Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona er borte - refleksjoner rundt «ekteskapet»

Startet av Limodriver, fredag 14. juli 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

Limodriver

Alt har sin tid her i livet og nå har jeg ikke lenger Kona. Da er det tid for å tenke gjennom vår tid sammen.

Bilen i seg selv har i stor grad svart til forventningene. Rekkevidden både sommer- og vinterstid er etter min mening fremragende. Varme og kjølefunksjonen er det heller ikke noe å utsette på. Kjørekomforten er også på et akseptabelt nivå.

Det vil alltid være løsninger en er mer eller mindre fornøyd med, men i hovedsak synes jeg det har vært gode nok løsninger. Oppsettet med Krell lydanlegg, muligheten for skinninteriør som nå er mindre og mindre vanlig har gjort den daglige bruken positiv. Bilens størrelse er også positiv mhp bykjøring, parkeringshus osv. en funksjon jeg ikke har vært fornøyd med og derfor ikke benyttet er HUD. Enten har en HUD som speiles i frontruten eller så klarer jeg meg uten. Valg av materialer på interiør, tepper lydisolasjon osv er som det er på en bil som ikke er i premiumsegmentet - like it or not. Alternativet er å kjøpe en premiumbil.

Årsaken til at jeg ikke kommer til å kjøpe Hyundai igjen har med oppfølging og service fra importør og forhandler/verksteder. Allerede før levering av bilene startet rotet der importør var lite kommunikative i forhold til hvem som fikk bil og når. Dette kunne vært gjort bedre. Tilsvarende har det vært spesielt ifbm skifte av fremdriftsbatteriet.

At det oppstår feil på biler er naturlig, opplevelsen av hvor problematisk feilen er avgjøres av reklamasjonsprosessen. Her er det selvfølgelig forskjeller mellom forhandlere, men importør har også et ansvar. I Oslo-området er det spesielt en forhandler som overhodet ikke leverer til forventningene. Ved kontakt med en annen forhandler som ikke ligger i Oslo ga de uttrykk for at de var kjent med vanskelighetene, importørens manglende beslutninger og styring fra sentraleuropa. De tilbød seg å bistå for egen regning - «du må jo få hjelp». Jeg benyttet meg ikke av dette tilbudet av respekt for en seriøs forhandler. For litt over 5 år siden var Hyundai en marginal  bilaktør i Norge. At suksessen med Kona kom brått på er forståelig, men importøren burde skalert opp og sørget for å ha en god service/ettermarkedsfunksjon. Resultatet av forbrukernes fornøydhet med merkeverkstedene taler sitt klare språk - det er rom for forbedring fra Hyundai sin side.

Jeg kunne gjerne tenkt meg nok en Hyundai bil til. Jeg orker imidlertid ikke opplevelsen som eier av Hyundai en gang til. Når det gjelder prisingen av ny Kona synes jeg også denne er i den høye enden sammenlignet med f eks Volvo EX30 som bl a har mulighet for awd. Hyundai hadde tidlig en komparativ fordel på rekkevidde, men denne er i ferd med å bli spist opp og da må det leveres konkurransedyktig på pris, kvalitet og service.

Jeg vil savne Kona, men ikke alt styret rundt...

goggo

Jeg forstår helt og holdent hva du sier @limodriver, og har akkurat samme erfaring selv. Riktignok var min Hyundai en Ioniq 2020 modell, men forhandler/importør er jo samme.
Og Kia er ikke noe bedre, spesielt etter at de kastet ut de små uavhengige forhandlerne og nå bare lar de store såkalte seriøse forhandlerkjedene selge bilene sine.

Jeg har i mitt lange liv hatt 6 Kia og Hyundai biler, de 3 siste har vært elektriske.
Jeg summe4te opp i en annen tråd her for en tid siden at jeg har vært veldig fornøyd med Kia og Hyundai bilene, men ekstremt misfornøyd med importører og forhandlere.


Nå får vi se hvor fornøyd jeg blir med Tesla etter hvert da, førsteinntrykket av SC Sørlandsparken er i alle fall veldig bra. :)

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moas

#2
Sitat fra: Limodriver på fredag 14. juli 2023, klokken 11:31Alt har sin tid her i livet og nå har jeg ikke lenger Kona.

Jeg vil savne Kona, men ikke alt styret rundt...
"Velkommen" til merker som Tesla. Alt er bedre. Ikke perfekt, men bedre. Delene er billigere og de kan leveres på "gata" via app.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Moas på lørdag 15. juli 2023, klokken 17:16
Sitat fra: Limodriver på fredag 14. juli 2023, klokken 11:31Alt har sin tid her i livet og nå har jeg ikke lenger Kona.

Jeg vil savne Kona, men ikke alt styret rundt...
"Velkommen" til merker som Tesla. Alt er bedre. Ikke perfekt, men bedre. Delene er billigere og de kan leveres på "gata" via app.

Ja, man får fin trening med å håndtere å bli saksøkt av forhandler også, når en reklamerer på feil som Tesla ikke klarer å fikse. Nyttig erfaring det.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

geear

Sitat fra: Exit elbil på mandag 17. juli 2023, klokken 12:54Ja, man får fin trening med å håndtere å bli saksøkt av forhandler også, når en reklamerer på feil som Tesla ikke klarer å fikse. Nyttig erfaring det.
Tviler ikke på at det har skjedd, men er det selvopplevd eller bare eder og galle?

For egen del etter mange år med flere Teslaer, så er totalopplevelsen hos Tesla bedre enn hos alle andre merker jeg har hatt før (Volvo, BMW, Audi, VW m.fl.). Dessverre...  :o  Har ikke opplevd å bli saksøkt eller saksøke heller.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: geear på mandag 17. juli 2023, klokken 13:28
Sitat fra: Exit elbil på mandag 17. juli 2023, klokken 12:54Ja, man får fin trening med å håndtere å bli saksøkt av forhandler også, når en reklamerer på feil som Tesla ikke klarer å fikse. Nyttig erfaring det.
Tviler ikke på at det har skjedd, men er det selvopplevd eller bare eder og galle?

For egen del etter mange år med flere Teslaer, så er totalopplevelsen hos Tesla bedre enn hos alle andre merker jeg har hatt før (Volvo, BMW, Audi, VW m.fl.). Dessverre...  :o  Har ikke opplevd å bli saksøkt eller saksøke heller.

Ikke selvopplevd, men ved å lese artikler om slike hendelser.
Har bare kjøpt nye elbiler (Ioniq, Kona, Ioniq5, Seat Mii), og har derfor sluppet unna krøll og bøll.
Men, nå har jeg observert såppas mange historier om defekt ombordlader, defekt varme/kjøleapparat som bricker elbilen og defekt kjørebatteri at jeg har innsett at en elbil med noen år på veien og etter utløp av garantier er et bilhold på lykke og fromme uansett merke.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

geear

Farlig å sitte på et forum og videreformidle hearsay/forumskriverier som fakta.

Skeptisk til dataunderlaget for konklusjonene dine om feilrate også. Hvis du for eksempel hadde sett inn på "nyere BMW", så har en helt vanvittig stor andel med 4-syl diesel hatt motorhavari (google BMW N47 timing chain failure eller noe i den duren). Gjelder nesten hele modellrekka til BMW, og foregikk fra 2007 til 2014. Selv om BMW egentlig aldri skikkelig ville innrømme feilen. Tragedie.

Personlig har jeg større tiltro til en nyere elbil enn en fossilbil, med maaaaaaange flere bevegelige deler der ting kan gå galt. Har hatt litt for mange girkassehavarier og annet dritt på fossilbiler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på mandag 17. juli 2023, klokken 23:42Skeptisk til dataunderlaget for konklusjonene dine om feilrate også. Hvis du for eksempel hadde sett inn på "nyere BMW", så har en helt vanvittig stor andel med 4-syl diesel hatt motorhavari (google BMW N47 timing chain failure eller noe i den duren).
geear :+1: enig meg deg og de N47 motorene har jeg hatt endel av i gamle dager og de var jo helt legendarisk dårlige med de plastikk banan reg kjede strammerne.... det gikk noen registerras på bila til noen av de jeg kjente også... jeg hadde flaks på alle mine bimmers og selv bytta jeg noen av disse på strammerne på mine biler og det var jo en forferdelig tungvint operasjon...men verdt det...mange reiste til polen for å gjøre dette billigere hørte jeg...men det ble jo ikke alltid så billig siden det bare var humburg i hamburg....for å si det slik....BMW innrømmet aldri feilen her i Norge for de over 100K på tellern / etter garantitiden - men i andre land tapte de og kjørte massive recalls.... men ikke i Norge....svakt av BMW norge!

Limodriver

Det ble ikke mange refleksjoner rundt Hyundai i denne tråden ::)
Jeg tør hevde det vil bli viktigere med importører/produsenter som støtter eierne av bilene sine.

For å ta eksempelet med BMW N47. At det har vært mange motorhavari er det nok liten tvil rundt, men det har vært mulig å utbedre utenom produsentens egne verksteder. På elbiler kan en bytte mekaniske deler, men dersom noe er galt og det skyldes «sofwaresuppe» eller annet produsentspesifikt er det ikke enkelt å utbedre. Det er på dette området jeg mener Hyundai står til en klar strykkarakter. Ingen har behov for bistand når en ikke har problemer, men når en har utfordringer trenger en hjelp.

En analogi er telefonnettet. Da en hadde analoge fasttelefoner hendte det at det var uklar linje som muligens skyldtes dårlig kontakt eller lignende. Dersom telefonen ikke virket kunne en som regel låne naboen sin telefon, feilen var ofte begrenset. En fikk som regel gitt nødvendig beskjed. Når hele mobilnettet til Telenor slutter å fungere en fredag i juni som følge av en softwareoppgradering er det langt større behov for rask feilretting. Da hjelper det ikke at en informasjonsdirektør bortforklarer feilen. Ingen i nettet har telefonkontakt og alternativene er nedlagt. Dette er som med nyere elbiler der mer og mer av bilen krever proprietær kunnskap og feilrettingsmetoder da må dette være tilgjengelig til en pris som ikke avskrekker kunden fra gjenkjøp for evig og alltid.

Slik det konkluderes ovenfor støtter jeg redselen for å eie elbil utenfor reklamasjonsrett eller garanti. Å eie fossilbil utenfor garanti har jeg ikke betenkeligheter med. Selv ikke Hyundai fossilbil...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Limodriver på onsdag 19. juli 2023, klokken 13:23Det.....
Limodriver :+1: ja jeg ser dine poeng. Det kan være greit å eie en elbil utenfor reklamasjon eller garanti. Slik vil det nok være i noen år til før dette med elbil blir ytterligere normalisert i resten av den siviliserte verden. Nå er det ikke så stor andel av elbiler i de andre europeiske landene sammenlignet med Norge og Nederland. Det gjør nok at også dele og dele priser er vesentlig høyere enn hva de burde være.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA