Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå synes jeg prisen på Kona på Finn begynner å bli kriminelt høy! Nå med bilde.

Startet av pofeet, fredag 28. september 2018, klokken 09:34

« forrige - neste »

pofeet

Sjekket Finn idag.

Alle bilene lå til 449.000,-

Ser ut som om at smertegrensen ligger der.


Mr Oizo

5 biler, alle til 450. Dette er fantasi. For de fleste er denne bilen ubetydelig.
Stakkars de som betaler så mye for denne bilen, vil jo tape fort 100 tusen første året, blir dyre kilometre.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Mr Oizo på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:29
5 biler, alle til 450. Dette er fantasi. For de fleste er denne bilen ubetydelig.
Stakkars de som betaler så mye for denne bilen, vil jo tape fort 100 tusen første året, blir dyre kilometre.

Nei, det kommer de ikke til å gjøre. For de som kan klare seg med plassen, eller vil bruke den til pendling så er oppsiden stor med Kona kontra nær sagt alle andre (Kia eNiro er unntaket).

Den er svært effektiv
Den har lengst rekkevidde i sitt segment
Den hurtiglader raskt
Man kan faktisk få service- og verkstedtime uten å ta frem årskalenderen
Det finnes gode garantivillkår

Tipper man lett kan selge en 1år gammel/20000km for 399 000,-, om ikke for mer.

Selv for 450 000,- tror jeg altså ikke dette er et dårlig kjøp.

Om du er i tvil, se på bruktprisene for Opel Ampera-E, en bil som også har stort batteri, men som er langtfra like effektiv, og som i alle fall kan tenkes å ikke ha fullt så bra fabrikkstøtte.

hELgenen

En  må nesten tro verden stopper opp om en tror 450 er en helt ok pris. Fakta er at innen 12 mnd er utvalget og leveransene av elbiler noe helt annet enn i dag. Det VIL påvirke prisene. Det er slik tilbud og etterspørsel fungerer. Dersom samme bil koster 360 ny om ett år og leveranse tiden på denne eller tilsvarende er 3 mnd så er verditapet fort 120k på denne

Strøm Tycoon

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:06
En  må nesten tro verden stopper opp om en tror 450 er en helt ok pris. Fakta er at innen 12 mnd er utvalget og leveransene av elbiler noe helt annet enn i dag. Det VIL påvirke prisene. Det er slik tilbud og etterspørsel fungerer. Dersom samme bil koster 360 ny om ett år og leveranse tiden på denne eller tilsvarende er 3 mnd så er verditapet fort 120k på denne

Akkurat dette syntes jeg at jeg hørte for ett år siden når Ampera-E endelig landet. Jeg tror ikke leveransetiden kommer til å falle til 3mnd. for Kona/eNiro innen et år. Køen strekker seg allerede langt ut i 2019. Markedet i Norge er ikke nærheten av å være mettet heller, det er fortsatt mange byer som står i kø for å innføre bomring. Sånt bilr det etterspørsel av.

Den eneste bilen som kommer til å komme i større antall i 2019, det er Model 3. Mange kommer til å kjøpe den, meg inkludert. Men gud hjelpe oss når bilen må fikses.

hELgenen

Nå gjør du akkurat den feilen jeg er inne på,nemlig at en ser tilbake i tid for å antyde hva som vil skje i fremtiden. Å sammenligne Ampera-e i fjor og i år mot Kona/Niro har jeg personlig null tro på. Om ett år håper og tror jeg mye har endret seg mhp tilbudssiden

Strøm Tycoon

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:51
Nå gjør du akkurat den feilen jeg er inne på,nemlig at en ser tilbake i tid for å antyde hva som vil skje i fremtiden. Å sammenligne Ampera-e i fjor og i år mot Kona/Niro har jeg personlig null tro på. Om ett år håper og tror jeg mye har endret seg mhp tilbudssiden

Nå ser jeg fremover også og ser ikke noen spesielt lys tilbudsside før godt utover i 2020, men ser masse etterspørsel. Se på prisingen av oppgraderte i3, så kan du se en indikator på hva som godt kan finne på å skje fra forhandlernettverkenes side også. Innføring av mva. spøker også i kulissene.

trykkertor

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:51
Nå gjør du akkurat den feilen jeg er inne på,nemlig at en ser tilbake i tid for å antyde hva som vil skje i fremtiden. Å sammenligne Ampera-e i fjor og i år mot Kona/Niro har jeg personlig null tro på. Om ett år håper og tror jeg mye har endret seg mhp tilbudssiden
Der er jeg grunnleggende uenig. På fortid og erfaringer kan en kjenne igjen trekk og gjøre kvalifisert gjett på fremtiden.
Kona EV har så mange likheter med Ampera-e utrullingen at jeg overhodet ikke blir overrasket over:
1. Det blir få leveranser fremover, og ikke den "antydede" strømme av biler til Norge.
2. Det kommer en prisoppgang på denne bilen i løpet av 2019. (Kanskje flere oppganger).

Sorry altså. Men så langt har de vært så mange likheter mellom pr, utrulling og (mangel på) informasjon på disse to bilene, at lanseringene kan ses i store likheter.

turfsurf

Sitat fra: Mr Oizo på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:29
5 biler, alle til 450. Dette er fantasi. For de fleste er denne bilen ubetydelig.
Stakkars de som betaler så mye for denne bilen, vil jo tape fort 100 tusen første året, blir dyre kilometre.
Kanskje, kanskje ikke, men forstår ikke de som kaster 450k etter denne i stedet for 400k etter en fullspekket i3 120Ah.

Dvs med unntak av de som pendler 40+ mil om dagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:59
Der er jeg grunnleggende uenig. På fortid og erfaringer kan en kjenne igjen trekk og gjøre kvalifisert gjett på fremtiden.
Kona EV har så mange likheter med Ampera-e utrullingen at jeg overhodet ikke blir overrasket over:
1. Det blir få leveranser fremover, og ikke den "antydede" strømme av biler til Norge.
2. Det kommer en prisoppgang på denne bilen i løpet av 2019. (Kanskje flere oppganger).

Sorry altså. Men så langt har de vært så mange likheter mellom pr, utrulling og (mangel på) informasjon på disse to bilene, at lanseringene kan ses i store likheter.

Vel, det "normale" i spådommer om fremtiden er jo å se på historien og da gjerne med en diger pondus av egne erfaringer i bunn, men her mener jeg vi snakker om en bransje som er i rivende utvikling som vil kunne slå beina under enhver spådom. Jeg har selvfølgelig ikke svaret, men jeg vil kanskje tenke litt som forrige innsender her at dersom det f.eks skulle bli lang ventetid på Kona/Niro fra 2019 - så hopper jeg lett over på en annen bil som ikke har lang ventetid. F.eks BMW i3 120 Ah som trolig vil fortsette å kunne levere innen 3 mnd horisiont. Kia Soul kommer vel også i løpet av 2019 med en oppgradering - og Mercedes jobber med en B klasse variant som kanskje kommer fortere enn vi aner. TM3 vil trolig levere i stort antall til Norge i løpet av 2019 osv.
Jokeren i dette er selvfølgelig bilavgiftene - kommer det avgifter på elbiler så får jo folk panikk og vil ha bilene før dette inntreffer - og da er nok folk villige til å strekke seg langt i overgangsfasen. En del paralllell import vil nok da også kunne skje

navyelsen

Mens vi er inne på spådommer tror jeg at Leaf vil revolusjonere salget med Leaf 60kWh.
Mange venter på en rimelig bil med lang rekkevidde. Og Nissan ser ut som eneste produsent som kan levere i større antall. Jeg tror duellen vil stå mellom Leaf60 og Tesla M3 de neste to årene. Etter dette er flere aktører på banen og utvalget større. Først da er vi tilbake til en "normalsituasjon" mtp. tilbud og etterspørsel.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

For å fortsette spåkulevirksomheten:

Når nå Jaguar og Audi er kommet på banen med hva som tilsynelatende er svært gode biler ("premium" er mantraet det onaneres over i begge forumseksjoner), og de tilsynelatende er leveringsdyktige, så vil vi se at insentivene rundt elbil vil forsvinne fortere enn hva mange har forutsett. Som dugg for solen i 2020 tenker jeg

- Vi ser stadig flere politikere kommer på banen med "hvorfor skal ikke de (elbilfolket) være med å betale? Senest i bergensavisene i dag. Når man plusser Jaguar og Audi til allerede (i media og visse milhjøer) betente Tesla er løpet kjørt.

- Denne klassen biler, både pris, utstyr og imagemessig vil renske unna den siste sympati og forståelse for det snart fullstendig utgåtte argumentet om at bakdelene med elbil ennå fordrer insentiver.

Tror det eneste håpet dem som ønsker insentiver på elbiler har igjen er at det innføres en vektgrense, som tidligere foreslått. Men jeg har ingen tro på det. De mindre og billigere asiatiske elbilene overgår jo f.eks. Jaguar i rekkevidde (for guds skyld ikke nevn det inne på Jaguarseksjonen!). Så...man sitter bare tilbake med argumentet om at bilene er litt mindre og trangere kanskje..?

På den positive siden: Tenk elbil 10-15 år tilbake kontra i dag. Jaggu litt av ei utvikling noen av oss har vært med på.

Counterpointer

Sitat fra: navyelsen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:02
Mens vi er inne på spådommer tror jeg at Leaf vil revolusjonere salget med Leaf 60kWh.
Mange venter på en rimelig bil med lang rekkevidde. Og Nissan ser ut som eneste produsent som kan levere i større antall. Jeg tror duellen vil stå mellom Leaf60 og Tesla M3 de neste to årene. Etter dette er flere aktører på banen og utvalget større. Først da er vi tilbake til en "normalsituasjon" mtp. tilbud og etterspørsel.
Da er jo prisen på Leaf 60 kWh interresant !
Inside EV antyder under 300 k startpris

https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/

Da begynner det å bli spennende, fordi Nissan har vist at de kan levere stødig volum og er et trygt og kjent merke for mange.
225 miles rekkevidde høres ikke helt toppklasse ut men er jo bra.
Dette vil garantert påvirke pris på Ae/Kona/Niro/3 på bruktmarkedet.

450 er nok i overkant for Kona fremover i tid...........

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Strøm Tycoon

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. oktober 2018, klokken 20:52
Sitat fra: navyelsen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:02
Mens vi er inne på spådommer tror jeg at Leaf vil revolusjonere salget med Leaf 60kWh.
Mange venter på en rimelig bil med lang rekkevidde. Og Nissan ser ut som eneste produsent som kan levere i større antall. Jeg tror duellen vil stå mellom Leaf60 og Tesla M3 de neste to årene. Etter dette er flere aktører på banen og utvalget større. Først da er vi tilbake til en "normalsituasjon" mtp. tilbud og etterspørsel.
Da er jo prisen på Leaf 60 kWh interresant !
Inside EV antyder under 300 k startpris

https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/

Da begynner det å bli spennende, fordi Nissan har vist at de kan levere stødig volum og er et trygt og kjent merke for mange.
225 miles rekkevidde høres ikke helt toppklasse ut men er jo bra.
Dette vil garantert påvirke pris på Ae/Kona/Niro/3 på bruktmarkedet.

450 er nok i overkant for Kona fremover i tid...........

Startprisen (før tilleggsutstyr, registering etc.) som antydes i artikkelen du linker til er USD 35400, dette er 18% opp fra startprisen for 40kWh i USA.

Dersom vi ser samme økning her vil startprisen på en Leaf 60kWh i Norge lande på ~325 000,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA