Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omsider bestemt å kjøpe brukt El bil

Startet av Ocean77, søndag 23. september 2018, klokken 13:21

« forrige - neste »

Ocean77

Har kommet frem til at en leaf passer for vårt bruk. Og at det er passende med en rundt 2015 mod.
Ser at mange på finn skriver de har hurtig lader, er dette den i bilen eller ekstern montert på feks i garasje?.
Og ser veldig mange ligger på finn uten å nevne modell feks Acenta. Er dette for at kjøpere ikke har behov for denne infoen,  eller holder det å se på utstyrsliste?
Kommer garantert på mere spørsmål

Panduck

Sitat fra: Ocean77 på søndag 23. september 2018, klokken 13:21
Ser at mange på finn skriver de har hurtig lader, er dette den i bilen eller ekstern montert på feks i garasje?.

Hurtiglader er normalt slikt som står langs veien og leverer likestrøm rett til bilen ved høy effekt, sånn rundt 50kW eller mer. Det har man ikke i bilen eller i garasjen, og selges neppe på finn (selv om det vel har blitt gjort en gang). For LEAF, så var standardladeren ombord 3.3kW, mens man kunne bestille med "dobbel" hastighet, på 6.6kW, det kan være dette man mener med "hurtiglader"? For å ha nytte av dette, må du sette opp et ladepunkt med 32A strømtilførsel, eller lade på et "offentlig" ladepunkt med slik effekt.

Panduck

Eventuel kan hurtiglader bety at den har støtte for hurtiglading... Det er jo standard på alle biler solgt i Norge, men det er vel noen USA-importbiler som ikke har det.

Ocean77

Ok, ja det er nok støtte for hurtiglading som mener, evt som også ble nevnt 6,6 kW lader i bilen. Før høre till med selgerene.

Panduck

Merk at en 2015 modell LEAF hurtiglader veldig ikke-hurtig. Om vinteren kan man gjerne få 11kW fra en 50kW lader (kaldt batteri) og selv på fine sommerdager går hastigheten kjapt ned etter 60%. Ta gjerne en titt på KIA Soul som hurtiglader en del kjappere og vel gir noe bedre rekkevidde enn LEAF, og som vel kan fåes sånn "ca" samme pris. Den har vel 6.6kW lader som standard.

Når det gjelder modellnavn på LEAF, så pass på, det er vel blitt solgt USAimportbiler under feil modellnavn, slik at det høres europeisk ut.

Ellers er det greie biler så lenge man ikke skal kjøre de "for langt", men rekkevidden setter begrensninger på denne bilen. Vi byttet vår i en i3, og opplevelsen av hva rekkeviddeforskjellen betyr, var LANGT større enn jeg kunne ha trodd.

Ocean77

Ok, takk for info, skal sjekke ut. Kia soul er ikke aktuelt da bagasjerom ikke passet til vårt bruk

Ocean77

Er det noe god enkel måte å finne hvilke utgaver av bilen som ligger på finn.de er som oftes uten skilt nr. Så det er vel bare å finne frem telefon og ringe antar jeg?.

Burger

Jeg ga opp finn da jeg kjøpte Leaf i 2015 og kjøpte heller ny. Nesten alle 'Nordic' var USA import og resten var fra Nederland... Men bruktprisene på 2013 Leaf var veldig høye på det tidspunktet og det var vanskelig å vite om det var oppdatert 2013 modell eller gammel 2013 modell.

Personelig så vil jeg kun kjøpe en Leaf som var førstegangssolgt i Norge av en forhandler, men man kan gå glipp av kupp på den måten. Avveiing mellom pris og behov for trygghet. Mye info om du søker på leaf delen av forumet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ocean77

Sitat fra: Burger på søndag 23. september 2018, klokken 19:29
Jeg ga opp finn da jeg kjøpte Leaf i 2015 og kjøpte heller ny. Nesten alle 'Nordic' var USA import og resten var fra Nederland... Men bruktprisene på 2013 Leaf var veldig høye på det tidspunktet og det var vanskelig å vite om det var oppdatert 2013 modell eller gammel 2013 modell.

Personelig så vil jeg kun kjøpe en Leaf som var førstegangssolgt i Norge av en forhandler, men man kan gå glipp av kupp på den måten. Avveiing mellom pris og behov for trygghet. Mye info om du søker på leaf delen av forumet.
Jeg tenker også at det beste er å kjøpe ny solgt i Norge, men tror det blir vanskelig å finne, ser det ut til. Og å kjøpe ny er desverre ikke tema pga gammel bil er snart ikke kjørbar lenger, har ikke tid til å stå månedvis i kø for ny

Ocean77

men slik jeg forstår det jeg har lest, er at varmepumpe bør være et ufravikelig krav, er dette rett?

Panduck

Sitat fra: Ocean77 på søndag 23. september 2018, klokken 21:14
Jeg tenker også at det beste er å kjøpe ny solgt i Norge, men tror det blir vanskelig å finne, ser det ut til. Og å kjøpe ny er desverre ikke tema pga gammel bil er snart ikke kjørbar lenger, har ikke tid til å stå månedvis i kø for ny

Trekkoppbil

Sitat fra: Burger på søndag 23. september 2018, klokken 19:29
Personelig så vil jeg kun kjøpe en Leaf som var førstegangssolgt i Norge av en forhandler, men man kan gå glipp av kupp på den måten. Avveiing mellom pris og behov for trygghet.
Hva slags trygghet tenker du på da?


Trekkoppbil

Sitat fra: Ocean77 på søndag 23. september 2018, klokken 21:58
men slik jeg forstår det jeg har lest, er at varmepumpe bør være et ufravikelig krav, er dette rett?
Det er helt individuellt hva som bør være et krav.
Luft til luftvarmepumpe kan nok være effektivt og gi noe lågere forbruk på høst og vår.
Mitdvinters tviler jeg på at det er til noe særlig hjelp.
Biler med varmepumpe har også ett varmelement som brukes når varmepumpa ikke er tilstrekkelig.
Mitt på vinteren har jeg lagt merke til at 2013 med varmepumpe bruker 3kw til varme, mens 2012 uten varmepumpe bruker 4,5 kw. Av og til har vi hatt med både 2012 og 2013 på tur. Jeg tipper at begge bruker varmeelement når det er kaldt, og forskjellen ligger i at 2012 har vannbåren varme, hvor det går mange og lange vannslanger uten isolering under panseret.  På 2015 modell med eller uten varmepumpe, er det ikke sikkert forskjellen er så stor i vinterkulda, hvor man kanskje bruker det samme varmelementet uansett. Dette har jeg ikke prøvd ut, og jeg har ikke data på det.

Enkelte sverger til bil med varmepumpe, andre sverger til ettermontert Webasto og noen bruker Ebersprächer. Det er fortsatt mange som kjører gamle biler med vannbåren varme. Noen forvarmer bilen, og andre ikke.
På langtur om vinteren, så forvarmer man gjerne bilen før avreise, og man kjører varmen for fullt på hurtigladepauser, mens man bruker varmen mins mulig under kjøring. Varme i seter og ratt har lite forbruk, og man kan kjøre AC korte perioder av og til for å fjerne fuktighet, så man behøver ikke så mye varme mellom ladestopp.

nojac

Sitat fra: Ocean77 på søndag 23. september 2018, klokken 14:29
Er det noe god enkel måte å finne hvilke utgaver av bilen som ligger på finn.de er som oftes uten skilt nr. Så det er vel bare å finne frem telefon og ringe antar jeg?.
De uten skiltnr er oftest importbiler. Skal du ha en 2015-modell er risikoen liten for å få en 1. generasjon (med høy kant i  bagasjerommet mot bakseterygg)l på 2013 og noen ganger  "2014" må du passe på.

Ikke alltd at selgere oppgir om bilen er US-import, du kjenner dem igjen på to nakkestøtter bak og oransje blinklyskanter foran og bak (Euro har blågrå kant) Sjekk ut Leaf-forumet for mer detaljer.

Styr unne bilene som ikke har støtte for hurtiglading hvis du ikke får dem svært billig og vet at du bare skal lade hjemme.
2018 e-Golf

Ocean77

ja det er litt irriterende for da kan man ikke sjekke historikk på bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA