Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på vanlig stikk-kontakt - tryggere med 6 ampere?

Startet av eivindgh, torsdag 27. september 2018, klokken 22:07

« forrige - neste »

eivindgh

Hei!

Skal ut på tur med Ampera-e for første gang, og skal være på besøk hos noen i en uke som ikke har gode lademuligheter i nærheten. Jeg lurer på om det er trygt å låne en vanlig stikk-kontakt av dem, så lenge jeg holder meg til 6 ampere? Eller bør man også da ha jordvern av type B, som nevnt her https://www.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-riktig-hjemme/ ?

Er det noen enkel måte å finne ut av om det er jordvern av type B?

Beklager hvis dette har blitt spurt om før, jeg har forsøkt å søke uten å finne noe.

zbk

Vanlige stikkontakter er sjelden satt opp med B-jordvern, men så lenge kurs og kontakt er i god stand er det uproblematisk å lade. 6A er veldig safe og greit å bruke om kursen du lader på er på kun 10A. Sjekk kontakten for varmgang etter et par timer så har du full kontroll.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt


zbk

Husk at med 6A tar det et par døgn å fylle fra tom til full, så om du skal bruke bilen noe særlig ser du er kan det lønne seg å komme fram med et brukbart buffer. Ellers er det bare å lade når du kan.

Kobler du deg til en 16A-sikret kurs er det stort sett uproblematisk med 10A også (sjekk som der du kan etter varmgang etter et par timer). Er kursen bare 10A-sikret eller at du uansett har god tid til å lade ferdig ville jeg begrensa meg til 6A.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TB

Årsaken til at jordfeilbryter type b er et krav i regelverket er en risiko for feil i laderen som gir likespenning tilbake på strømnettet. Det er ikkje sikkert en standard jordfeilbryter "ser" likespenningen - og dermed kan det oppstå skade. JF type B ser også likespenning.

Så lenge som lader i bilen fungerer som den skal er standard jordfeilbryter trygt.

Mange eldre hus har få eller ingen jordfeil brytere. I slike hus er det større risiko å få støt på kjøkken eller i dusjen enn når du lader bilen. Bilen vil i mange tilfeller nekte å lade om det er jordfeil - dvs. den kan avdekke feil på nettet som har vært der i lang tid.

For fast lading er det krav om jordfeilbryter type b. Om det oppstår feil kan forsikringselskapet tenkes å redusere utbetalingen om de mener bruker / eier burde kunne unngå skaden. Om det har vært slike saker så langt skal eg ikkje påstå.

Så - ta en vurdering av stikk kontakt som benyttes - og følg litt med på ladingen. Har selv erfart det er brukt 1,5 mm2 kabel på deler av en 16A kurs. Det kan gi varmgang om det lades på mange ampere med tynne kabler, eller er dårlig kontakt i koblingpunkter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA