Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Multi function charging cable

Startet av daktari, fredag 28. september 2018, klokken 08:38

« forrige - neste »

daktari

Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.

På Schuko skal du ikke trekke mer enn 10 A (2300 W), så det er vel som forventet?

daktari

Sitat fra: xyzzy på fredag 28. september 2018, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.

På Schuko skal du ikke trekke mer enn 10 A (2300 W), så det er vel som forventet?
Nei, overhodet ikke som forventet og potensiell stor skuffelse. se over: Det er lovet adapter til IEC også Og da skal kan man kunne trekke enten 16A eller 32A - avhengig av adapteret. 10A er for bybiler.

Gjelder 10A-regelen utenfor Norge?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 10:15
Sitat fra: xyzzy på fredag 28. september 2018, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.

På Schuko skal du ikke trekke mer enn 10 A (2300 W), så det er vel som forventet?
Nei, overhodet ikke som forventet og potensiell stor skuffelse. se over: Det er lovet adapter til IEC også Og da skal kan man kunne trekke enten 16A eller 32A - avhengig av adapteret. 10A er for bybiler.

Gjelder 10A-regelen utenfor Norge?

Mange land utenfor Norge vil ikke ha mer enn 8A belastning på vanlig husholdningskontakt. Gjelder f.eks Danmark og Sveits. DSB anbefaler også maks 8A på schuko.

Lading på schuko bør uansett være unntaket og ikke noe man gjør hjemme til daglig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 10:15
Nei, overhodet ikke som forventet og potensiell stor skuffelse. se over: Det er lovet adapter til IEC også Og da skal kan man kunne trekke enten 16A eller 32A - avhengig av adapteret. 10A er for bybiler.
Da mener jeg du legger feil forutsetninger til grunn, det er ingenting som sier at en ladekabel med IEC adapter skal kunne trekke så og så mye. På samme måte betyr ikke at noe kalles en type 2 kabel at den støtter 3x32A, det kan være så lite som 1x16. Det meste som kan sies er vel at man fordi Jaguar ikke spesifikt nevnte maks ladestrøm kunne håpe at det ville tilsvare Tesla sin løsning.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

SitatLading på schuko bør uansett være unntaket og ikke noe man gjør hjemme til daglig.
Nå snakker vi om reiseladeren her, og da er det ganske kritisk å ha litt kjappere lading enn 35 timer fra 10-100%. Å kutte tiden med 1/3 betyr jo litt.

Personlig bruker jeg TWC hjemme og IEC 32A med maks 15A trekk på hytta.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 10:15
Sitat fra: xyzzy på fredag 28. september 2018, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.

På Schuko skal du ikke trekke mer enn 10 A (2300 W), så det er vel som forventet?
Nei, overhodet ikke som forventet og potensiell stor skuffelse. se over: Det er lovet adapter til IEC også Og da skal kan man kunne trekke enten 16A eller 32A - avhengig av adapteret. 10A er for bybiler.

Gjelder 10A-regelen utenfor Norge?

Men da vil vel det være en annen ladekladd? Schuko-kladden alle trenger skal vel ikke kunne trekke mer enn 10A for å være godkjent.

geear

Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.
Mener du at selve kladden er maks 10A? På det unevnelige bilmerket her inne, så er det adapteret du putter i som bestemmer hvilken ladefart du får velge. Med schuko begrenser den til 13A, selv om selve ladekladden kan gi 32A. Ville være naturlig om det var likt på Jaguar sitt, og 10A er vel mer riktig enn 13A, selv om jeg setter pris på å ha tilgang til å trekke litt mer i blant.

daktari

Ja, stemmer, og poenget med første post. Folk på facebook-gruppen har lagt ut bilde av en Max. 10A kladd fra Delphi. Selv om det skulle vært adapter til IEC er jo dette ganskje lav kapasitet for en "multi function" kladd. Forøvrig uklart om man også kan ha adapter til IEC.

Nå koster jo de unevnelige sin ladekladd 8000,- i delebutikken med 2 adaptere  (schuko og 32A), så hadde vært greit å slippe den ekstrakostnaden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Nå ser jeg flere nye eiere har fått forskjellige typer ladekladder - i Norge. Virker som Jaguar Norge har kjøpt restelagrene rundt om.
Nettsiden til Jaguar Norge er også endret, men den svenske er fortsatt originalt og spesifiserer at man skal få adapter til Schuko og til IEC (industrikontakt). Jaguar Norge har dog glemt å oppdatere FAQen sin, og der står det tydelig hva kundene har krav på og hva vi ble solgt i vinter.

Viktig at alle I-pace-kunder tar opp dette og krever bytte av "i-miev-laderen på 10A" og får en som tar både schuko- og industrikontakt og justerbar strømstyrke. Ugreit at de leverer billigste, kjipeste ladekladd når det finnes alternativer på markedet. Prisforskjellen for Jaguar i slike kvanta kan ikke være mer enn 1000,- pr kladd?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JohnPGriff

Jeg stilt spørsmål til min Jaguar forhandler om Jaguars multi function lader og fikk ingen svar. Jeg har en 32amp kurs hjemme og lader min Tesla model S på Max 7.2kw
med bruk av en blå industri 3 pins kontakt koblet til Tesla's UMC lader rated 44km/timer 35km/timer typical. På hytte jeg bruker standard shuko og få in 16amp, 17km/timer rated. Jeg har testet Tesla's lader på en I Pace og fikk 7.2kw på min 32amp kurs hjemme. Jeg var heldige og fikk en nye UMC lader fra Tesla på grunn av problemer jeg hadde med bilen min. Planen er og bruker den til lading av min I Pace når den endelig dukke opp. Men vil prøve og få en multifunksjonell lader i tillegg fra Jaguar og vil holde dere oppdatert.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

4Matic Fanatic

Tok en skjermdump av den FAQ'en men tror strengt tatt ikke man kommer særlig langt med det, de kan jo bare gi deg med en slik så er DEN teksten dekket...


S.S

Nei.
Adapter fra Schuko til industrikontakt er IKKE «multifunction». Fremdeles Single function.
Sjekk tekst og bilde her. Ser ut som schukoen kan trekkes ut og byttes med noe annet.  Ikke bry dere om at det er en type1 kontakt, siden bildet viser Schuko, men det skal nok være representativt, og er fra offisiell Jaguarside.
10A holder ikke, siden mesteparten av strømmen går til å varme batteriet, og flere har rapportert at det tar over 2 døgn å lade med 10A, som kanskje er 8A.Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 22:40
Tok en skjermdump av den FAQ'en men tror strengt tatt ikke man kommer særlig langt med det, de kan jo bare gi deg med en slik så er DEN teksten dekket...
Neppe, det er ikke lovlig å lade regelmessig med skjøteledning i Norge, kun nødlading..

elektrolux

Å lade med skjøteledning er vel ikke lov i det hele tatt.

Å lade med mode 2 kabel er lov så mye og så lenge en ønsker, men gjøres det hjemme skal det være lagt opp egen kurs for dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA