Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nøyaktighet på lufttrykkmåling i TMS

Startet av fonberg, mandag 01. oktober 2018, klokken 09:29

« forrige - neste »

fonberg

Noen med teknisk kunnskap som kan uttale seg om hvor nøyaktig lufttrykksensorene som brukes i TMS er? Jeg la om til vinterhjul selv i helga, og fylte til ca. 49 psi (piggfritt). Etter noen km kjøring viste bilen +/- 58 psi på alle dekkene. Altså et avvik på rundt 15%!

Så hvem skal man stole på, luftfylleren på Shell (Stav gjestegård sørgående, forøvrig) eller bilen?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

1000kwh

Dekktrykket endrer seg med varme dekk. Var dekkene kalde da du fyllte?

Tror ikke luftfylleren på Shell er justert av justervesenet :P

daktari

Stol på bilen! Den stemmer med kompressoren jeg bruker. En bensinstasjon kan fort vise noen psi for mye også hvis man holder dem skjevt.(man leser av feil) Dekktrykket stiger også etter kjøring, kanskje 5 pai, pga temperatur.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fonberg

Sitat fra: daktari på mandag 01. oktober 2018, klokken 09:37
Stol på bilen! Den stemmer med kompressoren jeg bruker. En bensinstasjon kan fort vise noen psi for mye også hvis man holder dem skjevt.(man leser av feil) Dekktrykket stiger også etter kjøring, kanskje 5 pai, pga temperatur.

Takk, da stoler jeg på bilen, som jeg antok jeg skulle. Betenkelig at luftfyllere kan vise så mye feil (jeg leste av vinkelrett på, er bevisst på dette). Er nok mange som kjører rundt med feil lufttrykk selv om de tror de har gjort det rett da.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Min erfaring er at måling i bilen stemmer ganske bra. Har kalibrert måler hjemme og det stemmer alltid øyeblikkelig etter fylling. Men temperaturendringer, kjøring, våt eller tørr vei, hastighet osv påvirker slik at trykket endres. Måler man trykket i romtemperatur og monterer hjulet på bilen i noen få kalde pluss vil det fort falle noen psi. Man vil til og med se forskjell på trykket alt etter hvilken side sola skinner på :)

Viktig å etterfylle etterhvert som temperaturen faller utover høsten.

Phantom3D

Mine er 3.1 bar når kalde, men kryper opp mot 3.4, 3.5 med motorveikjøring.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

What-a-watt

Kjører alltid innom en eller annen dekk-butikk når jeg har skiftet hjul. De sjekker luften uansett om du har kjøpt noe fra dem, og alltid gratis. Tror nok de har kalibrerte målere, eller bør iallfall ha det....

Muffinman

Ikke vedd på det. Jeg har alltid forskjellig trykk i dekkene etter å ha fått nye på anerkjent dekksjappe, og som regel kraftig avvikende fra det riktige - både over og under...

Moralen er at det er best å sjekke selv. Og med visning i bilen har man jo en indikasjon på hvordan det ligger an.

fonberg

#8
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:10
Ikke vedd på det. Jeg har alltid forskjellig trykk i dekkene etter å ha fått nye på anerkjent dekksjappe, og som regel kraftig avvikende fra det riktige - både over og under...

Moralen er at det er best å sjekke selv. Og med visning i bilen har man jo en indikasjon på hvordan det ligger an.

Enig.
Da jeg målte trykket i OP var bilen kjørt bare 2-3 km, og dekk og lufttemperatur holdt ca. 5 grader. Jeg tenker det er ganske passe utgangspunkt for å måle lufttrykk på vinterdekk i Midt-Norge.

Litt OT: Da jeg fikk igjen bilen fra service i Trondheim nå i september, holdt sommerdekkene på 19" bare 42 psi. Det syntes jeg var merkelig lavt, særlig i og med at Teslas måling av mønsterdybde viste at dekkene var mer slitt på sidene enn på midten burde de vel pumpa de litt opp. Edit: Mulig de måler lufttrykket inne i verkstedet hvor det er høyere temperatur?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Spinner

Sitat fra: fonberg på mandag 01. oktober 2018, klokken 14:27Litt OT: Da jeg fikk igjen bilen fra service i Trondheim nå i september, holdt sommerdekkene på 19" bare 42 psi. Det syntes jeg var merkelig lavt, særlig i og med at Teslas måling av mønsterdybde viste at dekkene var mer slitt på sidene enn på midten burde de vel pumpa de litt opp. Edit: Mulig de måler lufttrykket inne i verkstedet hvor det er høyere temperatur?
Det gjorde de på min også i sommer. Hadde "perfekt" trykk i alle fire så den lå på 49 psi når dekkene var varme. Fikk bilen tilbake med 7 psi mindre, og når det nå har blitt kaldere droppet trykket til rundt 37-38 psi om morgenen. Som å kjøre på en pløse med så lite trykk. Fylte naturlig nok opp til trykket jeg vil ha, men merkelig at de kjører så lavt trykk fra verkstedet.

Klykken

Antar at de har det travelt, som er årsaken til dette. Aldri vært rett trykk fra verksted, dekksjappe eller andre hos meg. Ordner alltid slikt selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Hehe, at Tesla justerer luftrykket til "riktig" nivå når bilen står inne i komfortabel verkstedtemperatur når det er kaldt ute er en gjenganger  :D

Tuxedo

Min erfaring er at trykksensorene i dekkene er veldig nøyaktige.  De stemmer godt overens med min digitale trykkmåler (som alle burde skaffe seg, siden de koster en slikk og ingenting). Bensinstasjonen i nærområdet har nå anskaffet seg en digital luftpumpe, slik at man stiller inn ønsket trykk på displayet, og så er det bare å fylle på. Den avslutter automatisk fyllingen når trykket er oppnådd og signaliserer med lyd, slik at man kan gå videre til neste dekk. Bensinstasjoner med den gamle manuelle (analoge) typen kan typisk gi helt håpløse verdier.

Phantom3D

Kjøpte en slik på Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/batteridrevet-kompressor-2000033659

Denne er digital og man velger ønsket trykk i PSI/BAR. I manualen står det at man ikke kan stole helt på målingen og at man bør ha ett separat måleaparat, men den er spot on ift hva Tesla'n sier.

Man får med lader til 230v stikk samt 12v sigaretttenner-uttak. Man kan ikke bruke den mens man lader på stikk, mulig man kan det når man lader med 12v.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Muffinman

Kjøpte den der på impuls, men den stopper ikke på nøyaktig trykk hos meg. I tillegg er den fiklete å bruke og byggekvaliteten er elendig. Bruker en evighet på å fylle et dekk og bråker mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA