Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kontraktsbrudd?

Startet av Sarepta, onsdag 26. september 2018, klokken 09:27

« forrige - neste »

Sarepta

Alt tyder nå på at Jaguar har bløffet når det gjelder rekkevidde. Bjørn Nyland rapporterer om 80,7 kwt tilgjengelig batterikapasitet, ikke 84,7 som vi tidligere har fått opplyst. De påståtte 470 km WLTP krever dermed et forbruk ned mot 170 wh/km. Selv med forsiktig kjøring under perfekte forhold har ingen vært i nærheten av et slikt forbruk. Den ene dårlige rekkeviddetesten avløser den andre uten at Jaguar bryter tausheten og forsvarer seg. Lenge var det snakk om uferdig SW, men ny SW er nå på plass, tilsynelatende uten virkning på rekkevidden.

Jeg mener at den informasjonen som nå foreligger vil være grunnlag for å heve kontrakten. Jeg trenger 30 mil uten lading om vinteren og ble forespeilet av forhandler at det ikke ville være noe problem med 100 pst batteri og litt forsiktighet. Av det jeg nå leser ser det ikke ut til bare å være et problem, det vil rett og slett være umulig. Jeg liker nesten alt annet ved denne bilen, men det oppveier dessverre ikke bløffen om rekkevidden.

haggen

30 mil burde gå med normal kjøring vel, selv på vinter? Du må kanskje følge fartsgrensene der du kjører men det bør du kanskje gjøre uansett. Hvilken strekning er det du skal kjøre da?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Stikkkontakt

Er ikke bilene med den stygge blå reklamen prototyper som skal destrueres etterhvert?

Tellus

Sitat fra: Sarepta på onsdag 26. september 2018, klokken 09:27
Alt tyder nå på at Jaguar har bløffet når det gjelder rekkevidde. Bjørn Nyland rapporterer om 80,7 kwt tilgjengelig batterikapasitet, ikke 84,7 som vi tidligere har fått opplyst. De påståtte 470 km WLTP krever dermed et forbruk ned mot 170 wh/km. Selv med forsiktig kjøring under perfekte forhold har ingen vært i nærheten av et slikt forbruk. Den ene dårlige rekkeviddetesten avløser den andre uten at Jaguar bryter tausheten og forsvarer seg. Lenge var det snakk om uferdig SW, men ny SW er nå på plass, tilsynelatende uten virkning på rekkevidden.

Jeg mener at den informasjonen som nå foreligger vil være grunnlag for å heve kontrakten. Jeg trenger 30 mil uten lading om vinteren og ble forespeilet av forhandler at det ikke ville være noe problem med 100 pst batteri og litt forsiktighet. Av det jeg nå leser ser det ikke ut til bare å være et problem, det vil rett og slett være umulig. Jeg liker nesten alt annet ved denne bilen, men det oppveier dessverre ikke bløffen om rekkevidden.

Nå er vel ikke Bjørn Nyland sin måling akkurat en fasit. Vet ikke engang om han kjørte bilen tom før han startet ladingen. Dessuten tipper han hva det indre tapet under lading er.
Må nok mer nøyere målinger til før man kan hevde at det mangler noen kWh.

30 mil rekkevidde uansett forhold om vintren høres optimsitisk ut. Worst case forhold så er du nok godt ned på 20-tallet. Det gjelder forøvrig også andre langtrekkende elbiler i markedet.

Tar du nødvendig forholdsregler derimot og har backup i form av lademuligheter så bør det gå greit.
Har du stiv kuling i mot, 30 cm. nysnø og 25 kuldegrader bør du ikke legge ut på langtur i elbil. Slik er det bare.

Sarepta

Sitat fra: haggen på onsdag 26. september 2018, klokken 10:35
30 mil burde gå med normal kjøring vel, selv på vinter? Du må kanskje følge fartsgrensene der du kjører men det bør du kanskje gjøre uansett. Hvilken strekning er det du skal kjøre da?

Oslo-Vinstra+ et par mil med motbakke. Overskridelse av fartsgrenser er ikke aktuelt, men jeg vil gjerne kunne ha på varmeapparat. Kjører i3 til daglig. Forbruk øker med 30-40 pst om vinteren. Om Jaguaren virker på samme måte snakker vi om minst 300 wh/km ser det ut til. Jeg kommer meg kanskje til Vinstra på en god dag, men neppe så mange meter lenger.

hemi

Da eneste naturlige sammenligning er 85D tesla og lignende, selv min P85D klarte jo 30+ på vintern bør i-pace, og også e-tron klare det for å være "contenders"

Sarepta

Sitat fra: Tellus på onsdag 26. september 2018, klokken 11:12
Nå er vel ikke Bjørn Nyland sin måling akkurat en fasit.

Enig i det, men den føyer seg inn i et mønster med rapporter om at WLTP er kraftig overestimert av Jaguar. Jeg kaller det en bløff, selv om det er å ta hardt i.  Jeg kjører i3 og vet at WLTP 245 km er forholdsvis enkelt oppnåelig under gode forhold om sommeren utenfor motorvei. Om vinteren kan rekkevidden være redusert til 150 km på vanskelige dager, men det er sjelden. 170 km er mer typisk. Om jaguar hadde klart det samme forholdet mellom WLTP og normal vinterrekkevidde, snakker vi om 320 km. Det har jeg ingen tro på lenger.

Tellus

Sitat fra: hemi på onsdag 26. september 2018, klokken 11:28
Da eneste naturlige sammenligning er 85D tesla og lignende, selv min P85D klarte jo 30+ på vintern bør i-pace, og også e-tron klare det for å være "contenders"

Kjenner en med akkurat den bilen som måtte ta ladestopp fra Oslo til Trysilfjellet under svært utfordrende forhold. Nå hadde vedkommende muligens greid de ca 23 milene, men det var såpass tight at han ikke tok sjansen.

Under mer normale forhold er det selvfølgelig helt uproblematisk å kjøre den strekningen vinterstid.

JorEl

Synes også Ipace er tøff og konkurransedyktig på papiret..
Er enig at det er bløff om elbilen ikke klarer å kjøre langt nok. Er det virkelig oss forbrukere som må sjekke hvor mye de enkelte produsenter lyver? Håpte vi var ferdige med motorer som skal bruke så fantastisk lite...
Jaguar har tenkt, vurdert, planlagt, finansiert og bygget elbilen. Tror de har veldig god greie på hvor langt den kan klare å kjøre. Om forbrukstallene ikke stemmer, så stemmer det med en produsent man ikke kan stole på! Gleder meg til videre rapportering av forbruk og svar på tiltale, fra Jaguar. :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

haggen


Kjører 1 gen i3 selv, og syns den er grådig på forbruk til varme ja, enig i det. Det er ingen automatikk i at iphase har samme "vinter påslag" da, men tiden vil vise. Jeg syns det er sprikende resultat av amatørtestene så langt, er på en måte kun høyhastighet resultat vi vet er dårlig. Jeg venter spent på Bjørns 90 km/t test, da har vi en noenlunde målestokk for normal rekkevidde med blandet kjøring.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Tellus

Leser forøvrig at Bjørn estimerer en rekkevidde på rundt 370 km i 90 km/t. Hvis dette er korrekt så ville han vel fått rundt 400 km i sommertemperatur. Med en strippet I-Pace enda litt mer.

Det svarer omtrent til det jeg har forventet i hvert fall. At I-Pace bruker mye strøm i høyere hastigheter er jo opplagt.

Jeronan

Sitat fra: Tellus på onsdag 26. september 2018, klokken 11:12

Har du stiv kuling i mot, 30 cm. nysnø og 25 kuldegrader bør du ikke legge ut på langtur i elbil. Slik er det bare.

Why not? We had quite a few such days this winter. Especially here in Nesodden where they are notorious for being extremely slow with clearing snow.
So I had quite a few days this winter with literally 20 cm new snow in mornings and had no problem with our S75D.
My neighbours with non-AWD fosil cars were ironically stuck those days and had to either work from home or take a day off.
I was taking the neighbour's kids to school those days, as I was one of the few that managed to get through the snow with the car.

I have also driven several times to Vestlandet this winter (incl. for work) with temperates below -15 to -25 degrees around Vinstra, Otta and westwards. No issues whatsoever.

I expect the same experience with the Jaguar iPace, Audi e-Tron and Mercedes EQ-C, since they will all be AWD.

Unless you are talking about a lack of fast charging stations on the way, but I find that hard to believe here in Norway with the amount of Fortum and Grønn Kontakt FC's everywhere.

Getting to Vinstra or to Trysil with the i-Pace should not be an issue, no matter the weather conditions. There are plenty of FC's on the way.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sarepta

#12
Sitat fra: Jeronan på onsdag 26. september 2018, klokken 12:21


Getting to Vinstra or to Trysil with the i-Pace should not be an issue, no matter the weather conditions. There are plenty of FC's on the way.

Selvsagt er det ikke noe problem å komme seg noe sted så lenge man er innstilt på å lade. Jeg kjører i3 til Vinstra om vinteren med ett eller to ladestopp. Ikke noe stort problem, men jeg hadde ventet noe annet av Jaguaren. Saken her er at Jaguar ser ut til å ha bløffet om bilens egenskaper på et av de aller viktigste punktene i markedsføringen av enhver elbil. De færreste av oss hadde mulighet til å prøve bilen før vi bestilte. Kanskje var det naivt å stole på markedsføringen, men samtidig var det vanskelig å forestille seg at de ville ta sjansen på å slippe unna med en bløff på dette punktet, selv om glansen av bilen for øvrig er aldri så sterk. Det rapporteres nå om 0-100 på 4,5 sekunder som er bedre enn de lovede 4,8. Det er hyggelig hvis det er riktig, men jeg skulle ønske at de hadde vært like nøkterne ved angivelse av rekkevidde.

JorEl

 :+1: Har vanskelig for å se for meg at det finnes en variabel som er viktigere en rekkevidde på en elbil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jeronan

#14
Just wait on Bjørn's 90 km/h test and hopefully he will test 110 km/h on the E6 as well. To get a more complete picture.

Even with our Tesla in winter time, we still make a short 15 minute Supercharge stop at Nebbenes in winter. Jut quick toilet break, buy some drinks.
Reason we do this, is to heat up the battery faster. This will give a huge boost in range in winter time, even if we theoritically can reach Vinstra on a single charge, but for us Vinstra is only halfway.

You can do the same trick with the Jaguar i-Pace in winter if you drive the same route as we do.  :+1:

Also, it's much more efficient to stop more often to charge, since you get better charge speeds and thus save a lot of time. It's also not good for the battery longetivity to run it down to zero %!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA