Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopiloten bråbremser uten grunn.

Startet av Sirup, fredag 21. september 2018, klokken 00:25

« forrige - neste »

Sirup

Er det noen som opplever at autopiloten bråbremser uten noen åpenbar grunn? Jeg opplever stadig at bilen «hugger» inn bremsen på det samme stedet. For dem som er lokalkjent, så skjer det til stadighet like etter tunnelen på bysiden mot Askøybroen.

Jeg mistenker at sensorene reagerer på et skilt som står i en refuge midt i veien. 
VW e-Golf
Tesla Model X75

Stig-Arne

Ja skjer titt og ofte. Ikke bare med auto pilot på, men også med kun cruise controll på

_reeb

Kjørte over Askøybroen for noen dager siden og opplevde akkurat det samme på samme sted.

jlan

Deteksjon av stillestående kjøretøy eller andre hindringer i kjørebanen er en stor utfordring for radarbaserte systemer (søk doppler-filter for forklaring). Det blir derfor et kompromiss hvor man skal sette følsomheten. Noe gjøres også med erfaringsdata, men det fanger ikke opp midlertidig skilting. Tesla sier jo at selv en brusboks kan gi et kraftig ekko hvis bunnen ligger i retning rett mot bilen. Slike lave refugeskilt bør derfor skråstilles litt.

Generelt bør vel veimerkingen etterhvert tilpasses automatiske systemer.  For eksempel bør fartsgrenseendring nedover skiltes slik at bilen får tid til å sette ned farten før grensen for endringen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

o.b.lix

Sitat fra: Askøy på fredag 21. september 2018, klokken 00:25
Er det noen som opplever at autopiloten bråbremser uten noen åpenbar grunn?

Jada, i alle fall for ap2.

Er blitt verre siste dagene, kan være regnet forsterker problemet. Og inni tunneler er det også ganske ofte.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Kan det være kryssende bro eller vei i undergang under som gjør dette?

Hyperstress

Nå har jeg Model S, men uansett, jeg har merket at bilen i senere tid "lugger" mer når det er biler, og spesielt lastebiler, i høyre felt. Den gjorde det nesten aldri før. Virker som at de har skrudd opp sensitiviteten, og at den bremser oftere enn tidligere.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA