Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kontraktsbrudd?

Startet av Sarepta, onsdag 26. september 2018, klokken 09:27

« forrige - neste »

geear

Har mer enn en mistanke om at en stor andel elbilister i dag er en ganske egen rase, en haug med detaljfikserte, økonomiske og velorienterte forbrukere. Dette har Tesla fått slite med i noen år, og det kan se ut for at Jaguar sin kommunikasjonsavdeling ikke har visst hva de har begitt seg ut på, og fortsatt å kjøre old skool bilprodusentpolitikk.

Sarepta

#31
Sitat fra: gr på fredag 28. september 2018, klokken 17:08
Har mer enn en mistanke om at en stor andel elbilister i dag er en ganske egen rase, en haug med detaljfikserte, økonomiske og velorienterte forbrukere. Dette har Tesla fått slite med i noen år, og det kan se ut for at Jaguar sin kommunikasjonsavdeling ikke har visst hva de har begitt seg ut på, og fortsatt å kjøre old skool bilprodusentpolitikk.

Litt usikker på om du mener noe negativt med "detaljfikserte".For øvrig er jeg enig. Tesla prøvde seg med 700 hk, men fikk smake for det. Det ser ut til at de har lært. Jeg har kun kjennskap til BMW som elbilist, bare med positive erfaringer. All informasjon fra BMW har vært redelig. Da jeg kjøpte i3, var budskapet bl.a. 300 km NEDC, men ikke mer enn 200 kilometer realistisk rekkevidde. De har holdt 100 % det de lovet og jeg betalte for. Blant oss i-pacekjøpere ser det ut til å være tre måter å reagere på strømmen av negativ informasjon om forbruk, batterikapasitet, rekkevidde og lading: Bagatellisering, bortforklaring og forklaring. Bagatellisering er helt ok; for mange betyr rekkevidde og lading lite eller ingenting. Greit. For oss andre burde forklaring være det eneste alternativet. Jaguar har i beste fall bidratt med tåke eller taushet.

mariowing

Et av de beste innleggene på lenge. Jaguar tror fortsatt at de selger til en liten kult som av en eller annen grunn ønsker seg engelsk bil med middels rykte. Jeg var utrolig gira helt frem til en uke etter at jeg bestilte bilen 5. januar. Etter det har det vært en jevn nedtur hvor jeg nå er på et nivå hvor jeg hverken liker Jaguar som fabrikk og merke, den norske importøren, forhandleren eller bilen i seg selv. Jeg antar for øyeblikket ar det er 70% sannsynlighet for at jeg vare selger bilen for slik det er nå så irriterer alt med og rundt bilen meg ganske kraftig. Min mening er at Jaguar har oversolgt og ikke bare snubla på hoppkanten; de har satt utfor ovarennet uten ski og ramlet over hoppkanten med hodet først rett i bakken. Skal en del til for at de kan reise seg som seiersherrer etter dette.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Hodetelefoner

P85D og 85D brukte fryktelig mye strøm når de kom.
Det var ikke før torque sleep kom,  man fikk ned forbruket kraftig.
Det kan sikkert gå noen måneder før Jaguar får til det samme. Da vil den lille konebilen ha mye bedre rekkevidde enn flere av sine konkurrenter

Sarepta

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 28. september 2018, klokken 19:59
P85D og 85D brukte fryktelig mye strøm når de kom.
Det var ikke før torque sleep kom,  man fikk ned forbruket kraftig.
Det kan sikkert gå noen måneder før Jaguar får til det samme. Da vil den lille konebilen ha mye bedre rekkevidde enn flere av sine konkurrenter

Dette kaller jeg bortforklaring eller ønsketenking. Håper imidlertid at du får rett.

4Matic Fanatic

Sitat fra: mariowing på fredag 28. september 2018, klokken 19:20
..Min mening er at Jaguar har oversolgt og ikke bare snubla på hoppkanten; de har satt utfor ovarennet uten ski og ramlet over hoppkanten med hodet først rett i bakken. Skal en del til for at de kan reise seg som seiersherrer etter dette.
Må huske på at vi som sitter og gnager her på forumene er et ørlite mindretall av alle som har kjøpt bilen.
Og de (som meg) som ikke reserverte bilen i fjor og bestilte den i januar har lite å være misfornøyd med, jeg har foreløpig ikke hørt annet enn at bilen min skal komme mot slutten av året, som jeg fikk forespeilet da jeg skrev kontrakt i mars.
Ja, det kommer mye rare forbrukstall ut av delvis preprod-modeller, og endel andre ting, men samtidig forventet ihvertfall ikke jeg at alt skulle være perfekt fra dag 1 - da hadde jeg ikke kjøpt en helt ny modell fra en britisk bilprodusent som aldri har laget elbil tidligere.

Jeg tror heller ikke at eTron kommer til å bli perfekt, og jeg VET at EQC ikke blir det for Daimler har ikke engang prøvd...

Sarepta

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 28. september 2018, klokken 20:09
Sitat fra: mariowing på fredag 28. september 2018, klokken 19:20
..Min mening er at Jaguar har oversolgt og ikke bare snubla på hoppkanten; de har satt utfor ovarennet uten ski og ramlet over hoppkanten med hodet først rett i bakken. Skal en del til for at de kan reise seg som seiersherrer etter dette.
Må huske på at vi som sitter og gnager her på forumene er et ørlite mindretall av alle som har kjøpt bilen.
Og de (som meg) som ikke reserverte bilen i fjor og bestilte den i januar har lite å være misfornøyd med, jeg har foreløpig ikke hørt annet enn at bilen min skal komme mot slutten av året, som jeg fikk forespeilet da jeg skrev kontrakt i mars.
Ja, det kommer mye rare forbrukstall ut av delvis preprod-modeller, og endel andre ting, men samtidig forventet ihvertfall ikke jeg at alt skulle være perfekt fra dag 1 - da hadde jeg ikke kjøpt en helt ny modell fra en britisk bilprodusent som aldri har laget elbil tidligere.

Jeg tror heller ikke at eTron kommer til å bli perfekt, og jeg VET at EQC ikke blir det for Daimler har ikke engang prøvd...

Enda en bortforklaring/unnskyldning. Hvis Jaguar var enig med deg, burde de og ikke du ha skrevet dette innlegget.

Jeronan

#37
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 28. september 2018, klokken 20:09
Sitat fra: mariowing på fredag 28. september 2018, klokken 19:20
..Min mening er at Jaguar har oversolgt og ikke bare snubla på hoppkanten; de har satt utfor ovarennet uten ski og ramlet over hoppkanten med hodet først rett i bakken. Skal en del til for at de kan reise seg som seiersherrer etter dette.
Må huske på at vi som sitter og gnager her på forumene er et ørlite mindretall av alle som har kjøpt bilen.
Og de (som meg) som ikke reserverte bilen i fjor og bestilte den i januar har lite å være misfornøyd med, jeg har foreløpig ikke hørt annet enn at bilen min skal komme mot slutten av året, som jeg fikk forespeilet da jeg skrev kontrakt i mars.
Ja, det kommer mye rare forbrukstall ut av delvis preprod-modeller, og endel andre ting, men samtidig forventet ihvertfall ikke jeg at alt skulle være perfekt fra dag 1 - da hadde jeg ikke kjøpt en helt ny modell fra en britisk bilprodusent som aldri har laget elbil tidligere.

Jeg tror heller ikke at eTron kommer til å bli perfekt, og jeg VET at EQC ikke blir det for Daimler har ikke engang prøvd...

That there will be issues with a brandnew model. Sure. Even BMW had plenty of issues with the first couple of batches of i3's back in the day and Nissan is now loosing face with the 2018 Leaf  (Rapidgate and barely better range than the previous 33kWh Leaf).

The point is that Jaguar advertised hard 470 (latest) - 480 (earlier) km WLTP range numbers and said numerous times this range will be achievable with normal driving.

Now people started driving the first cars with final software version and reporting they get barely 330 km range under normal driving conditions ( 80-90 km/h ).
Funny fact is that a 345 km ( 230 mi ) range is now suddenly being advertised by Jaguar in the US (EPA) for the i-Pace.

Jaguar has now some serious explaining to do towards its European customers on how it came to their WLTP range numbers and why it now started advertising a much lower range in the US?!
They can't just dismiss a disparity of 135 km!!  :o  This is 26% less expected range than they are advertising in Europe!

Then Bjørn Nyland is now also reporting very dissapointing charge speeds on the Ionity fast charger ( max. 84 kW ).  Another thing Jaguar has to explain now.
The 90 kWh pack is supposed to be 450V, so it should not peak out at just 84 kW charge speed, unless they have a problem cooling down the battery quickly enough during fast charging. Since a lot of heat is generated during high charge speeds.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Nordlands

450V ved fullt batteri ja, men alle elbiler hittil trapper jo ned ladestrømmen lenge før det så det er uansett strømmen som er problemet, de må opp i minst 250A for å få 100 kW over noe særlig del av SOC. Ingenting tyder på at de har problem med batterikjøling, da ville ladekurven lignet på leaf sin. Jeg forventer at de fikser dette OtA innen noen mnd ellers oppfatter jeg det som ulovlig markedsføring.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Jeronan

#39
Sitat fra: Nordlands på fredag 28. september 2018, klokken 20:51
450V ved fullt batteri ja, men alle elbiler hittil trapper jo ned ladestrømmen lenge før det så det er uansett strømmen som er problemet, de må opp i minst 250A for å få 100 kW over noe særlig del av SOC. Ingenting tyder på at de har problem med batterikjøling, da ville ladekurven lignet på leaf sin. Jeg forventer at de fikser dette OtA innen noen mnd ellers oppfatter jeg det som ulovlig markedsføring.

Which is the case with the Ionity Fast charger (min. 250A). They have a capacity of 350 kW (CCS2), but currently restricted to 150kW (CCS1).

My Model S has a 75kWh pack that is only 350V and I get 94-96kW charge speeds between 20 and 60% at Tesla's SuC.

So something isn't adding up currently with the i-Pace as to why it caps out at 84 kW speed.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sarepta

#40
Sitat fra: mariowing på fredag 28. september 2018, klokken 19:20
Min mening er at Jaguar har oversolgt og ikke bare snubla på hoppkanten; de har satt utfor ovarennet uten ski og ramlet over hoppkanten med hodet først rett i bakken. Skal en del til for at de kan reise seg som seiersherrer etter dette.

Fornøyelig!  Registrerer at du er hakket mer negativ enn meg. Skulle ønske at BMW, Audi eller Mercedes  hadde kjøpt skallet (innvendig og utvendig) av i-pace,og erstattet det med det beste fra sine egne biler. Liker ikke Tesla. Det er synd at tyskerne svikter, men det er ingen unnskyldning for JLR.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Sarepta på fredag 28. september 2018, klokken 20:18
Enda en bortforklaring/unnskyldning. Hvis Jaguar var enig med deg, burde de og ikke du ha skrevet dette innlegget.
Forventer at rekkevidden lever opp til det som er annonsert når jeg får bilen, men det er langt fram og mye kan skje før den tid.
Den dagen bilprodusentene begynner å diskutere med oss på forumet tror jeg ikke noen av oss kommer til å oppleve  :-)

Ventet 8-9 måneder på at VW skulle få ferdigmekka varmepumpen på eGolf høsten 2014, og det var ikke særlig mye info å få da heller, selv om Møller har en 'litt' større organisasjon enn JLR.

Stikkkontakt

Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 20:58
Sitat fra: Nordlands på fredag 28. september 2018, klokken 20:51
450V ved fullt batteri ja, men alle elbiler hittil trapper jo ned ladestrømmen lenge før det så det er uansett strømmen som er problemet, de må opp i minst 250A for å få 100 kW over noe særlig del av SOC. Ingenting tyder på at de har problem med batterikjøling, da ville ladekurven lignet på leaf sin. Jeg forventer at de fikser dette OtA innen noen mnd ellers oppfatter jeg det som ulovlig markedsføring.

Which is the case with the Ionity Fast charger (min. 250A). They have a capacity of 350 kW (CCS2), but currently restricted to 150kW (CCS1).

350 kw er vel maks på biler med 800V ladespenning.

Jeronan

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 28. september 2018, klokken 21:11

350 kw er vel maks på biler med 800V ladespenning.

Current Lithium battery technology can't handle 350kW charge speeds. This will become a reality hopefully with the future solidstate / graphene battery technology.

The CCS 2.0 standard need to be ready too, since it will require liquid cooled charge cables. Gonna be huge and heavy.  ???
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

4Matic Fanatic

Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 20:58
So something isn't adding up currently with the i-Pace as to why it caps out at 84 kW speed.
Det sies på FB at den mangler sw-update for å aktivere CCS 2.0...?
CCS 1.0 er maks 200A som matcher tallene Bjørn fikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA