Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TN/IT nett

Startet av André_, mandag 24. september 2018, klokken 02:50

« forrige - neste »

André_

Vi holder på å montere Salto anlegg med online CLU i borettslaget. Hovedtavle er 400V. Det skal legges 63A 230V 1-FAS ut til laderne. Dette blir TN.

Vil det si at alle kan bruke denne da? Mener å ha hørt at Zoe ikke kan bruke IT nett. Det vil vel slik sett være en fordel at vi har TN nett?

Er det noen ulempe med TN kontra IT for enkelte biler?

Rav4_EV

Ingen ulempe i det hele tatt. TN nett brukes over hele Europa og Zoe eiere blir fornøyde da IT nett ikke er innenfor den sikkerhetspolicy som Renault har.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Joltus

Legges ikke 3 fase ut altså?

Det ville nå vært vesentlig lurere..

Rav4_EV

Vesentlig lurere med potensielt 3 ganger peak effekt? Det vil nok synes på effektavgiften.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#4
Med 3 fase ville ladingen gått raskere for dem med Tesla, Zoe, BMW i3 og ikke minst Mercedes B250.

Det ville igjen tidligere frigitt kapasitet til sent ankomne. En ekstra bonus er faseballansering av hele bygget.

Med mulighet til å laststyre dette mot husets øvrige forbrukere unngår en å overskride tariffer.

Snakker selvfølgelig Zapcharger anlegg, men mulig Salto også kommer etter med lignende muligheter?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 24. september 2018, klokken 07:43
Vesentlig lurere med potensielt 3 ganger peak effekt? Det vil nok synes på effektavgiften.
Javel..... Man kan da begrense effekten selv om man da fordeler denne ut over de tre fasene og dermed ikke skjevlaster nettet, og når man da i tillegg kan bruke mer juice med lavere strømtrekk og derav mindre tverrsnitt så ser eg absolutt ingen ulemper med å dra ut trefase.

Spesielt med tanke på lang sikt også.

André_

Så det er nok at det er TN 230 for Zoe. Leste et sted at det måtte være 400V. Blir bare 230 på plassene

KjellG

TN og 400 vs 230V er litt hvordan en ser det. En kan betrakte et 400V nett som 3*230V. I vanlig husholdning (ZOE) så bruker en 1-3 stk 230 mellom en tilfeldig faseleder og N-leder.  400V finner en mellom faseledererne, men lastene er koblet mellom faseleder og N. Mao, husholdninger «bruker ikke» 400V.


Lars C. Krogenæs

230TN er fint med Zoe og alle andre elbiler.

Synd dere ikke får utnyttet 3 fas muligheter, men blir låst til statisk fase-oppsett.

Blir sikkert bra uansett.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Måkemannen

Sitat fra: André_ på mandag 24. september 2018, klokken 09:34
Så det er nok at det er TN 230 for Zoe. Leste et sted at det måtte være 400V. Blir bare 230 på plassene
Går fint å lade Zoe med 230V. Har TN på hytta, og der er bare tilgang til fase + N, dvs kun 230V. Bruker bare en vanlig ladekladd. Ikke noe behov for ladebøtte, Zaptec, transformator, eller noe av det der dillet.

geear

Er det noen elbiler som AC-lader på 400V i det hele tatt?

Trodde alle ladet 230V. At de "må ha" 400V er vel bare en annen måte å si at ZOE må ha TN-nett (men bruker bare inntil 3x230V), eller at de kan lade med mer enn én fase...

KjellG

Blir litt spill om ord og gjetninger siden en ikke kjenner detaljene i de enkelte bilene.

En kan anta at en bil har fra 1-3 ladere ombord. Disse kan parallellkobles til én og mates fra én tilgjengelig 230V kilde dersom bilens logikk tillater det. Alternativt spres ut i vifte og mates fra 400V TN nett. Den enkelte lader ser ikke forskjell. De har ikke behov for et roterende magnetfelt som i en trefasemotor. I vifte vil det være 400V mellom faselederne, men det er lite trolig at noen lader utnytter 400V.

ZOE er litt spesiell. Enten pga indre konstruksjon eller at produsenten har lagt inn ekstra logikk. ZOE krever at den ene terminalen MÅ ha et potensial som ligger nær PE. Trafoen som må brukes på IT-nett er en 1:1 trafo fra 230 til 230V, men nå kan den ene terminalen kobles sammen med PE og bilen ser en lokal enfase TN tilkobling.

Rav4_EV

Det er ingen «indre konstruksjon», men rett og slett en teknisk sperre som skal forhindre å lade på et strømnett der en god jordkvalitet ikke kan garanteres.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Tja, nå kan alle andre elbiler i Norge lades fra IT bortsett fra ZOE. De har hatt store problemer og har «løst» dette ved at bileier må drasse rundt på «bøtta».

Når alle andre aksepterer «dårlig jord», så er det litt pussig at ZOE insiterer på at de må være sikrere enn alle andre.

Lading medfører støy på strømnettet. Slikt kan dempes ved bruk av drossler. Hva jeg har lest andre steder er at ZOE visstnok utnytter viklinger i motoren som støyfilter. Om det er rett vet jeg ikke, men utsagnet har vært brukt for å forklare hvorfor bøtta trengs. Om det kun var en «teknisk sperre», så kunne jo ZOE heller vurdert å legge seg på linje med alle andre?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lørdag 06. oktober 2018, klokken 00:17
Tja, nå kan alle andre elbiler i Norge lades fra IT bortsett fra ZOE. De har hatt store problemer og har «løst» dette ved at bileier må drasse rundt på «bøtta».

Når alle andre aksepterer «dårlig jord», så er det litt pussig at ZOE insiterer på at de må være sikrere enn alle andre.

Lading medfører støy på strømnettet. Slikt kan dempes ved bruk av drossler. Hva jeg har lest andre steder er at ZOE visstnok utnytter viklinger i motoren som støyfilter. Om det er rett vet jeg ikke, men utsagnet har vært brukt for å forklare hvorfor bøtta trengs. Om det kun var en «teknisk sperre», så kunne jo ZOE heller vurdert å legge seg på linje med alle andre?

Min teori er at på Zoe er ikke N-leder isolert fra karosseriet pga. måten den bruker motoren i ladingen. Null problem på TN, der den aksepterer maks 6V mellom PE (jord) og N. Det er vanligvis uproblematisk, unntatt i spesielle tilfeller. På IT er det derimot 130V mellom PE og faseleder som er tilkoblet N, da risikerer man en saftig karamell om man tar på karosseriet og samtidig har forbindelse til jord. Derfor tillates ikke dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA