Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Cral

Jeg måtte spørre...

SitatNår det gjelder smartlading med Easee ladeboks får du -20 % på strøm til smartlading. Dette beregnes av gjennomsnittlig månedspris. Altså om du i snitt har en kostnad på 50 øre i snitt til resten av huset, vil smartlading da koste 40 øre kwh.

https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=smartladdning

Så du får faktisk 20% rabatt på de kwt du bruker til elbil lading.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

lars667

Denne pulse-saken. Problemet hos meg er at måler står i fjøset, lengst mulig unna huset og wifi. Så da må jeg vel få opp et aksesspunkt. Har prøvd sånne LAN-over-strømnettet-bokser fra hus til fjøs, men har ikke klart å få en kobling der. Vet ikke helt hva som skulle stoppe den, men.

Synes ellers det ser veldig interessant ut å kunne styre strømforbruket litt smartere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Sitat fra: offpist på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:29
Jeg kjører varmtvann tanken om natten via timer (blå farge). Kombinert med eksport av strøm på dagen med solceller sparer vi ganske mye penger på strøm i året.

Du har en liten måler på hver av apparatene du har i statistikken?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Burger

#93
Lars667: Er det langt mellom låve og hus? Dvs vegg til vegg, ikke aksesspunkt i hus til sikringskap i låve.

Har google wifi selv, og det kan hende at et mesh nettverk vil rekke til låven.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Mazzbot

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:41
Med Tibber sin pulsmåler, så vil en få en analyse av husets strømforbruksprofil og kan sette inn tiltak i forhold til dette.
Min står plugget i og venter på at nettleverandør skal gi ut data over HAN pluggen.
Denne vil kommunisere med Easee slik jeg forstår.

Når bestilte du pulse ? Jeg bestilte 6 desember og får den ikke før 3-4 uker . Og min HAN port er åpen !

De ligger på i underkant av 100 stk produsert hver dag .

Når det gjelder easee ladeboksen har de en produksjon på 500 i januar , 800 i februar og 1000 i mars og april . De hadde solgt rundt 7500 ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lars667

Sitat fra: Burger på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:28
Lars667: Er det langt mellom låve og hus? Dvs vegg til vegg, ikke aksesspunkt i hus til sikringskap i låve.

Har google wifi selv, og det kan hende at et mesh nettverk vil rekke til låven.

20m-30m, litt avhengig om en tar fjøset mellom låven og huset med i beregningen.... (fjøs og låve er bygd sammen, og fjøs er nærmest hus).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:57
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:41
Med Tibber sin pulsmåler, så vil en få en analyse av husets strømforbruksprofil og kan sette inn tiltak i forhold til dette.
Min står plugget i og venter på at nettleverandør skal gi ut data over HAN pluggen.
Denne vil kommunisere med Easee slik jeg forstår.

Når bestilte du pulse ? Jeg bestilte 6 desember og får den ikke før 3-4 uker . Og min HAN port er åpen !

De ligger på i underkant av 100 stk produsert hver dag .

Når det gjelder easee ladeboksen har de en produksjon på 500 i januar , 800 i februar og 1000 i mars og april . De hadde solgt rundt 7500 ..

Da snakker vi jo flere års leveringstid Hvis de ikke girer opp produksjonen noe voldsomt? Da skal jeg nok se meg etter en annen ladeboks  ???
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Counterpointer

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:57
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:41
Med Tibber sin pulsmåler, så vil en få en analyse av husets strømforbruksprofil og kan sette inn tiltak i forhold til dette.
Min står plugget i og venter på at nettleverandør skal gi ut data over HAN pluggen.
Denne vil kommunisere med Easee slik jeg forstår.

Når bestilte du pulse ? Jeg bestilte 6 desember og får den ikke før 3-4 uker . Og min HAN port er åpen !

De ligger på i underkant av 100 stk produsert hver dag .

Når det gjelder easee ladeboksen har de en produksjon på 500 i januar , 800 i februar og 1000 i mars og april . De hadde solgt rundt 7500 ..
Bestilte begge deler på lanseringseventet i Oslo.

Ble en mnd forsinkelse på Easee boksene som skulle kommet i desember (er nå glad jeg bestilte to for jeg har bestilt en ekstra pulsmåler nå, det vil nok ta tid....)

Tror de kommer til å rampe opp produksjon så fort de kan, de har store ambisjoner.

Fra epost;

Easee 2018 recap
2018 har vært et helt sykt år fylt med opp- og nedturer, men det har uten tvil vært flest oppturer.

I februar startet utviklingen og i slutten av April kjørte vi den første ladetesten med en prototype som var lappet sammen i en Fretex eske. Produktet har gjennomgått betydelige tester og forbedringer siden den gang og vi må si oss svært stolte over resultatet.

De første enhetene ble sendt ut 22.12.2018 og vi mottok bilder av den første installasjonen rett over nyåret. Det var helt magisk!

På under et år har vi utviklet en nydelig boks som er minst 70% mindre og 4 kg lettere en tilsvarende løsninger. Et produkt som vil revolusjonere hjemmelading av elbil og som samtidig vil bidra til å redde strømnettet og miljøet.

Vi har signerte avtaler og bestillinger på over 7500 enheter og vi har mål om å selge- og produsere over 15000 enheter i 2019. Ambisiøst? Ja, absolutt.

Vår erfaring er at du må sette deg noen beinharde mål og gjøre alt det du kan for å nå dem. Gi f*** i tvilerne, skeptikerne og kritikerne, de vil alltid være der.

Men hva er det jeg personlig er mest stolt over? Jo, det er teamet vårt og de fantastiske medspillerne våre. Uten superdyktige, dedikerte og nydelige mennesker hadde det aldri latt seg gjøre. Aldri.

I disse dager er det lange, svette dager på kontoret, labben og i produksjonslokalene i Horten. Om noen få uker shipper vi ut de første 500 enhetene og i løpet av noen få måneder vil vi allerede ha levert ut flere tusen laderoboter i Norge og Sverige. Deretter går ferden videre mot Sveits, Island og UK.

2019 blir spennende og vi setter stor pris på de som følger med og støtter oss. Det hadde ikke vært det samme uten. Tusen takk!

Vi skal holde dere løpende oppdatert i 2019 også. Det lover vi!

Jonas Helmikstøl
easee

Burger

Lars: Da kan det hende at ett nettverksmesh kan løse saken.

Prøver meg på litt ascii art, selv om kodeblokk ikke gir fixed font og jeg er litt nybegynner på mac og sære tegn.

       Hus                           Låve
   __________                        ________
  /          \                      /        \
  |X        x|        30m.         y|        z|

X = Internettet inn, koblet rett inn i google wifi boks.
x = google wifi boks, mesh, sammarbeider med google wifi på X for å gi nett.
y = Plastikkboks på utsiden av låve med google wifi, får nett i fra x. Best om google wifi kunne vært på innsida. Du har låve, så da er du nevenyttig nok til å fikse noe vanntett boks som radiosignaler går lett igjennom dersom du ikke kan ha den på innsiden.
z = Google wifi boks som gir nett til Tibber Pulse pluggen.

NB : Jeg antar det er tørt nok i låven til at elektronikk ikke dør av seg selv. Antar også at det er fri sikt i mellom huset og låven.

Kan ta med meg en google wifiboks ila kvelden og se om jeg får nett i bila ca 30m unna huset. Blir da litt bakkekant, husvegg og bil signalet skal igjennom.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Krokan

En slik, og evt en på fjøsveggen om signalet blir for dårlig, men tviler på at det er nødvendig. Har signal 2-300 meter unna huset her hos meg.

https://www.komplett.no/product/906959/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-mesh#

lars667

#100
Jada, bør ikke være noe problem å få nett til låven om en gjerne vil det. Har forøvrig også "fiber" via en Ubiquity-link til en låve på andre side av dalen, ca 3 km luftstrekk. Et alternativ er kanskje også ethernetkabel gjennom tekkerør fra hus, da. Og et par sånne strøm-adaptere. Men vet ikke om det er verdt de store investeringene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Nuvolari

Sitat fra: Cral på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:17
Jeg måtte spørre...

SitatNår det gjelder smartlading med Easee ladeboks får du -20 % på strøm til smartlading. Dette beregnes av gjennomsnittlig månedspris. Altså om du i snitt har en kostnad på 50 øre i snitt til resten av huset, vil smartlading da koste 40 øre kwh.

https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=smartladdning

Så du får faktisk 20% rabatt på de kwt du bruker til elbil lading.

Mulig jeg misforstår hva du mener men jeg snakket nå med Tibber og rabatten må du selv oppnå ved at elbilen lader på natten med lavere strømpris når man aktiverer smartlading. Du får altså ingen rabatt men du skal kunne oppnå 20% lavere strømpris med smartlading.

Dette er det Tibber svarer meg når jeg sender dem linken over.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

What-a-watt

Da må det vel være "opptil 20%"?. Norpol-spot har sjelden så mye som 20% prisforskjell på natt og dag bortsett fra "peak"-perioder på dagtid. Vanligvis mellom ca. 0900-1100. Snittet er under 20%.


Cral

Nei.

20% rabatt.

Ved å planlegge og styre når elbilen din skal lades kan Tibber handle inn strøm på en smartere måte. Dette gir deg en 20 % lavere strømpris når du smartlader med Easee ladeboks.

Ikke opptil, ikke minst, men 20% rabatt fikk jeg oppgitt når jeg spurte. 
Legger inn linken til tibbers hjemmeside: https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=smartladdning

Er snittet av forbruket ditt 50 øre per kwt, så betaler du for elbil ladingen den måneden 40 øre per kwt.

Om jeg har forstått verden rett, så er dette en rabatt tibber får på strømmen da de om nødvendig kan stenge ned deler av sitt strømforbruk for å unngå at det blir mangel på strøm i nettet.

Dette siste er en antagelse, men 20% er rabatt man får, og står ganske klart hos dem på den siden jeg linket til.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Nuvolari

Sitat fra: Cral på fredag 11. januar 2019, klokken 15:09
Nei.

20% rabatt.

Ved å planlegge og styre når elbilen din skal lades kan Tibber handle inn strøm på en smartere måte. Dette gir deg en 20 % lavere strømpris når du smartlader med Easee ladeboks.

Ikke opptil, ikke minst, men 20% rabatt fikk jeg oppgitt når jeg spurte. 
Legger inn linken til tibbers hjemmeside: https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=smartladdning

Er snittet av forbruket ditt 50 øre per kwt, så betaler du for elbil ladingen den måneden 40 øre per kwt.

Om jeg har forstått verden rett, så er dette en rabatt tibber får på strømmen da de om nødvendig kan stenge ned deler av sitt strømforbruk for å unngå at det blir mangel på strøm i nettet.

Dette siste er en antagelse, men 20% er rabatt man får, og står ganske klart hos dem på den siden jeg linket til.

Nei, se mitt innlegg over. Snakket med tibber i dag. Du får prate med dem igjen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA