Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pløsete skinnseter?

Startet av frodetromsø, fredag 21. september 2018, klokken 10:33

« forrige - neste »

frodetromsø

Jeg og min samboer planlegger kjøp av elbil som husholdningens neste nummer 1-bil. Blant de vi vurderer er I-pace, men må si at jeg ikke synes det er særlig pent når skinnsetene blir pløsete slik vi så på demo-bilen vi lånte. Den er kun 3mnd gammel, og sikkert utsatt for ekstremt mange ut/inn-gåinger, men likevel. Da jeg spurte selger om dette svarte han at "slik er det med skinnseter". Vi har i dag en 3 år gammel Volvo som ikke viser noen tegn til dette og er derfor litt skeptisk til dette utsagnet. Er dette noe flere synes er litt "merkelig" på en så ny bil, eller er det slik selger sier?
2019-modell, E-Golf - solgt
2020-modell, E-tron 50, Advanced Sport (levert juni 2020)

jkirkebo

Sitat fra: frodetromsø på fredag 21. september 2018, klokken 10:33
Jeg og min samboer planlegger kjøp av elbil som husholdningens neste nummer 1-bil. Blant de vi vurderer er I-pace, men må si at jeg ikke synes det er særlig pent når skinnsetene blir pløsete slik vi så på demo-bilen vi lånte. Den er kun 3mnd gammel, og sikkert utsatt for ekstremt mange ut/inn-gåinger, men likevel. Da jeg spurte selger om dette svarte han at "slik er det med skinnseter". Vi har i dag en 3 år gammel Volvo som ikke viser noen tegn til dette og er derfor litt skeptisk til dette utsagnet. Er dette noe flere synes er litt "merkelig" på en så ny bil, eller er det slik selger sier?

Det var ganske vanlig på Teslaer en stund også, problemet forsvant vel for godt når de byttet til kunstskinn. Beste løsningen? Kjøp tekstilseter :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Frank_M

Det er jo de samme setene som i F-Pace... er det likt der?
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Elbildilla

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:11
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:



Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje.

Forøvrig synes jeg andre elbiler står seg dårlig når de sammenlignes med i-Pace.
Hentet fra en annen tråd. En ting er farge-smitte fra jeans o.l. på lyst skinn. Dette kan forhindres med regelmessig vask + beskyttelse.

Windsor skinnet er ganske mye mykere å ta på enn Grained skinn som finnes på setene som er hakket under. Håper virkelig ikke Windsor-skinnet er så "dårlig" at det strekker seg mye etter bare noen få tusen km. Det blir feil i mine øyne at man skal få et produkt som får dårlig/stygg finish etter kort tid når man betaler 31 600 ekstra for å gå fra Grained til Windsor.

mariowing

Hvor mye dårligere det er vet jeg ikke, men det er ikke unikt for Jaugar at myke skinn er mindre holdbare og strekker seg mer (de er jo myke) enn rimeligere (hardere) skinn eller ikke minst tekstil/kunstskinn. Dette går igjen på alle produkter, også på for eksempel Ekornes møbler hvor det dyreste alternativet er det minst slitesterke. Forøvrig har min i3 etter to år / 40 000 km også skrukkete seter og de har kunstskinn.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

geear

Hadde ikke hørt på selger i dette tilfellet. Alle seter blir ikke slik, men jeg tror disse perforerte "myke" setene er enda mer utsatt for det enn andre. Det kommer jo også an på stoppingen, hvor fast den er eller om den tillater mye strekk, og tynt perforert skinn vil strekke seg lettere.

Jeg har stort sett alltid foretrukket skinn, spesielt de siste ti årene siden vi har tre barn, superenkle å holde rene, et søleuhell så ligger væska og flyter i setet iallfall en stund, så man får tørket opp før det har trukket inn, og ellers en våt klut så er det meste gjort. Det ser også fint ut, men komfortmessig er skinn elendig. Mye kaldere når man vil ha det varmt, varmere når man vil ha det kaldt, og stivere å sitte i. Det kan kompenseres med kjøling eller varme, men det blir bare et kompromiss. Personlig syns jeg ikke-perforerte seter er mye penere enn perforerte, og renholdsmessig er de perforerte håpløse.

Trond.m

Sitat fra: mariowing på fredag 21. september 2018, klokken 13:42
Forøvrig har min i3 etter to år / 40 000 km også skrukkete seter og de har kunstskinn.
Litt OT, men det er da ikke kunstskinn i i3..med mindre du har trukket om setene selv ?

Tellus

Sitat fra: TM på fredag 21. september 2018, klokken 16:22
Sitat fra: mariowing på fredag 21. september 2018, klokken 13:42
Forøvrig har min i3 etter to år / 40 000 km også skrukkete seter og de har kunstskinn.
Litt OT, men det er da ikke kunstskinn i i3..med mindre du har trukket om setene selv ?

Plastikk er kjent for å være holdbart ja  ;)

geear

Sitat fra: TM på fredag 21. september 2018, klokken 16:22
Sitat fra: mariowing på fredag 21. september 2018, klokken 13:42
Forøvrig har min i3 etter to år / 40 000 km også skrukkete seter og de har kunstskinn.
Litt OT, men det er da ikke kunstskinn i i3..med mindre du har trukket om setene selv ?
Skinnet er jo en av de tingene BMW har trukket frem hva i3 angår, det blir visst nok klargjort av vakre nakne jomfruer innsmurt i olivenolje, i et eller annet paradis i grekenland.  :laugh:

Pingle

Sitat fra: gr på fredag 21. september 2018, klokken 18:16
Sitat fra: TM på fredag 21. september 2018, klokken 16:22
Sitat fra: mariowing på fredag 21. september 2018, klokken 13:42
Forøvrig har min i3 etter to år / 40 000 km også skrukkete seter og de har kunstskinn.
Litt OT, men det er da ikke kunstskinn i i3..med mindre du har trukket om setene selv ?
Skinnet er jo en av de tingene BMW har trukket frem hva i3 angår, det blir visst nok klargjort av vakre nakne jomfruer innsmurt i olivenolje, i et eller annet paradis i grekenland.  :laugh:
Håper på videolenke (not wifeapproved)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

geear

Fullstendig OT nå, men mulig jeg smurte på litt. Her er the real thing:

SitatSKINN GARVET MED OLIVENBLADER.

Skinnet i BMW i3 er miljøvennlig garvet med et 100 prosent naturlig ekstrakt av olivenblader. Skinnet beholder sin naturlige glans og sine temperaturregulerende egenskaper. Etter olivenhøsten blir bladene til overs som avfall, og på denne måten blir de også utnyttet.

Det ypperste av selgerfjas. Jaguar må frem med jomfruene for å overgå dette.  :laugh:

frodetromsø

Noen som har sett setene på nivået under, Grained skinn, og kan si noe om disse er like utsatt for "slitasje"?
2019-modell, E-Golf - solgt
2020-modell, E-tron 50, Advanced Sport (levert juni 2020)

Counterpointer

Det er helt uakseptabelt med pløsete skinnseter på alle biler, spesielt premium biler. Jeg kommer ikke til å godta om dette skjer.
Nå er forøvrig ekte skinn forholdsvis lett å stramme opp med varme, men er det stoppen som er problemet så må de bytte!

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 21. september 2018, klokken 21:34
Fullstendig OT nå, men mulig jeg smurte på litt. Her er the real thing:

SitatSKINN GARVET MED OLIVENBLADER.

Skinnet i BMW i3 er miljøvennlig garvet med et 100 prosent naturlig ekstrakt av olivenblader. Skinnet beholder sin naturlige glans og sine temperaturregulerende egenskaper. Etter olivenhøsten blir bladene til overs som avfall, og på denne måten blir de også utnyttet.

Det ypperste av selgerfjas. Jaguar må frem med jomfruene for å overgå dette. 
Dette med jomfrudom og kjønn er irrellevant . Det er bare å kle av deg og smøre setet med dine naturlige oljer

(Altså kjøre naken, for de som tenker enda mer grisete)

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på fredag 21. september 2018, klokken 21:34
Fullstendig OT nå, men mulig jeg smurte på litt. Her er the real thing:

SitatSKINN GARVET MED OLIVENBLADER.

Skinnet i BMW i3 er miljøvennlig garvet med et 100 prosent naturlig ekstrakt av olivenblader. Skinnet beholder sin naturlige glans og sine temperaturregulerende egenskaper. Etter olivenhøsten blir bladene til overs som avfall, og på denne måten blir de også utnyttet.

Det ypperste av selgerfjas. Jaguar må frem med jomfruene for å overgå dette.  :laugh:

Dette er vel litt mer enn "selgerfjas" - garving av skinn er tradisjonelt svært lite miljøvennlig, så kudos til BMW for å benytte en mindre skadelig metode.

Skinnet i i3 stammer forøvrig fra bayerske kuer (ja, jeg har spurt) mens Jaguar bruker engelsk ku (ja, jeg har spurt).  Kia klarer derimot ikke å svare annet at de får opplyst at det er brukt ekte skinn.  Her ser vi litt av forskjellen mellom premium og ikke-premium - og hvor utrolig ikke.premium Kia er.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA