Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 120Ah er offisiell !

Startet av JorgenM, fredag 28. september 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: Imagine på fredag 28. september 2018, klokken 20:37
Sitat fra: Toalmar på fredag 28. september 2018, klokken 19:02
Blir også spennende å følge bruktprisene nå. Jeg trodde egentlig prisendringen skule bli mindre og at det ville få konsekvenser for bruktprisen. Etter å ha sett den nye prisen er jeg ikke like sikker på det. Tror kanskje dette er positivt for oss med f. eks 94Ah

Enig. Med 30.000kr i økning blir det ikke mye nedgang på 2018 modeller 94ah. Det var jo ikke mye nytt av utstyr eller utseende. Kun batteriet, trådløs lading og svingbare led-lys med automatisk fjernlysfunksjon.
Jeg ser ingen grunn til å bytte min i3s 94ah fully charged etter å ha sett den nye. Og neste år kommer kanskje 150ah, evt enda en facelift først.
30 000 i økning?

Jeg satte sammen min i3 basert på ny prisliste. Uten rabatter øker prisen på en tilsvarende min bil (Charged edt) fra 355 000 til 417 200 (levert til Fornebu).

Her må prisene garantert ned hvis de skal forvente å ligge like høyt på salgslistene neste år.

Trond.m

Ja, hvis de prisene som nå er offentliggjort er korrekte og endelige, så blir i3 igjen en bil for spesielt interesserte...BMW fanboys.

Noen fra BMW Norge kan gjerne forklare meg hvorfor pristillegget for i3S i Sverige er 16000 SEK eks. mva og 35.900 NOK eks. mva i Norge (Ref prisliste på bmw.se???

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 29. september 2018, klokken 08:50
Ser ut som om i3 og spesielt i3S nå er vesentlig billigere i Sverige. Det er litt drøyt, for det er jo BMW Sverige som styrer prisene også i Norge  :(

Det var drøyt ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samco

Med salt bruket på Norske vinter veier så er en den nye I3 kansje mitt beste alternativ med den nye kjøre lengden og mitt bruk 99.9 til og fra jobb. får se an behovet etter min første EV vinter.


JorgenM

Sitat fra: TM på lørdag 29. september 2018, klokken 13:01
igjen en bil for spesielt interesserte...BMW fanboys.
BMW "fanboys" har aldri likt i3, er nok andre BMW elbiler de venter på :)
Ca 85% av de som kjøper i3 har aldri hatt BMW tidligere, så den appellerer først og fremst til de som IKKE har BMW og slik vil det nok fortsatt være :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

#35
Tja, da den ble lansert i 2013 og kostet nesten 400.000 med alt utstyr så var det iallefall en bil for spesielt interesserte med god økonomi. Så har den de siste årene blitt rene folkevognen på grunn av de gunstige pakkeprisene. Nå tror jeg de vil tape betydelig markedsandel. Lavt utstyrsnivå kombinert med høy pris er neppe en vinneroppskrift. Selv om jeg nå kanskje kunne klart meg med i3 som eneste bil, er jeg usikker på sikkerhetsnivået. Landeveien er jo fylt opp med vogntog og store SUV'er, og i3 er nok ikke den optimale bilen i møte med en av disse.

YM

Upraktisk, ukomfortabel, dyr, elendig app løsning, dårlig rekkevidde og sterk konkurranse = lite konkuransedyktig. Fremtiden for i3 blir nok derfor for de som er spesielt interesserte.

turfsurf

Sitat fra: YM på lørdag 29. september 2018, klokken 15:00
Upraktisk, ukomfortabel, dyr, elendig app løsning, dårlig rekkevidde og sterk konkurranse = lite konkuransedyktig. Fremtiden for i3 blir nok derfor for de som er spesielt interesserte.
Upraktisk kommer jo an på bruken. Som hyttebil for fem er den jo det, men som kjøre til jobb/butikk/trening m.m er den superpraktisk.

Ikke synes jeg den er ukomfortabel heller (med unntak for rattet).

Rekkevidden er vel helt grei med 120Ah for denne typen bil. Den kommer seg lett 20 mil på vinteren på motorvei.

Men ja, nå har de priset den for høyt (spesielt når det er så lett å sammenligne med Sverige). Og så er jo VoACC løsningen helt håpløs, det er jo en fadese at bilen fortsatt selges med dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Selv de svenske prisene er jo stive sammenlignet med f.eks 2016 prisene. Mulig BMW har lagt merke til hvordan folk har løpt i kø etter elbiler og ønsker å melke markedet så lenge det er mulig. Biler som Kia Niro og Hyundai Kona  fremstår i alle fall som en bedre deal

Trond.m

La oss håpe at BMW Norge leser denne tråden. Det er jo ikke for sent å komme til at prislisten som er offentliggjort er feil !

Forresten..er det noen som kan si om den nye sportspakke til i3 også inkluderer bredere dekk ? Siden den har i3S felgen er det vel logisk. Det vil i så fall være et lyspunkt i den ellers så triste prislisten  ???

JorgenM

Mulig jeg tar feil, men 'wider track' betyr vel ganske enkelt bredere dekk?

- Also in the cards is a sports package with lowered, retuned suspension, a wider track, and 20-inch alloy wheels that are hidden beneath widened fenders with black flares.
(thedrive.com)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Ja, jeg tror også det. Det står økt sporvidde i pressemeldingen, men det er jo mulig å få det til med samme dekkbredde også. Men det er sikkert billigere for BMW å bruke bredere dekk. Bare litt rart at de ikke skriver det. Hvis det inkluderer bredere dekk, så er vel den pakken relativt billig. Spesielt hvis man kan kjøpe den til basismodellen, for da inkluderer den jo 20 toms felg.

Sportpaket als neue Option für den BMW i3.

Mit dem neuen Sportpaket lässt sich die markentypische Fahrfreude, die bei der lokal emissionsfreien Mobilität aufkommt, künftig auch im BMW i3 zusätzlich unterstreichen. Zentraler Bestandteil der neuen Option ist das Sportfahrwerk, das beim BMW i3s zur Serienausstattung gehört und spezifische Dämpfer, Federn und Stabilisatoren, eine Fahrzeugtieferlegung um 10 Millimeter, eine Spurverbreiterung sowie 20 Zoll große Leichtmetallräder in Jetblack oder Bicolor-Ausführung mit Mischbereifung umfasst. Optisch wird die damit gesteigerte Fahrdynamik durch schwarze Radhauseinfassungen signalisiert, die ebenfalls zum Ausstattungsumfang des Sportpakets gehören

Strøm Tycoon

Sitat fra: JorgenM på lørdag 29. september 2018, klokken 16:56
Mulig jeg tar feil, men 'wider track' betyr vel ganske enkelt bredere dekk?

- Also in the cards is a sports package with lowered, retuned suspension, a wider track, and 20-inch alloy wheels that are hidden beneath widened fenders with black flares.
(thedrive.com)

Nei, det betyr bredere sporvidde. Derfor leveres Sport-pakken med hjulene fra i3S.

02jan

Men betyr det økt sporvidde fordi navet står lenger ut ( bredere aksler), eller er det fordi bredere felger , kombiner med endret innpress, som gjør at i3 sportpakke bil «wide track» ?

Leser også at lyktene også er svingbare , det trodde jeg mine 2014 adaptiv også var når jeg bestilte bil tidlig i 2014, men adaptiv betyr ikke svingbare , mener det var feil oversetting i en tidlig fase.

Hadde «nye» i3 kommet med mulighet for takstativ...
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

De nye lyktene til i3 er basert på matrise LED med automatisk nedblending.
Det er jo bra, men enig i at feste for takstativ ville gjort bilen mer anvendelig. Sikkerhetsnett for bagasje og feste for sykkelstativ, så ville bilen forsvart prisen  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA