Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Venter vi til app er klart eller tar vi ut bilen som den er?

Startet av Bjoris, onsdag 03. oktober 2018, klokken 08:22

« forrige - neste »

Gimlar

Syns det er dårlig stil av folk å flippe bilene sine. Sto selv langt frem i KONA køen, men valgte å si fra meg plassen når jeg så hvor liten den ble. Høyst personlig mening, men jeg syns det er dårlig moral.

Joggamann

Folk flipper biler, hus, aksjer osv. Ser ingen problemer her.

Roy Aasen

Jepp, Gimlar..noen ser alltid muligheten til å gribbe til seg en tier eller to.
Hadde ikke giddet bryet får å tjene småpenger.

Cowboystrekk

Kia legger jo litt opp til det ved at de første bilene vil ha noe som i fleres øyne er større ulemper.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

zbk

Hadde Kia (eller andre) levert biler i et tempo som tok unna hele køen på 6-12mnd hadde ikke flipping vært en mulighet for å tjene penger i alle fall...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trond.m

Solgte min pent brukte Kona for en pris kjøper var godt fornøyd med, så jeg har ikke dårlig samvittighet. Pengene går med til å kompensere for den store prisstigningen på den nye bmw i3 120Ah. Samtidig må jeg innrømme at jeg har stor respekt for @gimlar sin vurdering og moral.

Roy Aasen

Leveringstakt på elbiler med er vel å betrakte som ett sorgens kapittel. Laaangt borti horisonten ser det jo bedre ut.

Å glippe ned  Kona for å dekke opp til BMW får vel være godkjent da

navyelsen

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:27
Kia legger jo litt opp til det ved at de første bilene vil ha noe som i fleres øyne er større ulemper.

Jeg tror det er litt overdrevet at de første bilene får flere ulemper. Det er i hovedsak to ting som blir reagert på:

  • Hengerfeste: Fortsatt hlyst uklart om dette kommer. Hvis det blir tilgjengelig på et senere tidspunkt, vil det mest sannsynlig kunne ettermonteres på First Edition
  • Telemetripakken med APP-støtte: Dette ser jeg på som en større oppgradering. Det er nok ikke noe som er "rett rundt hjørnet" og kommer som tilvalg til de neste som bestiller. De første bilene leveres som 2019 modeller. Det er lite sannsynlig at Kia gjør store endringer midt i en årgang. Jeg tipper at telemetri tidligst blir tilgjengelig på 2020-modeller. Først ut er nye Soul (2019?) med telemetri, deretter følger Niro senere...

First Edition er mest sannsynlig en fullspekket toppmodell med noe begrenset fargevalg som er bestilt for å få produsert bilene tidligst mulig. Tviler derfor meget sterkt på at de neste på lista, etter første 1000, får noen særlig flere valg, foruten farge.
Vent gjerne på appstøtte, men da må du nok vente minst ett år til. Samt regne med å måtte betale høyere pris...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

hELgenen

Kommer det ikke app så blir jeg skuffet. Står ikke først i køen så det er fortsatt håp - å flippe bilen kommer aldri til å bli et tema her i gården - slikt gjør jeg bare ikke - aldri tjent en krone på en bil - bare tapt minst 100k hver gang - sikkert solgt alt for billig, men vil ha dem ut med en gang så legger meg gjerne i bunnsjiktet på finn.no uansett.
Bilene jeg har solgt har vel også vært behandlet ekstremt bra - så de som har kjøpt dem har alltid gjort et kupp.

Kommer ikke min Niro med App er det godt mulig jeg bare oppgraderer i3'n min og hopper ut av køen - så viktig synes jeg app er. Hengerfeste er også viktig, men jeg eier også en SUV (hybrid) med hengerfeste så jeg er dekket. Ellers er jeg ikke helt fornøyd med Kia om dagen - har forsøkt å kontakte dem fordi jeg har ikke hørt et eneste ord etter at jeg la inn reservasjonen på Niro i juni, samtidig som jeg ser andre har fått sms osv. Men
de gidder jo ikke svare på mail ser det ut til..........

PionerThink

Er vel i samme båt som forrige taler jeg også mtp tap i forbindelse med bilsalg :(
Har egentlig ikke forventet App-løsning på Niro, så sånt sett kan det bli en positiv overraskelse om det kommer siden det er flittig brukt på i3'en. Dette sammen med hengerfeste vil jo gjøre det til en vinner i sitt segment!
Jeg satt meg også opp i juni og er vel rett over 3000 i køen, men forventer vel ikke å bli kontaktet før julenissen er i anmarsj :P
Når det gjelder de fleste forhandlerne så ser det ut som de føyer seg inn i en fin "strutserekke" der de ser at fabrikken ikke klarer å levere halvparten av hva de har lovet :(
Da stikker de hodet ned i sanden og håper på at vi som står i kø ikke maser for mye og at fabrikken skal få opp produksjonstakten litt mer så det ikke blir altfor pinlig for dem ::) Sånn går no dagan......
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Cowboystrekk

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:07
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:27
Kia legger jo litt opp til det ved at de første bilene vil ha noe som i fleres øyne er større ulemper.

Jeg tror det er litt overdrevet at de første bilene får flere ulemper. Det er i hovedsak to ting som blir reagert på:

  • Hengerfeste: Fortsatt hlyst uklart om dette kommer. Hvis det blir tilgjengelig på et senere tidspunkt, vil det mest sannsynlig kunne ettermonteres på First Edition
  • Telemetripakken med APP-støtte: Dette ser jeg på som en større oppgradering. Det er nok ikke noe som er "rett rundt hjørnet" og kommer som tilvalg til de neste som bestiller. De første bilene leveres som 2019 modeller. Det er lite sannsynlig at Kia gjør store endringer midt i en årgang. Jeg tipper at telemetri tidligst blir tilgjengelig på 2020-modeller. Først ut er nye Soul (2019?) med telemetri, deretter følger Niro senere...

First Edition er mest sannsynlig en fullspekket toppmodell med noe begrenset fargevalg som er bestilt for å få produsert bilene tidligst mulig. Tviler derfor meget sterkt på at de neste på lista, etter første 1000, får noen særlig flere valg, foruten farge.
Vent gjerne på appstøtte, men da må du nok vente minst ett år til. Samt regne med å måtte betale høyere pris...
Det med app-støtte er noe jeg gladelig betaler endel tusen ekstra for for å si det sånn. Null problem å vente til 2020 for oss :) Kia har og lovet FWOTA, noe jeg virkelig har hatt nytte av i Teslan min og som har spart meg for mer enn et verkstedbesøk, forvarming via app er en av fordelene, men FWOTA er noe utrolig kjekt med app-støtte som mange ikke vet de ønsker, hehe. Å ettermontere hengerfeste tipper jeg blir endel dyrere enn å få det ferdigmontert.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

navyelsen

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:59
Å ettermontere hengerfeste tipper jeg blir endel dyrere enn å få det ferdigmontert.

Ikke nødvendigvis. Hengerfeste er ikke fabrikkmontert, men blir montert av forhandler i Norge under klargjøring av bil. Dette gjelder også for PHEV Niro.

Det er altså de samme delene og arbeidet som må gjøres, uavhengig om det monteres ved kjøp eller senere. Eneste prisforskjellen vil isåfall være MVA-fritaket som gjelder ved kjøp av nybil. Evt. ettermontering må da betale  full MVA. Men nå er jo forhandlerne kjent for å stikke dette MVA-fritaket i egen lomme, ref. soltak, vinterdekk osv. Så jeg tviler på at det blir en nevneverdig prisforskjell for ettermontering.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Cowboystrekk

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 11:05
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:59
Å ettermontere hengerfeste tipper jeg blir endel dyrere enn å få det ferdigmontert.

Ikke nødvendigvis. Hengerfeste er ikke fabrikkmontert, men blir montert av forhandler i Norge under klargjøring av bil. Dette gjelder også for PHEV Niro.

Det er altså de samme delene og arbeidet som må gjøres, uavhengig om det monteres ved kjøp eller senere. Eneste prisforskjellen vil isåfall være MVA-fritaket som gjelder ved kjøp av nybil. Evt. ettermontering må da betale  full MVA. Men nå er jo forhandlerne kjent for å stikke dette MVA-fritaket i egen lomme, ref. soltak, vinterdekk osv. Så jeg tviler på at det blir en nevneverdig prisforskjell for ettermontering.
Det kommer jo også an på om det blir avtagbart eller ikke, i tillegg til evt mva. For noen bilmodeller kan fast hengerfeste være betraktelig billigere enn avtagbart. Vet ikke om det er opsjon for begge med Niro hybrid?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

AppleKnocker

Tar den ut.
Flipper den.
Venter på Ioniq 2020 med større batteri og app!

Til 97% av kjøringen min vil Ioniq 2018 være en bedre bil enn e-Niro. Støynivå og at den ser så døll ut som den gjør veier ikke opp for de få dagene jeg trenger større batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lirekassa

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:08
Tar den ut.
Flipper den.
Venter på Ioniq 2020 med større batteri og app!

Til 97% av kjøringen min vil Ioniq 2018 være en bedre bil enn e-Niro. Støynivå og at den ser så døll ut som den gjør veier ikke opp for de få dagene jeg trenger større batteri.

Man kan jo vente seg ihjel egentlig. For mesteparten av kjøringen min trenger jeg heller ikke mer enn en liten citybil uten spesielt god lagringsplass eller rekkevidde. Til de resterende prosentene så er det kjekt å ha litt mer kapasitet så jeg slipper nabobil, leiebil eller tog. Niro er dessuten sprekere, tøffere og større enn putekassa Ioniq.

God flip!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA