Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 120Ah er offisiell !

Startet av JorgenM, fredag 28. september 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: Kires på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:27
Sitat fra: model3citizen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:15
Fikk priser nå nylig. 403.300,- for Charged Pro. er litt i overkant hva jeg er villig til å gi må jeg innrømme.

Ai, det var stivt. Er det noen rabatter i den prisen?

Nei, det er veiledende pakkepriser.

fossaaen

Da fikk jeg tilbud på 120Ah med Charged Pro pakken på kr 369' (dette er med rabatt).  Uten blir den på 397500,-

Trond.m

#77
Ja, nå er det «løp og kjøp». For meg blir det inntil videre  (med dagens prishopp) «løp og kjøp noe annet»   8)
Tar det opp til ny vurdering til våren, og bestiller eventuelt bil med produksjon etter juli (MY20 ?). Da kan DS3 og kanskje Mini EV være like aktuelle. Time will show  ;)

Sungrazer

Stemmer det at man får 120 Ah kun i i3S utgave og ikke vanlig i3? Ser slik ut på web-konfiguratoren på bwm.no.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Kires

Nei, konfiguratoren er ikke oppdatert. Du får begge deler
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

fossaaen

Stemmer ikke.  Har nettopp bestilt en 120Ah i3 selv, så da er den feil ;-)

Namdalingen

Hva sier dere, Charged plus til 350,- (inkludert metalic lakk og Comfort Access) eller charged pro til 370,-... Har lest gjennom spesifikasjonene til de ulike pakkene. Er vel interiøret med skinn, navi pro, adaptive LED-lys samt HiFi som er hovedforskjellene (utenom metalic lakk og Cofort Access som jeg uansett trolig bør legge til). Kanskje verdt det for 20 ekstra? Men relativt stiv pris.

Kires

Med bare 20k mellom vill jeg kjørt full pakke. Er mye penger men sammenlignet med en full spekket Leaf eller eGolf synes jeg ikke det er så gærnt.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Strøm Tycoon

Sitat fra: Namdalingen på torsdag 04. oktober 2018, klokken 11:43
Hva sier dere, Charged plus til 350,- (inkludert metalic lakk og Comfort Access) eller charged pro til 370,-... Har lest gjennom spesifikasjonene til de ulike pakkene. Er vel interiøret med skinn, navi pro, adaptive LED-lys samt HiFi som er hovedforskjellene (utenom metalic lakk og Cofort Access som jeg uansett trolig bør legge til). Kanskje verdt det for 20 ekstra? Men relativt stiv pris.

Navipro, skinn og H/K anlegg er verdt 20000 ekstra.

JorgenM

i3 REX kuttes ut nå som 120Ah kommer.

- The i3 REX is forced into extinction due to the longer range possible from the latest pure-electric variant of BMW's hatchback

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-cease-production-i3-range-extender
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hemi

Bestilte charged pro? eller hva den heter nå, fully charged før, sort denne gangen, selv om jeg liker blå fargen best
Gleder meg til i3 igjen! :D

Trond.m

#86
Har tenkt litt mer over hvor «viktig» det er mer 120 Ah framfor 94Ah. Jeg tror de fleste er enige om at rekkevidden til dagens modell er tilstrekkelig for de aller fleste. Å selge en ny eller nesten ny 94Ah for å kjøpe 120Ah vil nok koste mer enn den økte nytteverdien tilsier. Man kan jo hurtiglade en del for 60-70.000 som man sikkert må ut med i mellom.

Det har vært nevnt at kapasiteten «bare» øker med 27 %. Men det er viktig å merke seg at BMW oppgir at nettokapasiteten øker fra 27.2 kWh til 37.9 kWh. Det tilsvarer faktisk en økning på 39 %. I praksis er det ingen som har nerver til å kjøre bilen helt tom for strøm, og det er heller ikke bra for batteriet. Hvis man kjører til det er 5 kWh igjen, så vil energimengden man kan bruke øke fra 22.2 kWh til 32.9 kWh. Det tilsvarer 45 % lenger intervall mellom hver lading på langturer.

Et annet forhold er at økonomisk levetid for bilen kan vare lenger, fordi det under normale omstendigheter alltid vil ha tilstrekkelig kapasitet til å være en pendlerbil. Hvis kapasiteten faller med ca 30 % etter 8 år vil den fortsatt ha like god rekkevidde som en ny 94Ah i dag. Det skulle gi grunnlag for at 120 Ah vil få et mindre verditap på lenger sikt enn biler med mindre batteri. Verditap er kanskje den største usikkerheten ved de fleste elbiler. Fordelen med i3 er at den er utviklet som en bybil, som også egner seg til lengre turer så lenge batteriet har nok kapasitet. Hvor mange vil kjøpe en 10 år gammel Tesla med et slitent batteri for å bruke til bykjøring ?

i3 120 Ah er fortsatt noe dyrere enn jeg hadde håpet, men jeg har endret oppfatning noe da den har potensiale til å være den elbilen med lengst levetid...både teknisk og økonomisk.

Ingeniøren

Men er det gitt at levetiden blir like god når ting pakkes tettere sammen i batteriet ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

#88
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. oktober 2018, klokken 09:09
Men er det gitt at levetiden blir like god når ting pakkes tettere sammen i batteriet ?
Det er naturligvis en usikkerhetsfaktor. Jeg går ut fra at de fortsatt garanterer kapasiteten etter 8 år, men det må sjekkes. Antar at man vet en del om kapasitetstapet etter 7 år og 11 mnd. Er man heldig får man nytt batteri da, og det gamle har gått ut av produksjon og må erstattes med et 240Ah solid state batteri  ;)


Olemann

BMW antyder ca 5-6 mil økt reell rekkevidde på 120Ah.  Dette virker sansynlig ut i fra mine erfaringer med 60Ah og 94 Ah og gitt at det da blir ca 27% økt kapasitet tilgjengelig.
(60 Ah går greit 13 mil, 94 Ah 20 mil, og antar 120 Ah takler 25-26 mil - alt under samme forhold med endel motorveihastighet)

OM BMW skulle ha lagt inn mer marginer i topp/bunn så høres det fornuftig ut dersom de er usikre på levetid med høyere energitetthet, da kan dette bare "åpnes" med SW når man mot slutten av garantitiden ellers ville hatt krav på nytt batteri. Men det betyr ikke at denne brutto-kapasiteten er tilgjengelig ellers.

Jeg kommer, som leseren sikkert skjønner, ikke til å bytte ut min 94 Ah  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA