Skrevet av Emne: Bremsecaliper - fastlåst glidebolt  (Lest 231 ganger)

Aspiranten

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1403
    • Vis profil
Bremsecaliper - fastlåst glidebolt
« på: fredag 05. oktober 2018, klokken 19:49 »
Jeg har en bil med fastlåst glidebolt på ene bremsecaliperen foran, og mutteren har blitt avrundet etter jobbingen. Har tidligere i dag byttet bremseklosser på venstresiden, men jeg får altså ikke løst høyresiden. Har et par ting jeg vurderer å gjøre, men tenker det lønner seg å høre med flinkere mekkere først.

- Det går an å løsne hele bremsefestet fra navet inkl. bremseskiva, og løsne ut bremseslangen, slik at jeg får med meg hele saken inn og kan jobbe med vinkelsliper for å komme bedre til på mutteren. Muligens lage nye 6 kanter for å få den av. Må uansett ha ny glidebolt etterpå.
- Jeg kan også kappe hele skruen med vinkelsliper og kjøpe ny caliper + glidebolt.
- Kjøre med nye bremseklosser på venstresiden, og gamle bremseklosser på høyresiden ca. 60km til verkstedet og få de til å fikse det. De skal uansett bytte hjullager neste uke.

Hva tenker dere er best / lettest / billigst? Glidebolter er 400,- og ny caliper hvis jeg ikke får løs den gamle bolten er 1200,-. Jeg skal jo uansett bytte bolten nå.
Nissan Leaf

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 817
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Bremsecaliper - fastlåst glidebolt
« Svar #1 på: lørdag 06. oktober 2018, klokken 02:07 »
Varme og kulde! Rødglød muttern og bråkjøle ned bolten. "Sjokkspray" aka rustløser med kjølemiddel er også kjekt til å bryte opp rust. Mutterkløyver funker, hvis det er plass til å bruke den. Vasspumpetang, super-mario tang, sveisetang/wisegrip-tang er også fine hjelpemidler. Noen banker også på ei litt for lita pipe/kopp. Sveis fast en annen mutter, flattjern, hvasomhelst. Alt er lov.

Kjipt å måtte lufte bremsene om du ikke må. Eller kanskje er dette en god anledning til å få skiftet all bremsevæska? Det er også et servicepunkt. ;) Kjøp slike orange klem-tenger av plast på hestetema. De sparer deg for mye søl om du må bryte opp ei kobling.

PS! Mener du mutter - eller hodet på bolten når du skriver mutter?

PPS! Smør inn gjengene med alupasta etc. når du setter sammen igjen. Det gjør livet lettere neste gang. True story!
'13 Mjau

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12527
    • Vis profil
Sv: Bremsecaliper - fastlåst glidebolt
« Svar #2 på: lørdag 06. oktober 2018, klokken 07:26 »
Er kalipperen lik denne er det i alle fall god plass til å sveise fast en mutter over den eksisterende. Varmen fra sveisingen og ny fersk heksagon er en sikker vinner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Aspiranten

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1403
    • Vis profil
Sv: Bremsecaliper - fastlåst glidebolt
« Svar #3 på: lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:47 »
Jeg har ikke sveiseutstyr da... Men er sikkert noen hobbymekkere i nabolaget som har. Det får være siste utvei. Har foreløpig kjøpt verktøy for fastlåste bolter på Biltema. Men de er jo 3/8 så jeg er like langt uten skralle / latmannsarm som passer...  :angel:

Og med den korte avstanden på 2011 Leifen så kan jeg ikke kjøre tilbake igjen til byen før om noen timer, tidligst.
Nissan Leaf

Aspiranten

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1403
    • Vis profil
Sv: Bremsecaliper - fastlåst glidebolt
« Svar #4 på: lørdag 06. oktober 2018, klokken 17:59 »
Tok en for "laget" og kjørte nesten strømløs til byen. 30 minutter venting for hurtiglader, og 22 minutt hurtiglading etterpå kunne jeg stikke innom Biltema på ny. en overgangen knakk i to med en gang, og den nye 3/8" skralla var for liten til å få nok moment...

Men en i nabolaget hadde en bedre 3/8" overgang, og med brekkstanga på 600mm fikk jeg jukket løs bolten til slutt! Ny glidebolt installert, men nå vil den ikke inn selvfølgelig. Det oppstår overtrykk inne i caliperen slik at glidebolten med gummi bare spretter ut igjen.
Nissan Leaf