fjellet etter bruk av webasto, og Møller påpekte ved flere anledninger at det var lurt å vedlikeholdslade.
Naboen benytter i blant mitt strømuttak til å lade batteriet i hans Octavia fordi han har opplevd død bil flere ganger. Møller hevder det skyldes bruken av webasto og korte turer.

Men det er klart mer elektronikk og ting som kan stjele strøm, feile etc i dagens biler enn for 10 år siden. Og på elbiler har vel fabrikantene en tendens til å sette inn mindre 12V batterier pga mindre behov for startstrøm, samtidig som flere har slitt med korrekt vedlikeholdslading. I farten vet jeg både Nissan og Tesla har slitt med for lite/feil lading av 12V batteri, noe som har ført til unødvendig slitasje og 12V havari.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 11:02
Vel, jeg hadde -98 VW kjøpt brukt ett år gammel, -02 Skoda ny, -05 Touran ny, -08 Touran ny, -10 Tiquan ny.
De reklamasjonene jeg hadde på disse var tre stykk: en panserlås, styrenhet hengerfeste og ujevn slittasje bremseklosser bak. Ingen driftsstans.

Heldig du, jeg hadde også en ny Touran -05 i 9 år og på de årene måtte jeg koste på den nytt batteri 2 ganger. Ikke spesielt billige batterier heller (Varta Silver eller noe sånt). Bortsett fra det var det masse andre problemer. Byttet dieselvarmer en gang (+ rep. en annen gang), byttet CD-veksler en gang, byttet låskasse bakluke to ganger, byttet hele bakluka på rustgaranti, byttet høydejusteringsmotor på venstre frontlys, byttet luftmassemåler, byttet alle glødeplugger + en masse annet småtteri jeg ikke husker i farta. Og svinghjulet tok kvelden etter at ny eier hadde kjørt den 650km...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stoppe

12V batteri på min e-Golf (2015)  var dødt når jeg kom hjem fra tre ukers ferie i fjor sommer. 3V på batteriet. Møller brukte en måned på å bestemme seg for at det var batteriet som var feilen, de søkte etter feil på elektronikk som kunne ha tappet batteriet. Gratis leiebil i venteperioden, men veldig irriterende.

Har i ettertid forstått det slik at 12V batteri kun lades fra hovedbatteri, og ikke når bilen lades. Mulig man bør legge inn samme rutine med vedlikeholdslading et par ganger i året som jeg gjør på dieselbilen.

tuono

Sitat fra: Stoppe på onsdag 10. oktober 2018, klokken 13:10


Har i ettertid forstått det slik at 12V batteri kun lades fra hovedbatteri, og ikke når bilen lades. Mulig man bør legge inn samme rutine med vedlikeholdslading et par ganger i året som jeg gjør på dieselbilen.

Personlig gjør jeg det. Om ikke annet så for egen sjelefred og for å kjenne ståa på batteriet på lik linje med f.eks. dekkslitasje, endeledd og støtdempere. Dagens elektroniske ladere gir ganske greie indikasjoner på batteritilstand.

Kårepåsporet

Flott at sgs alle synes det er ok at nye biler blir stående med flatt 12 volts batteri.
Jeg synes ikke det.
Forøvrig så konka mitt ut første uken, sikkert pga manglende vedlikeholdslading.

Når jeg forhåpentligvis får ny bil i slutte av året får jeg høre om jeg kan få plugge inn en skjøteledning på ferja på vei hjem, den tar jo over en halv time.....

TorT

Kan opplyse om at Kona har Utility setting, eller Hvilemodus i norsk meny.
Da trekker du strøm fra hovedbatteri. Likt campingmodus på Tesla.
Nesten litt rart at du kjøper Koreansk når VW er så glimrende. De har jo flere elbiler.

Roy Aasen


E_S

Har litt vanskelig for å forstå hvorfor de ikke kan ha en software som bare overvåker batterispenning og som aktiverer DC-DC dersom spenningen på 12V-batteriet synker under et visst nivå..
:)

Jernhesten

Er det ikke akkurat det Kona gjør, da...?
Ref sidene H 59-61 «Aux battery saver+» i instruksjonsboken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA