Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til Grenland -Oslo pendling

Startet av reitsma, fredag 21. september 2018, klokken 17:49

« forrige - neste »

reitsma

Hei

Vurderer elbil til pendling mellom Skien og Ahus, ca 190 km en vei (via e18).

Budsjett holder ikke til Tesla, ønsker bil med radar cruise (mtp kø), innenfor budget blir det da Ioniq eller BMW I3 -brukt- men klarer de turen en vei uten lading? Også ved -10 og 'normal' bruk dvs varme på og 110 km/t.

Noen med erfaringer?

Panduck

Sitat fra: reitsma på fredag 21. september 2018, klokken 17:49
Budsjett holder ikke til Tesla, ønsker bil med radar cruise (mtp kø), innenfor budget blir det da Ioniq eller BMW I3 -brukt- men klarer de turen en vei uten lading? Også ved -10 og 'normal' bruk dvs varme på og 110 km/t.

på de verste dagene kommer nok disse litt til kort. Vente å se når / om 120Ah i3en kommer i år? Den bør vel klare det uten problem. Eventuelt 60kWh LEAF som også skal komme i år?

Crown

I sommerhalvåret vil Ioniqen klare det med masse til overs, men 190km om vinteren i sprengkulde vil nok bli litt i overkant spennende hvis du ikke har mulighet til å hurtiglade noen minutter langs veien. Med Ioniq snakker vi ikke om mer enn en 5-10 minutter på hurtiglader underveis for å roe nervene, blir vel det samme med I3.  Det er vel en haug med hurtigladere langs strekningen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

reitsma

Takk for svar, over Hvittingfoss blir det ca 160 km men det er ingen vei jeg ønsker å kjøre kl 5 på natten i vinterkulde.

Hvis jeg kan reformulere:

Fins det elbil som klarer litt under 200 km på en ladning på en kaldt vinterdag og koster litt under 300 k brukt?

reitsma


What-a-watt

Strekk deg litt til  :D. Idag finnes det en Tesla S85 til salgs for 345.000,- med masse utstyr:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129520785


Crown

Sitat fra: reitsma på fredag 21. september 2018, klokken 19:04
Takk for svar, over Hvittingfoss blir det ca 160 km men det er ingen vei jeg ønsker å kjøre kl 5 på natten i vinterkulde.

Hvis jeg kan reformulere:

Fins det elbil som klarer litt under 200 km på en ladning på en kaldt vinterdag og koster litt under 300 k brukt?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Panduck

Du passerer en god del ladere på den strekningen. Så, enten må du opp litt over 300k, eller du må sette av noen minutter på hurtiglader om vinteren. Ioniq vil i såfall kunne være bedre enn i3, da den vil lade raskere de dagene. Tar du turen ofte, vil man vel spare en del i forhold til bensin uansett.

SveinJ

I3 på vinteren klarer ca 160 km, men da er det tomt. Kjører du over Siljan er det hurtiglader i Svarstad og Hvittingfoss. Fra Drammen og innover er det mange.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

automat

Er det snakk om dagpendling? Hva slags lading har du tilgang til på jobb?
En vanlig 16A ladestasjon vil ikke klare å fylle opp igjen bilen på en vanlig arbeidsdag. (Bortsett fra ioniq sommerstid?)

Kona, Ampera-E og Tesla vil klare denne pendlingen. Og så bør man ha større ladestasjon enn 16A i en av endene.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

reitsma

Det blir ukependling men tar turen hjem på enn ukedag i ny og ne. Kjører Siljan mest mulig, men bør kunne klare turen over e18 og helst.

Skal prøvekjøre en Kona (det høres helt feil ut...) til uka, tenker å ta en prøvetur med Ioniq og, de ligger nå under 300 k brukt.

Crown

Sitat fra: reitsma på lørdag 22. september 2018, klokken 15:10
tenker å ta en prøvetur med Ioniq og, de ligger nå under 300 k brukt.

Og ny, merk at bruktprisene fortsatt er til dels høyere enn nypris for samme utstyrsgrad :) Ikke i samme ekstreme grad som Kona selvsagt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

reitsma

#12
Ser det nå, nypris 275 fra forhandler for Ioniq, før ev rabatt. Har lest den gjør 240 km om sommer halvåret, stemmer det? Det er egentlig veldig grei med alt utstyr inkludert. Hvor lenge må den stå på lading for å øke rekkevide med ca 40 km om vinteren?

Crown

Sitat fra: reitsma på lørdag 22. september 2018, klokken 15:37
Ser det nå, nypris 275 fra forhandler for Ioniq, før ev rabatt. Har lest den gjør 240 km om sommer halvåret, stemmer det? Det er egentlig veldig grei med alt utstyr inkludert. Hvor lenge må den stå på lading for å øke rekkevide med ca 40 km om vinteren?

240km går helt fint i sommerhalvåret ja. Var oppe i 260km i snitt i sommer da vi kjørte langtur rundt om. Rekorden var 268km fra 90%-7% hjem fra Geilo-Askøy. Riktignok høydeforskjell fra 4-500m til 50moh :) For å få 40km ekstra om vinteren holder det med 6-7 minutter på en 50kW hurtiglader, da får du innpå en 5kWh som holder i massevis.

Men det er viktig å ikke begynne å rote med større felger / bredere hjul, da ødelegges hele regnestykket :-D Tipper det er viktig med piggfritt og ikke piggdekk om vinteren også.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

reitsma

Avtaler prøvekjøring med Ioniq og Leaf til uka, de er temmelig likt priset og rekkevide. Tester de med en tur til jobb, da får vi se om det er liv laga...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA