Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Venter vi til app er klart eller tar vi ut bilen som den er?

Startet av Bjoris, onsdag 03. oktober 2018, klokken 08:22

« forrige - neste »

tornaldo

Kia Niro er vel heller ikke designet for å appellere mest til de yngste bilkjøperne akkurat. Uten å rakke ned på den ene eller andre, sitter jeg med følelsen av at Niro selger best til de i relativt høy alder. Og nå hiver yngre folk seg på, egentlig i fravær av andre alternativer på elbilmarkedet. App eller ikke, de vil altså selge nok biler.

Tror heller ikke annenhåndsverdien vil være noe dårligere for de uten app, siden det er såpass mange som ikke bryr seg om det rett og slett.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

#16
Sitat fra: tornaldo på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:59
Tror heller ikke annenhåndsverdien vil være noe dårligere for de uten app, siden det er såpass mange som ikke bryr seg om det rett og slett.

Og jeg tror du tar feil. Både jeg og min mor på 70 vil ha app. Tror mange innbiller seg at folk over 50++ ikke er opptatt av app,men jeg ser ofte det motsatte. De verdsetter det faktisk mer fordi hverdagen blir ennå enklere.

ovev

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Myrvang

Tar ut bilen uansett jeg.

Håper flest mulig dropper det så jeg får bil raskere.  :+1:
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bmwi3

Tar ut bilen og flipper den på Finn.no, akkurat som vi gjorde med vår Kona:)
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

lommelun

Hva ble gevinsten på Kona?
Jeg vurderer seriøst å flippe jeg og om det betyr 100 grunker inn på en flekk.

cabrius

Står på lista, men ganske langt bak. Muligens etter denne angivelige app- og hengefeste(?)oppgraderingen. Kommer 95% sikkert til ta bilen uansett. Manglende hengerfeste er en større dealbreaker enn app for min del.

Og av ren nysgjerrighet, til dere som har flippet biler. Hvor mye gevinst har dere?
Neppe aktuelt for meg, for jeg *vil* ha bilen og tipper markedet er mettet uansett når det blir min tur.

zbk

Får jeg hengerfeste bekreftet (ved levering eller ettermontasje) tar jeg nok ut bilen og beholder den. Skal klare å leve uten app-en.

Klarer derimot ikke Kia å hoste opp informasjon om hengerfeste før bestilling/levering er det stor fare for at jeg selger den umiddelbart (litt på trass). Regner ikke med å kunne gjøre 100K på dette, men noen titalls tusen ekstra kan man vel få for en bil som er så tidlig som litt over #100 i køen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

navyelsen

Sitat fra: zbk på mandag 15. oktober 2018, klokken 13:31
Klarer derimot ikke Kia å hoste opp informasjon om hengerfeste før bestilling/levering er det stor fare for at jeg selger den umiddelbart (litt på trass). Regner ikke med å kunne gjøre 100K på dette, men noen titalls tusen ekstra kan man vel få for en bil som er så tidlig som litt over #100 i køen.

Med kønummer #100 må du være førstedagsreservasjonsholder. Gitt reservasjonstidspunktet, kan jeg ikke se at hengerfeste var relevant?
De første ryktene om hengerfeste ble startet av Kia Norge, men hvis jeg ikke husker feil var dette flere måneder senere. Jeg reserverte selv første dag, men hadde verken forhåpninger eller noe annen informasjon som tilsa hengerfeste på det tidspunktet. Evt. mulighet for hengerfeste kom derfor som en ekstra bonus i etterkant.

Kan derfor ikke skjønne at du nå ser på hengerfestet som en dealbreaker?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

zbk

Ingen bekreftede rykter på det tidspunktet, nei, men i dagens marked er det bedre å være føre var om man vil slippe å vente i evigheter på bilen. Med hengerfeste på fossil- og hybrid-versjonen var det i det minste et berettighet håp og jeg kasta meg på reservasjon ganske tidlig.

For meg skal neste elbil erstatte dieseldyret og hengerfestet på denne. Når jeg ikke trenger henger gjør Ampera-e jobben helt utmerket og er litt mer spennende enn e-Niro (som jeg synes virker ganske kjedelig). Dermed har eventuell mangel på hengerfeste hele tiden vært en dealbreaker for meg når jeg vurderer bil nummer 2. Det er ikke noe nytt som jeg har "funnet" på i ettertid.

Begynner å bli såpass lei av å vente på de andre somlekoppene at jeg har starta arbeidet med å bearbeide fruen for en ModelX i stedet, selv om det stort sett på alle plan er å regne som det glade vannvidd av en bil  8).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Bmwi3

Sitat fra: lommelun på søndag 14. oktober 2018, klokken 20:35
Hva ble gevinsten på Kona?
Jeg vurderer seriøst å flippe jeg og om det betyr 100 grunker inn på en flekk.

Nesten 60.000kr, men vi har lært så nå står vi begge på venteliste på E-niro :D Og blir den levert uten app så går begge på Finn og blir den med så blir den ene beholdt.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

tornaldo

Det fine med at biler blir kjøpt med mål om å umiddelbart legges på Finn, er at de med litt ekstra god råd slipper å stå i kø som mange andre, men kan kjøpe seg plass først i køen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

xyzzy

#27
Sitat fra: tornaldo på mandag 15. oktober 2018, klokken 17:40
Det fine med at biler blir kjøpt med mål om å umiddelbart legges på Finn, er at de med litt ekstra god råd slipper å stå i kø som mange andre, men kan kjøpe seg plass først i køen.

Det betyr jo bare at selgers pris til markedet var for lav. Prisen bør tilpasses køen, slik at den er 6 måneder eller mindre. Ingen grunn til å skape et marked for profesjonelle køståere.

batterimannen

Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 18:29
Sitat fra: tornaldo på mandag 15. oktober 2018, klokken 17:40
Det fine med at biler blir kjøpt med mål om å umiddelbart legges på Finn, er at de med litt ekstra god råd slipper å stå i kø som mange andre, men kan kjøpe seg plass først i køen.

Det betyr jo bare at selgers pris til markedet var for lav. Prisen bør tilpasses køen, slik at den er 6 med eller mindre. Ingen grunn til å skape et marked for profesjonelle køståere.

Ja, markedet bestemmer. Hyundai burde slengt 80 000 ekstra på utsalgsprisen til Kona.
Ville kanskje åpnet for mer parallellimport og bruktimport? 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trond.m

Problemet er at bilen er subsidiert av norske skattebetalere. Det ville være umoralsk om Hyundai skulle utnytte situasjonen ved å øke sine marginer. Mye tyder på at subsidiene på elbiler er for gode og bør fases ut. Men i likhet med de fleste så tar jeg imot det jeg får, selv om jeg synes det er ufornuftig bruk av skattepenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA