Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktpriser I-Pace i 2019 (på Finn og i virkeligheten)?

Startet av Counterpointer, søndag 07. oktober 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

Counterpointer



Dette er dagens situasjon på Finn.

Nye biler til noe over nyprisen. Det er vanskelig/umulig å spå videre prisutvikling på elbiler siden det er så mange faktorer som spiller inn (avgifter, levering, osv).
Personlig tror jeg bruktbilprisen på I-Pace vil følge brukte Tesla som nå faller en del i pris på Finn. Men hvor mye??

Ser vi første I-Pace til under 600 til sommer 2019?

Contango

#1
Spekulasjoner på søndags morgen ;-)

Jeg tenker vel at potensielle kjøpere ser på X75 som sitt reelle alternativ og vurderer bruktprisene ift den. Hva ekstrautstyret er verdt blir bare gjetning, men jeg tipper at priser nord av 850' er tyngre materiale allerede. Det tyder manglende omløpshastighet på Finn også på. Jeg synes det er hyggelig at så mange er fornøyd med Jaguaren sin, men for min del er rekkevidde direkte omsettelig i penger. X100 mot X75 er rundt regnet 150', og X100 rekkevidde var ihvertfall min forventning da jeg bestilte - ut fra WLTP og Jaguars vakre ord. Ergo mener jeg bilen er falt med omtrent 150' når vi nå vet at det er X75 vi må sammenligne med. Jeg synes generelt mange her ikke har særlig respekt for de økonomiske konsekvensene av rekkevidden på bilen.
Mitt påfølgende resonnement er at ekstrautstyrsjåleriet blir risikosport når rekkevidden er kompromittert. Hvem bryr seg vel om hvitt Windsor skinn hvis de kan kjøpe en like dyr bil med 10 mil mer rekkevidde?
Jeg merker meg at BMW har økt den praktiske rekkevidden på sin I3 med 50 prosent ca hvert annet år. Hvis vi mer konservativt anslår at dette bilsegmentet kan øke rekkevidden med 25 prosent de neste to årene mener jeg en HSE first edition får det tungt i bruktmarkedet. Verdien på rekkevidden faller med hver prosent økning, men påstanden min er at verdien per mil i rekkevidde er veldig stor opp mot 400-450 reelle km og fallende derfra. Jo større/dyrere bil, jo lengre må den gå. Langt resonnement....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer


daktari

Du venter kortere på lading med Tesla, men ganske mye lenger på verkstedtjenester... Tesla trenger verkstedkapasitet i Akershus, Østfold og Vestfold for å avlaste Oslo. K100 er en stor økning, men holder knapt tritt med salget.

Jeg tror tilgjengeligheten til e-tron, e-Niro og Model 3 vil påvirke prisen mest, i tillegg til ventetiden på I-pacen selv naturlig vis. Lange ventetider på ny bil er det som drar prisen opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

#4
BMW i3 økte kapasitet i 2 step, først fra 60 til 94 Ah, så fra 94 til 120 Ah nå nylig.  Den første innebærer ca 57% økning, den siste kun 27%.  Likevel får dette omtrent like mye oppmerksomhet, og den siste er av BMW beregnet til å gi 5-6 mil økt rekkevidde.   
Mitt inntrykk er at de som frekventerer ulike Elbilforum er en slags leeding edge, eller kanskje heller bleeding edge personer, ofte drevet av "må ha", men at "folk flest" ikke uten videre spytter i over 100k for å oppgradere med 5-6 mil.  Dette vil jo tiden avklare etthvert, selv er jeg ikke (nå lenger) redd for ikke å ha siste skrik - ut i fra en økonomisk vurdering.  Praktiske behov er selvsagt ulike og kan trigge skifte.

Counterpointer

Både Etron, E Niro og TM3 ligger ann til å komme i betydelige antall skal en tro produsentene ........

Det skulle bety litt press på bruktpriser i nedadgående retning.

Personlig så tror jeg også en bils individuelle popularitet har stor betydning. Ioniq er et eksempel på en populær og Zoe 240 en som ikke er det.


Contango

Sitat fra: Olemann på søndag 07. oktober 2018, klokken 11:46
Den første innebærer ca 57% økning, den siste kun 27%. 
I stand corrected. Er 100 prosent over fire år men ca 40 prosent i snitt hvert andre år.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Trodde folk virkelig at I-Pace skulle ha samme rekkevidde som X-100D ? I så fall kan jeg forstå noen er skuffet. Likevel må det være lov å bruke 10 minutter på nettet før man lager seg slike forventninger. Har nesten vondt for å tro at noen hadde slike forventninger. WLTP finnes ikke engang for X-100D. Derimot kan man jo sammenligne indikerte EPA verdier for I-Pace med EPA for X100D. X100D har vel 295 miles. Jaguar estimatet startet på 220 for deretter øke til 240. Nå er det 234 miles.

Forøvrig er det vel klart at ønsker man mest mulig rekkevidde for pengene så ligger man unna både Audi, Jaguar og Tesla.

I dag er det vel biler som Kona og Ampera-E som lang rekkevidde til en rimelig penge. Det kommer flere slike biler neste år (Leaf, Kia Niro og kanskje M3). Prioriterer man plass og eller litt premium så gjelder Audi, Jaguar eller Tesla.


Contango

Sitat fra: Tellus på søndag 07. oktober 2018, klokken 11:56
Trodde folk virkelig at I-Pace skulle ha samme rekkevidde som X-100D ? I så fall kan jeg forstå noen er skuffet. Likevel må det være lov å bruke 10 minutter på nettet før man lager seg slike forventninger. Har nesten vondt for å tro at noen hadde slike forventninger. WLTP finnes ikke engang for X-100D. Derimot kan man jo sammenligne indikerte EPA verdier for I-Pace med EPA for X100D. X100D har vel 295 miles. Jaguar estimatet startet på 220 for deretter øke til 240. Nå er det 234 miles.

Forøvrig er det vel klart at ønsker man mest mulig rekkevidde for pengene så ligger man unna både Audi, Jaguar og Tesla.

I dag er det vel biler som Kona og Ampera-E som lang rekkevidde til en rimelig penge. Det kommer flere slike biler neste år (Leaf, Kia Niro og kanskje M3). Prioriterer man plass og eller litt premium så gjelder Audi, Jaguar eller Tesla.

13 juli 2017 skrev du følgende ift Ampera:
«Med 50% større batteri og i hvert fall ikke høyere luftmotstand (mindre Cd, men kanskje litt større frontareal) så bør I-Pace kunne klare rundt 50% mer i høye hastigheter (antar flatt terreng og ser bort i fra rullemotstandforskjeller)

Klimaanlegget til Ampera ser ut til å bruke unødig mye energi. Virker som om Jaguar har fokusert mye på alt som har med det termiske å gjøre.

Spiser hatten min hvis ikke I-Pace banker Ampera under autobahn forhold  ;D»

Du oppleves ikke spesielt troverdig i dine mange analyser.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Ja vi får se hvordan I-Pace gjør det mot Ampera-E under autobahn forhold. Det er en test vi har til gode å gjøre. Da snakker vi om svært høye hastigheter selvfølgelig. Vi har vel fortsatt ikke CdA for noen av disse bilene så litt vanskelig å sammenligne på papiret.

I høye hastigheter så vil effekten av rullemotstand på totalforbruket bli svært liten og batterikapasitet og luftmotstand betyr nesten alt.

Ville bli enormt overrasket hvis ikke I-Pace banker Ampera E i 160+ km/t

Mener du at Ampera-E går lengre enn I-Pace på autobahn ?

automat

Sitat fra: Tellus på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:26


Ville bli enormt overrasket hvis ikke I-Pace banker Ampera E i 160+ km/t

Mener du at Ampera-E går lengre enn I-Pace på autobahn ?
Siden toppfarten til Ampera-e er 150 km/t, så vil den nok slite med den øvelsen ja.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Sitat fra: automat på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:39

Siden toppfarten til Ampera-e er 150 km/t, så vil den nok slite med den øvelsen ja.

Det var ikke stort nei. Sikkert ikke uten grunn  :)

Vind

#12
Jeg tror prisene vil holde seg ganske bra.  Behovet for fungerende elbiler ekstremt stort i Norge.  Det er lang leveringstid, og nyere elbiler har svært lite verditap. De fleste "moderne" elbiler holdr seg svært godt i pris, om man ser på Finn.  Både i3, e-Golf, Ampera, osv holder seg svært godt i bruktmarkedet, spesielt de nyere med god bruksrekkevidde.

Tesla har ett noe større verditap i kr, men ikke i %, Nyere Tesla har ikke ett like stort verditap som en tilsvarende disel bil.

Elbil har ikke vært ett dårlig kjøp i Norge enda , og jeg tror det fortsetter til langt over 2020.  Først når markedet begynner å bli mere mettet vil bruktbilprisene gå raskere ned.  Men med stadig økende bompriser, og fortsatte ebilfordeler så er behovet stort.  Om det så kommer 12, eller 25% Mva, så har jo alle som eier bil fått ett godt hopp i bruktprisen.

Bare det at Jaguar nå har satt opp nyprisene gjør at prisen vil holde seg i minst ett år før den går under kjøpsprisen (det er min antagelse)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Contango

Sitat fra: Tellus på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:26

Mener du at Ampera-E går lengre enn I-Pace på autobahn ?

Ja, jeg mener Ampera E går lenger enn I-Pace i Autobahn hastighet. Jeg har brukt 140 km/t. Hvis du interpolerer TBs Ipace forbruk i 130 og 150 km/t kommer jeg til et forbruk på 317 wh/km. Med 81 kw batteristørrelse gir det en rekkevidde på I-Pace på 255 km.
På Ampera E er 140 km/t (38 m/s) et forbruk på ca 30 kw eller 214 wh/km. Basis 57 kw batteri gir det en rekkevidde på 266 km.

https://abetterrouteplanner.com/blog/index.php/2018/09/02/bolt-ev-consumption-and-modelling/



10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

#14
Ganske meningsløst å cherry picke noen tall fra en TB sine kjøring i Tyskland og forsøke interpolere deg frem noen svar via en kalkulator.

Jeg har en Ampera og i dag hadde den en rekkevidde rett nord for 300 km basert på kjøring i varierende hastigheter fra Lillehammer til Oslo. Den ville opplagt blitt slått på rekkevidde av en stock I-Pace i dag. Forskjellen vil bare øke med økende hastighet hvis vi legger til grunn mitt utgangspunkt at det ikke er forskjell av betydning i luftmotstand mellom de to bilene.

Forøvrig er ikke 140 km hva jeg kaller autobahn hastighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA