Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen tips om strømleverandør?

Startet av Trekkoppbil, mandag 24. september 2018, klokken 23:13

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Strømmarkedet for privatpersoner viker ganske forvirrende.

Mange leverandører tilbyr spotpris, og man får inntrykk av at det er prisen på Nordpool, med et lite påslag av et fastbeløp pr mnd. Jeg kan ikke fortå at strømselskapene kan tjene penger på det lille påslaget om av og til skal dekke elkraftsertifikater og kanskje forsikring i tillegg. Jeg har forstått det som at strømselskapene kjøper inn billigere strøm, enn spotpris, ved å kjøpe inn i god tid i forveien.

Så er det enkelte som tilbyr strøm til innkjøpspris, og noen setter likhetstegn mellom innkjøpspris og spotpris. Kan det stemme at de selger videre strømmen til omtrent samme pris som man kjøper den inn for?
Så er det noen som tilbyr forvaltningsavtaler der strømselskapet prøver å kjøpe inn til lågere pris enn spotpris, men selgerene klarer ikke å vise fram til noe historisk statistikk over differsansen mellom prisen og spotpris.
https://www.eidsivaenergi.no/stromavtaler/trygg-privat/
Tilbudet fra Eidssiva høres interressant ut, men det er ganske diffust hva garantiene dems gjelder for, og hvor høy prisen har vært eller hva den er for øyeblikket. Kunden binder seg til 3mnd, mens strømleverandøren kan endre påslaget med 2 ukers varslingstid.  Det misforholdet er vel alarmerende i seg sjølv.

Spotprisene jeg har funnet på Nordpool tidligere, har vært for timesintervaller, mens strømmåleren min avleses gjerne med flere ukers mellomrom. På websidene til Nasdaq, synes jeg det ikke er lett å finne fram til priser.

Allt virker så diffust, og man må lure på om det er mye bedrag i bransjen.

For tida har jeg en strømleverandør som virker litt tvilsom, men det er ikke enkelt å sammenligne strømprisen jeg har betalt historisk sett, med prisene fra spot-markedet eller med andre leverandører.

Det finnes sammenligningstjenester på nett, som tydeligvis driftes av selgere, som regner ut månedskosten fra forksjellige leverandører, for forbruket som du måtte velge, uten at jeg forstår hvordan de regner.

Er det noen som har noen gode tips?

Electrix

Det er mye diffust i strømmarkedet ja. Men med de nye målerne blir det mer gjennomsiktig og man kan i større grad betale for det man bruker. Da lagrer måler forbruk for hver time og sender dette inn slik at du kan logge inn hos netteier selv og se hva du betaler for hver time. Selv har velger jeg alltid spotpris, andre prisløsninger innebærer en form for sikkerhet mot prisstigninger, men det er en sikkerhet man betaler ganske mye for. Jeg vil heller spare en tusenlapp eller to hvert år istedet for å kanksje spare en tusenlapp i ekstreme tilfeller som i sommer.

Det er riktig som du skriver at strømselskapene nesten ikke tjener noe på de billigste avtalene, derfor prøver de vanligvis å gjøre disse vanskeligere å finne slik at de som ikke sjekker så nøye velger en dyrere avtale. Hos de fleste kan du klikke på strømavtaler og få frem en del avtaler, de selskapet helst vil selge. Deretter kan du lengre nede på siden finne en liten knapp som heter "vis flere avtaler" og da kommer det plutselig opp flere billigere avtaler. Selv har jeg LOS Digitalspot som koster 0,00 pr mnd og har bare 2,75 øre påslag. I tillegg har jeg valgt fornybar energi fra de som de av en eller annen tullete grunn bare vil selge i en pakkeløsning med litt regnskog og enøk-rådgivning til 1 kr pr dag. Jeg kranglet en del med dem om dette pga jeg vet at fornybar sertifikatene bare koster en brøkdel av dette, men det er uansett en ganske billig avtale, i tillegg har de et fordelsprogram.

Vær obs på at en del selskap har drevet med "triksing" der de lager en veldig billig avtale og så noen måndeder etter lager de en ny avtale med nesten samme navn til samme pris, men setter opp prisen på den gamle. Dermed kommer de fremdeles bra ut på prissammenlikningene, og de gamle kundene tror det er den billige avtalen de har mens de i virkeligheten har en mye dårligere avtale.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA