Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på søndag 30. september 2018, klokken 18:56
Ref. Easee: Støtter lading på 2 faseledere på IT-nett (kun Tesla)

Ja, pga. dynamisk laststyring blir det nok vanskelig å støtte dette på eGolf, pga. at VW bommet på effektstyringen. Evt. må de legge inn en "eGolf-modus" i softwaren som kan aktiveres.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Nordlands på søndag 30. september 2018, klokken 18:56
Ref. Statens Vegvesen: Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for manglende ladekabel. Dvs. det finnes ikke noe påbud om å ha den med.
Neida, bare jeg som ikke har lyst til å forholde meg til om jeg skal ta type 2 kabelen ut og inn av bilen. Kablene jeg trenger når jeg er på tur med bilen ligger alltid i bilen.

Altså en ekstra kabel. Og så blir det styggere med ekstern kabel. Synd, for den virker veldig bra ellers.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#17
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. september 2018, klokken 20:56
Sitat fra: Nordlands på søndag 30. september 2018, klokken 18:56
Ref. Statens Vegvesen: Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for manglende ladekabel. Dvs. det finnes ikke noe påbud om å ha den med.
Neida, bare jeg som ikke har lyst til å forholde meg til om jeg skal ta type 2 kabelen ut og inn av bilen. Kablene jeg trenger når jeg er på tur med bilen ligger alltid i bilen.

Altså en ekstra kabel. Og så blir det styggere med ekstern kabel. Synd, for den virker veldig bra ellers.
Dette er en ny og lydhør bedrift, kan godt hende de kommer med en utgave med fast kabel om folk etterspør det.

Grunnen til at det er løs kabel er at boksen støtter absolutt alle elbiler og derfor da måtte hatt flere varianter, noe som sikkert ikke er optimalt i begynnelsen.

Burger

Turfsurf: Du er nok i mindretall, fordi en ladestasjon med type 2 uten uttak har for de fleste mer verdi fordi man er uavhengig av type bil man kjøper senere. Kabel koster vel under 1000 kroner på superlørdag host mekonomen.

Men tilbake til topic, tror jeg har funnet ladestasjonen jeg vil ha. Lurer på hvor lett den er å koble til wifi.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Hansi

Hvorfor skal alle de lovende ladestasjonene ha proprietær programvare? Både Zapcharger og denne.. Det er det største minuset i mine øyne, positivt at de velger uten fast kabel så man får ladet alle elbiler.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

automat

Sitat fra: Burger på mandag 01. oktober 2018, klokken 07:00
Turfsurf: Du er nok i mindretall, fordi en ladestasjon med type 2 uten uttak har for de fleste mer verdi fordi man er uavhengig av type bil man kjøper senere.

Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 01. oktober 2018, klokken 09:14

Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.
eNV200 har vel type 1 og. Men ja, ett mindretall, som evt kan bruke overgang. Det er en positiv ting uten kabel da, og det er at man kan ha en kort kabel til daglig bruk, og så kan man ta ut 7,5m kabelen av bilen ved behov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sitat fra: Hansi på mandag 01. oktober 2018, klokken 08:43
Hvorfor skal alle de lovende ladestasjonene ha proprietær programvare? Både Zapcharger og denne.

Hva mener du med det? Begge støtter vel etterhvert API og vil således kunne snakke med andre smart systemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus


jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 01. oktober 2018, klokken 09:14
Sitat fra: Burger på mandag 01. oktober 2018, klokken 07:00
Turfsurf: Du er nok i mindretall, fordi en ladestasjon med type 2 uten uttak har for de fleste mer verdi fordi man er uavhengig av type bil man kjøper senere.

Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.

Pluss at det aller meste som  bruktimporteres har type 1.Og bruktimporten er stadig økende.

Det er andre grunner til å ikke ha fast kabel også. F.eks om man trenger lang kabel (type 10m) eller må bytte en skadet/utslitt kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#25
Vi anbefaler fastmontert kabel om nåværende bil har Type 2 plugg.

Har bilen type 1 plugg er det ofte best å velge ladestasjon med stikk, men vi tar kun 1200 Kr for en åpen ende 5m T2 32A kabel. Det er rimeligere enn å måtte bytte en kabel med plugg i hver ende.

I tillegg vil en kablet forbindelse til ladestasjon være rimeligere og mindre utsatt for skader, vann og slitasje.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:47
Sitat fra: automat på mandag 01. oktober 2018, klokken 09:14


Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.

Pluss at det aller meste som  bruktimporteres har type 1.Og bruktimporten er stadig økende.

Det er andre grunner til å ikke ha fast kabel også. F.eks om man trenger lang kabel (type 10m) eller må bytte en skadet/utslitt kabel.

Den bruktimporten går vel i stor grad til førstegangskjøpere på elbilmarkedet?

Hvis man har en e-up, eller e-golf med type 2 fra før, så er det neppe særlig mange som bytter den ut/utvider med en bruktimportert leaf.

Men kan helt klart være andre grunner til å ha løs kabel. På Tesla-laderne er det et beist av en kabel, fordi den er dimensjonert for 22kW. Litt unødvendig hvis det er 3,6kW man har tilgjengelig å lade med.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. oktober 2018, klokken 00:24
Dette er en ny og lydhør bedrift, kan godt hende de kommer med en utgave med fast kanel om folk etterspør det.
Ja, kanel som drysser er utrolig irriterende.

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 01. oktober 2018, klokken 17:42
Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. oktober 2018, klokken 00:24
Dette er en ny og lydhør bedrift, kan godt hende de kommer med en utgave med fast kanel om folk etterspør det.
Ja, kanel som drysser er utrolig irriterende.
To the point as always

Nomi

Da har jeg bestilt meg easee ladestasjon for min "nye" eGolf (2016-modell med 3,7kw ombordladeren). Jeg har 400v anlegg og får utnyttet denne boksen i fremtiden også.

Men hvordan kan jeg gjøre med installasjon? Kan jeg få en elektriker innom og få på plass ny sikring og en blå industrikontakt? Og når ladevoksen kommer så kan jeg montere den i stedet for industrikontakten?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA