Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Always connected og energy saving borte på nye biler?

Startet av KrW, lørdag 22. september 2018, klokken 18:25

« forrige - neste »

KrW

Always connected og energy saving borte på nye biler?
Jeg finner ikke dette på vår nye X100D. Finner bare mobile access off, men da får jeg ikke kontakt i det hele tatt fra mobilen. Sjekket mot en 2017 i dag som hadde det. Tidligere firmware på den, så kan det være firmware-versjonen? Vår er på 2018.32.4.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

GeirHM

Alle biler med ny MCU (produsert fra mars i år og seinere) mangler disse settingene. Skikkelig irriterende. Min bruker alt for mye energi når den står ikke tilkoblet. Jeg bekymrer meg for vinteren og lengre opphold på vår strømløse hytte.

Stig-Arne

Er borte på biler med den nye MCUen.

Lurer jo litt på hvordan man da kan få bilen til å trekke minimalt med strøm om den er parkert over lengre tid.

mj

Sitat fra: GeirHM på lørdag 22. september 2018, klokken 18:37
Alle biler med ny MCU (produsert fra mars i år og seinere) mangler disse settingene. Skikkelig irriterende. Min bruker alt for mye energi når den står ikke tilkoblet. Jeg bekymrer meg for vinteren og lengre opphold på vår strømløse hytte.

Biler med ny MCU trekker mindre strøm enn de med gammel er min erfaring. Har hatt 4 av eldre type. Ingen har mistet mindre rekkevidde enn min nye S100D med ny MCU.
Tipper de har endret noe i SW og HW som gjør energysaving unødvendig.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Stig-Arne

#4
Tja.. Vet nå ikke jeg. Hva er normalt sa? Min trekker fort en 4 % i døgnet. Av og til virker det som om at bilen går i en dypere dvale da appen melder om waking up. Men ikke funnet noen sammenheng i dette.

z4rd

#5
Testet nå i sommer og jeg hadde et trekk på ca 2,2km i døgnet i en periode på 10 dager. Da hadde jeg skrudd av Always Connected på min TMX med AP2.5 produsert etter juni 2017. Ila perioden koblet jeg til via app flere ganger for å sjekke status, og da bruker den kanskje 20 sekunder på Waking Up før jeg får forbindelse. Dette er altså rett i underkant av 1% pr dag, eller 9,57% på 10 dager. Mener at 1% er normalen.

I vinter når jeg har hatt Always Connected påskrudd har jeg erfaringsmessig ligget på et trekk som er nærmere 3-4km. Dette er basert på kun i perioder som varer 2-4 dager. Da kobler den seg rett på og man ser ikke meldingen Waking Up.

Synes i alle fall at 4% høres for mye ut. Sikker på at du har regnet riktig? :) Tror for øvrig dette tema er blitt diskutert tidligere også, ifm langtidsparkering eller noe. Bruk gjerne søkefunksjonen. Husker ikke en konkret tråd i farten..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stig-Arne

Sitat fra: z4rd på søndag 23. september 2018, klokken 06:51
Testet nå i sommer og jeg hadde et trekk på ca 2,2km i døgnet i en periode på 10 dager. Da hadde jeg skrudd av Always Connected på min TMX med AP2.5 produsert etter juni 2017. Ila perioden koblet jeg til via app flere ganger for å sjekke status, og da bruker den kanskje 20 sekunder på Waking Up før jeg får forbindelse. Dette er altså rett i underkant av 1% pr dag, eller 9,57% på 10 dager. Mener at 1% er normalen.

I vinter når jeg har hatt Always Connected påskrudd har jeg erfaringsmessig ligget på et trekk som er nærmere 3-4km. Dette er basert på kun i perioder som varer 2-4 dager. Da kobler den seg rett på og man ser ikke meldingen Waking Up.

Synes i alle fall at 4% høres for mye ut. Sikker på at du har regnet riktig? :) Tror for øvrig dette tema er blitt diskutert tidligere også, ifm langtidsparkering eller noe. Bruk gjerne søkefunksjonen. Husker ikke en konkret tråd i farten..

Er ikke så mye å regne på.. det gjør bilen for meg ;) Men iløpet av 8 timer på jobb, så har bilen som regel tapt seg 1-2 %, så iløpet av 12 timer + som bilen ofte står parkert, så kan det fort være 2-4 % :)

Men skal sjekke dette nærmere.

z4rd

Ok :) Jeg bruker Typical på visning og ikke prosent. Min erfaring er at denne viser korrekt rekkevidde, og som regel er denne ganske konservativ, slik at jeg har litt mer rekkevidde tilgjengelig enn det som vises, bortsett fra om vinteren.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Nicholai

Hvis du leser i brukermanualen ser du at den automatisk velger disse instilgene på nattestid (22.00-05.00) og ved lengre fravær fra bilen. Altså trenger man ikke tenke på det. Typisk skriver de bilen mister 1% per døgn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA