Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil til pendling

Startet av Namdalingen, onsdag 22. august 2018, klokken 22:50

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 05. september 2018, klokken 21:00
Ikke noe gjennomtenkt tips, men: Jeg hadde kastet meg på en reservering av Niro. Større bil en Kona, men det ser ut til at rekkevidden ikke blir så veldig langt bak den.

Hadde vært skeptisk til Leaf 2 på vinteren. Den har samme luftkjølingen på batteriet som forrige generasjon har. Dvs ingen temperatur kondisjonering.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Vil tippe minst ett års ventetid på Niro også hvis han reserverer nå.

Valg mellom Ioniq og Leaf kommer an på hvor mye langkjøring det vil være også. Er det mye langkjøring så er Ioniq klart å foretrekke, den bryr seg ikke om temperatur og hvor mange hurtigladinger det har vært, men bare lader raskt hele tiden. Den har også veeldig mye lavere forbruk enn Leafen. Er ikke det viktig, så har Leaf bedre plass og lavere støynivå. Men for min egen del teller det veldig negativt at den ikke kan regulere lengden på rattet, så jeg finner ingen god sittestilling.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Namdalingen

Sitat fra: Crown på onsdag 05. september 2018, klokken 21:07
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 05. september 2018, klokken 21:00
Ikke noe gjennomtenkt tips, men: Jeg hadde kastet meg på en reservering av Niro. Større bil en Kona, men det ser ut til at rekkevidden ikke blir så veldig langt bak den.

Hadde vært skeptisk til Leaf 2 på vinteren. Den har samme luftkjølingen på batteriet som forrige generasjon har. Dvs ingen temperatur kondisjonering.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Vil tippe minst ett års ventetid på Niro også hvis han reserverer nå.

Valg mellom Ioniq og Leaf kommer an på hvor mye langkjøring det vil være også. Er det mye langkjøring så er Ioniq klart å foretrekke, den bryr seg ikke om temperatur og hvor mange hurtigladinger det har vært, men bare lader raskt hele tiden. Den har også veeldig mye lavere forbruk enn Leafen. Er ikke det viktig, så har Leaf bedre plass og lavere støynivå. Men for min egen del teller det veldig negativt at den ikke kan regulere lengden på rattet, så jeg finner ingen god sittestilling.

Takk for innspill. Blir stort sett kjøring timing fra jobb, tilsammen omtrent 8 mil. Var før helga og så på BMW. Forhandler sa man kun kunne kjøpe i3 maraton edition, ellers kun i3s. Maraton edition ligger ute til 365,- blir omtrent 335 etter rabatt. Denne tilsvarer fully charged i3, men kommer kun i en farge noe som jeg synes er litt dumt. Verdt å kjøpe til denne prisen eller heller gå for en av asiatene til rundt 300?

Zimon

Har selv en Ioniq med teknikkpakke og skinnseter og ventilasjon i setene er gull på sommeren gitt. :P Pendler selv ca 8 mil tur/retur mellom Flateby i Enebakk kommune til Nydalen i Oslo. På sommertid ville jeg nok klart 3 ganger tur/retur, men da ville man nok endt på veldig lav% den 3de turen som gjenstående. Så funnet ut at lading annenhver dag her hjemme er ganske optimalt for meg. Enda ikke behøvd å hurtiglade, fikk bilen i starten av Juni, men i morgen blir min første hurtiglading da det blir mye kjøring over lengre avstander og lang dag.

Så om størrelsen er passe for deg så kan jeg på det varmeste anbefale en Ioniq om det også er ok med ventetid på bil, såfremt du ikke tar noen på finn.no etc. Pass på da litt om import biler og at de har varmepumpe, den vil bli gull verdt på vinteren.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AppleKnocker

Med 8 mil pendling holder selv en Leaf 1, tidlig Zoe eller andre elbiler som har noen år på nakken. Jeg pendlet 7,6 mil totalt i en I-miev en periode. I kulda måtte jeg kjøre uten varme og under fartsgrensen på motorveien. Byttet til Leaf 2015 med varmepumpe og det fungerte flott, men uten mulighet til å kjøre særlig mye mer på de kaldeste dagene.

Jeg ville kjøpt en brukt Leaf 1 så snart som mulig så du kommer i gang med å spare penger. Det er nemlig mye å spare på å bytte ut fossilbilen din! Når du får smaken av elbil mer innsikt i hva du vil ha, kan du sette deg på en liste, vente 12-36 mnd og le hele veien til jobb.

Mest sannsynlig kommer du til å bli bitt av basillen og ende opp med to elbiler i familien.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Namdalingen

Har nå lagt inn reservasjon på Niro (betalt), samt reservert Kona (gratis). Vil også se hva prisen på 60 kw leaf og 120 Ah i3 blir før jeg bestemmer meg.

Namdalingen

Oppdatering; endte opp med å bestille i3, 120ah, får den trolig før jul. Dekker mine behov og vel så det. Litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men håper den blir verdt det.

Zimon

Tror du blir veldig fornøyd så lenge den har den rekkevidde og plassbehov du trenger. En kollega har en i3 og han er strålende fornøyd og beste bilen han har hatt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA