Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Cral

Jeg har spurt dem, og de sier at det som står på hjemmesiden deres er rett.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

offpist

Og hva skjer hvis man monterer laderen på en helt annen kurs enn strøm måleren? I et felles garasje anlehh eller kanskje på hytten? Tibber veit jo ikke hvor ladestasjonen er montert.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

What-a-watt

Det kan vel være ladestasjonen som gir informasjoner til Tibber hvor mye strøm som går gjennom den?

offpist

Jo jo, den gjør den nok.
Men ingenting hindrer meg i å montere den opp på jobben og knyte den opp mot min tibber konto hjemme... som et eksempel.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Nordlands

Sitat fra: offpist på lørdag 12. januar 2019, klokken 14:04
Og hva skjer hvis man monterer laderen på en helt annen kurs enn strøm måleren? I et felles garasje anlehh eller kanskje på hytten? Tibber veit jo ikke hvor ladestasjonen er montert.
For å få 20% må laderen være tilkoblet et Tibber strømabonnement, Tibber vet da strømmen som brukes på abonnementet og ikke bare på laderen. De kan da enkelt bekrefte at laderen er tilkoblet ved å se at strømtrekket endrer seg likt laderens forbruk.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Cral

#110
Da har jeg spurt.
Svaret er som dere ser i bildevedlegget.

Men dette gjelder da ved bruk av easee laderstasjon, på et Tibber strømabbonement. Jeg har også spurt om tillattelse og fått dette, til å poste screenshot av e-post.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

elektrolux

Sitat fra: Nordlands på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:05
For å få 20% må laderen være tilkoblet et Tibber strømabonnement, Tibber vet da strømmen som brukes på abonnementet og ikke bare på laderen. De kan da enkelt bekrefte at laderen er tilkoblet ved å se at strømtrekket endrer seg likt laderens forbruk.

Hva om en kobler husets varmepumpe via easee og en slik:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler

Vil en da få 20% rimeligere oppvarming`?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Nordlands på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:05
For å få 20% må laderen være tilkoblet et Tibber strømabonnement, Tibber vet da strømmen som brukes på abonnementet og ikke bare på laderen. De kan da enkelt bekrefte at laderen er tilkoblet ved å se at strømtrekket endrer seg likt laderens forbruk.

Hva om en kobler husets varmepumpe via easee og en slik:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler

Vil en da få 20% rimeligere oppvarming`?

Kanskje. Du vil også få kaldt hus når strømmen er dyrest, og det er den gjerne når det er kaldest ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

What-a-watt

#113
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.

Counterpointer

Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:52
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.
Slik jeg forstår systemet så er det egne kurser for de som er så store at de kan være med på å utjevne nettet. Disse kursene kan være inntektsgivende til og med. Det er avkastningen i dette markedet som Tibber bruker til å gi 20% på ladestrømmen (i Sverige er det 50% på grunn av enda bedre vilkår). Så det er 20% på gjeldende strømpris, uansett hvor lav den er.

Cral

#115
Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:52
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.

Gir alle leverandører per i dag forsjellig pris per time?

SitatHva om en kobler husets varmepumpe via easee og en slik:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler

Vil en da få 20% rimeligere oppvarming`?

Ja.  Men som jkirkebo er inne på, det kan jo hende at de slår av varmepumpen din når det ikke passer.

Men de har jo mulighet gjennom appen sin for å koble til en sensibo for å styre varmepumpen, og på den måten prøve å justere oppvarmingen. Men når det gjelder oppvarming, så prioriteres temperaturen hjemme...

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

What-a-watt

GE (Gudbransdal energi) gir spot -9 øre (Vinterspot), og er timebasert. Da får man ca. 17% rabatt, og det hele døgnet!

Spotprisavtaler (markedskraft) følger el-børsen Nordpool sin spotpris i det området du bor i. Denne prisen varierer fra time til time i takt med tilbud og etterspørsel. For timesmålte anlegg fakturerer vi derfor ut fra timesverdiene, men dersom du ikke har timesmålt anlegg benytter vi netteiers JIP (forbruksprofil) til avregning.

Nordlands

Jeg vet bare om Tibber og Gudbrandsdal Energi som gjør det, utfra det du har kopiert inn Whatwatt er det forutsatt at din netteier støtter utlevering av nødvendig data fra AMS-måler.

Merk at GE sine beste spot-avtaler typisk varer i 2 mnd og så overføres kundene til en av de faste spotprisavtalene de har med påslag 7-9 øre.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

What-a-watt

Det geniale med GE er at når den ene avtalen går ut, blir den som regel erstattet med en annen avtale. Før jul var det Julespot som gikk ut 31.12, og ble erstattet med Vinterspot. Og til forskjell fra de andre, så gjelder nye avtaler også for eksisterende kunder. Du får prisvarsel, og endrer avtale på noen sekunder.

eisa01

Sitat fra: Cral på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:29
Gir alle leverandører per i dag forsjellig pris per time?
Tror det kommer til å skje når Elhub er oppe og går i midten av februar. Da må alle nettselskap sende inn timesverdier hver dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA