Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?

Startet av Disqusor, mandag 24. september 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

Disqusor

Er i sjekkemodus for spesielt iPace reelle rekkevidde. En sak er de som ikke eier iPace, men foretar "såkalte" rekkeviddetester, de ser jeg utfra media soriker i flere retninger, en annen sak de som har erfaringer utfra eierskap.

Noen med egenopplevde erfaringer, i fht day to day drive vs long travel...

Øyvind.h

"Teslabjørn" drar på langtur nå med I-Pace as we speak.
Han har riktignok harsellert litt med forbruket til I-Pace tidligere, men han er erfaren og vil nok presentere relativt ryddige resultater.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Blir visst primært motorveitur til Tyskland og tilbake for Bjørn. Ikke typisk norske forhold akkurat, men interessant nok. Spenningen blir hvor mye I-Pace blir gruset i forhold til Tesla  ;)

Øyvind.h

Håper han tester litt forskjellige hastigheter da. Når han skal kjøre så langt er det jo ikke noe poeng å ta hele turen i maks "tillatt" hastighet. Og tur/retur Tyskland for å benchmarke mot Tesla blir også litt tullete før Ionity m.fl. har god dekning på strekningen. Inntil da vil forskjellen være veldig stor. Når Ionity osv er oppe blir forskjellen vesentlig mindre og mer nyansert (eks ift hvor man foretrekker å stoppe).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Disqusor

T-Bjørn har bakgrunn som ingeniør, la oss anta, og forvente, at han går grundig til verks :-) Turen som nevnes til Tyskland blir garantert sett i fht sin egen Model S/X som han mye bakgrunnsdata på...

Har sjekket seneste utvikling av betteriteknologier som ligger "på vent", da skiller Solid Stae teknolgier seg spesielt ut. Det vises til kommende batterier innen de neste 5 årene sm vil gi oss batterier som vil ha "evig levetid", med ekstreme ladesykluser, hundretusener sammenlignet med dagens 1000 til 1500 sykluser. Problemer med at lithium-batterier tar fyr, er feks løst !

Kostnad på 100 dollars per kwh, er innen rekkevidde, da nås det berømmelige "krysningspunktet"...

geear

Da kommer den der berømte "hadde jeg fått en krone hver gang jeg hørte...". Helt flott om det kommer, men det der har vel vært sagt siden Tesla kom på banen?

Nasatech

Bjørn skryter ofte av andre merker og var vel veldig fornøyd med Hyundaien han kjørte langt med i Norge? Selv med lading på veien så var han fornøyd. Har ikke hørt at han har vært usaklig på noen måte med noen andre merker.

Tellus

Dette er vel første gang han tester en bil som er i direkte konkurranse med kallenavnet sitt. Kan være krevende å være 100% nøytral.

moby666

Skjønner ikke hvorfor ipace sammenlignes med tms og tmx. Kia Niro er vel mer riktig å sammenligne med? Ca samme rekkevidde, samme størrelse og koreansk drivlinje.

Burns

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. september 2018, klokken 14:06
"Teslabjørn" drar på langtur nå med I-Pace as we speak.
Han har riktignok harsellert litt med forbruket til I-Pace tidligere, men han er erfaren og vil nok presentere relativt ryddige resultater.
Forbruket han rapporterer om på motorvei så langt er skyhøyt...

emmern

Malmø - Nyborg - 34.4 kWh/100 ...

Da lå han i 125-135 der han kunne. Snitt 120 km/t... Ouch.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

#11
Sitat fra: Nasatech på mandag 24. september 2018, klokken 20:12
Bjørn skryter ofte av andre merker og var vel veldig fornøyd med Hyundaien han kjørte langt med i Norge? Selv med lading på veien så var han fornøyd. Har ikke hørt at han har vært usaklig på noen måte med noen andre merker.
Han la akkurat ut en video av fotåpneren til bagasjerom med klar melding om at det var noe han ville hatt i Teslaen. Og interiøret får skryt.

Bjørn pleier å være ryddig når han først tester og han har lagt ut kritiske videoer ift Tesla. Tror ikke det finnes noen som har testet like mange elbiler og kjørt dem like langt.

Hyundai vant vel også over Model X i den ene langturtesten :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: emmern på mandag 24. september 2018, klokken 22:09
Malmø - Nyborg - 34.4 kWh/100 ...

Da lå han i 125-135 der han kunne. Snitt 120 km/t... Ouch.
Kjørte E6 på lørdag med ett snitt på 130 over 12 mil med delvis våt vei og restene etter Knud fra siden med Model X 100D (tidlig 2017, så ikke like lavt forbruk som de nyeste), full bil med snittforbruk på 28kWh/100km. Til sammenligning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KrW

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. september 2018, klokken 22:53
Sitat fra: emmern på mandag 24. september 2018, klokken 22:09
Malmø - Nyborg - 34.4 kWh/100 ...

Da lå han i 125-135 der han kunne. Snitt 120 km/t... Ouch.
Kjørte E6 på lørdag med ett snitt på 130 over 12 mil med delvis våt vei og restene etter Knud fra siden med Model X 100D (tidlig 2017, så ikke like lavt forbruk som de nyeste), full bil med snittforbruk på 28kWh/100km. Til sammenligning.

Mener du at nyere har lavere forbruk? Har selv en ny X100D, så høres isåfall bra ut.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

geear

Nå står han i Danmark og lader på Ionity sine 350kW ladere med væskekjølt støpsel, og i-Pace trekker 79,2kW fra laderen @ 13% SOC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA