Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte Nissan Leaf 2012

Startet av Petter Topp, tirsdag 02. oktober 2018, klokken 08:09

« forrige - neste »

Petter Topp

Hei alle.

Har hatt en Nissan Leaf siden 2013 og har så langt hatt en fullstendig feilfri bil som nå har gått 65' Km. Bilen er rustfri og i fin stand - batteriet derimot begynner å bli dårligere - har mistet to "streker" på kapasitet og har fått svært redusert kjørelengde vinterstid.

Har sett at det fra tid til annen selges et nyere batteri på 30Kw. Har batteri-kompatibilitet blitt diskutert her på forumet - f.eks. kan jeg sette inn batterier fra andre Nissan Leaf modeller?

Mvh
Petter

Trekkoppbil

#1
2012-batteriet er av type A. Nyere 24 kwt's batterier er av type B.
I USA lages det type B batterier for 2011 og 2012-modellene, som kan monteres med et retrofit kit i gamle biler. I teorien selges amrikanske retrobatterier også av Nissan Europa, men det kan være få mekanikere som forstår seg på det her.

Det er ulike BMS for biler med og uten batterivarmer, som avhenger av om bilen har varmepakke eller ikke, eller såkaldt kaldt vær pakke som det hette i USA, som kan mangle på 2012-modeller fra Europa. Og det er ulike BMS for type A- og type b-batterier, så det burde bli ca 4 varianter for 2011- og 2012-modellene:
https://parts.nissanusa.com/nissanparts/index.cfm?action=replacement&siteid=14&selYear=2011&selOEmodel=ZE0&groupid=&sectionid=291&partcode=293A0
Type B batteri som har kontroller 293A0-3NA3A burde vel passe for 2012 med varmepakke.
2013-modellene trur jeg bruker type b-batterier med andre kontrollere. Hva som skal til for å bygge om ett sånnt batteri for å sette det inn i en 2012-modell, kjenner jeg ikke til. Du kan prøve å sammenligne diagrammer over de ulike batteriene. Antakelig må man bytte bms. Og det er retrifit kit med festebrakketter og løsninger på kontakter etc.

Det er noen på forumet her som har bytta til 30kwt i en 2014-modell. Da kan man ta både batteri og VCM fra en 30kwt bil,og helst nøklene også: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37530.0
Enkelte mener at denne framgangsmåten ikke vil fungere i 2012, og jeg tipper VCM fra 2016 ikke passer i 2012. Det er mulig man kan få det til ved å bytte over enkeltceller i stedet.

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil bytte fra 24 til 30. Fordelen med 30kwt, er 8 års kapasitetsgaranti, og det spørs åssen man kan beholde den garantien.  Jeg synes det er litt uklart med levetida på 30kwt. Statistikk ute i verden viser at 30kwt batteriet taper seg 10% i året, mens 24kwt taper seg 3% i året. Men mange melder på om at man får tilbake mista kapasitet med softwareoppdateringen PC630, og noen har regna seg fra til at med den softwareoppdateringen vil 30kwt eldres på nivå med 24 kwt. Jeg veit ikke hva jeg skal tru.

Investerer man i ett nytt batteri i en 2012, så kan man ha bra batteri i mange år. Nyere batterier skal være mer robuste enn 2012. Nyere Leafer derimot, er hardhendte mot batteriene. I 2014 var funksjonen med 80% lading borte. Klattlader man til 100% flere ganger om dagen, så sliter det mye på batteriet. Kombinasjonen av nytt batteri og 2013 eller eldre bil, må være den beste for å få batteriet til å vare lenge.
2012-modellen har best bånndrag og er morsomst å kjøre.2013-moddellen kan man muligens kjøre mer økonomisk på langkjøring. 2013 var billigere å produsere, og den kan ha noe dårligere materialer.

Jeg har en teori om at dersom man har en 2012-modell med nytt batteri, så er det håp om at man det kan holde seg bra til bilen når veterantalderen, om man begrenser ladinga til 80% når man ikke har behov for mer, og bilen normalt står med 20-40% lading når den er parkert, og man ikke lader den opp før enn i siste lita før kjøring, og man lader ikke unødig høyt opp, og man parkerer svalt om sommeren, og man kjører ikke batteriet for varmt.

Bruktprisene for 2012-modeller med nye batterier, ligger ikke stort over prisene for biler med dårlige batterier, så man tjener ikke inn investeringen i nytt batteri på den måten.

Ved vinterkjøring vil kalde batterier ha høy indre motstand. Da gjelder det å parkere innendørs og kjøre jevnt. Helst holde seg under 20kw.  Man kan også bruke Webastovarmer til kupevarme, og isolere vannslangene, og man kan bruke kupevarmen lite. Fukt på rutene kan man fjerne på noen sekunder, ved bruk av AC som man kan bruke i korte perioder. Sete- og rattvarme og en ullgenser gjør også susen.

Petter Topp

Takk for flott og innholdsrikt svar. :+1:

Har du informasjon om hvor det går an å kjøpe nytt batteri i USA (B batteri m/retrofit kit)?

Du skriver: "Jeg forstår ikke hvorfor folk vil bytte fra 24 til 30" - Vel, for min del vil en slik oppgradering gjøre at jeg plutselig kan bruke bilen til Hytta... Mao. Kjørelengde på en ladning må vel regnes som et viktig argument for et 30Kw batteri.

leafnor

Sitat fra: Petter Topp på mandag 08. oktober 2018, klokken 12:40
Takk for flott og innholdsrikt svar. :+1:

Har du informasjon om hvor det går an å kjøpe nytt batteri i USA (B batteri m/retrofit kit)?

Du skriver: "Jeg forstår ikke hvorfor folk vil bytte fra 24 til 30" - Vel, for min del vil en slik oppgradering gjøre at jeg plutselig kan bruke bilen til Hytta... Mao. Kjørelengde på en ladning må vel regnes som et viktig argument for et 30Kw batteri.
Du vurderer ikke da å bytte bil i stedet. Langt mindre komplisert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA