Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt hus med solfanger og vedovn med vannkappe

Startet av Holmis, torsdag 20. september 2018, klokken 19:18

« forrige - neste »

Holmis

Hei,

jeg skal bygge nytt hus på østlandet med grunnflate på 130m2 og totalareal på 230m2.

Tenker i utgangspunktet å benytte solfanger og vedovn med vannkappe for oppvarming hus og forvarming av varmtvann. Er det noen som har noen erfaring med dette/gode forslag på løsninger?

Litt av poenget med vannkappe på vedovnen er at jeg har både trær og utstyr for gratis ved. Jeg er også glad å fyre i ovnen, men i nye hus blir det alt for varmt, så vannkappe er for å fyre mer i ovnen enn jeg kan uten vannkappe.

Hvordan vanntanker benyttes til dette, er det lukket vannsystem på solfanger og vedovn med varmeveksler til forbruksvann? Er 300l akkumulatortank og 2-300l varmtvannsbereder passe? Eller kombineres disse? Det blir et tekniskrom på 4m2 som er sentralt plassert i huset.

Har også sørvendt takareal som jeg på sikt tenker å installere solcelle på (10-15kwp).

Alle kommentarer og forslag tas i mot med takk!

jorgenbsk

Her har du mange gode tanker og ideer!
Jeg har lest endel om det samme, men det er ikke aktuelt for oss.
Anbefaler deg å sjekke underforum for energi og varme på byggebolig.no.
Der vil du finne enormt mye nyttig informasjon, og forummedlemmer med erfaring fra liknende systemer som du ønsker deg.

Lykke til!

bosonic




For å kunne beregne et slikt anlegg noenlunde fornuftig, må du prøve å finne ut hvor stort energibehovet er vinter/vår/sommer/høst.
Siden det er snakk om et nytt hus så er jo utgangspunktet det aller beste.
TEK 17 gir kravspesifikasjonene, men det kan være andre forhold som også spiller inn.

For å komme med et regne eksempel:
Oppvarmet areal: 100kvm.
Maks energibehov vinter: 30watt/kvm. Pr døgn blir dette; 24 timer x 0,03W = 72kWt.
Omregnet til akkumulator størrelse; 72kWt / 40grC x 1,162 = ca. 1550 liter.
Dette forutsetter at en oppnår 40gr.skikttemperatur i akkumulatortank (95grC-55grC)

Dette er for å illustrere forholdet mellom akkumulator og energiuttak.
For å sette opp et totalt regnestykke så må man selvsagt ta en helhetlig vurdering.

Når en har funnet effektbehovet kan størrelse på akkumulatortank dimensjoneres ut fra hvor stor kapasitet en vedovn med vannkappe gir i de aktuelle timene man fyrer (pr.døgn)
Direkte stråling fra vedovnen vil jo naturligvis måtte trekkes fra før akkumulatorvolum beregnes.

Min anbefaling er å gjøre grundige beregninger før en bestemmer seg. Når man skal investere ekstra penger på et slikt anlegg så er det viktig at det er velfungerende og riktig dimensjonert.

Ved og solvarme er en genial combo, og slike anlegg kan også kobles til varmepumpe. Det er superviktig å planlegg for "alle" alternativer. Det er jo mye enklere å koble til ekstra utstyr til et anlegg som allerede er tilrettelagt for dette.

Jeg har selv et vedfyrt varmeanlegg, men valgte en separat vedkjele (40kw), som er montert i eget rom i kjelleren.
2500 liters akkumulatortank gir fyringsintervall på 2 døgn om vinteren. Vannbåren gulvvarme er monter i "alle" rom.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på fredag 21. september 2018, klokken 19:41
Omregnet til akkumulator størrelse; 72kWt / 40grC x 1,162 = ca. 1550 liter.
Dette forutsetter at en oppnår 40gr.skikttemperatur i akkumulatortank (95grC-55grC)

40 grader er litt konservativt med gulvvarme, jeg ser at turtemperaturen til gulvvarmen (tregulv) typisk ligger på 35-36 grader. På en annen side henter man ikke varme fra toppen av tanken, så sant man også bruker tanken til å lage varmtvann. Og det er antageligvis vanskelig å beregne ileggene så man havner på 95 grader, uten å gå over slik at nødkjøling starter. Så jeg ville nok lagt meg litt i overkant størrelsesmessig tror jeg.

Holder på å installere et slikt system på hytta men her er planen å klare oss med den 750-literen jeg alt har installert siden vi kan fyre både morgen og kveld. Har dog satt av plass til 500L slavetank om behovet viser seg å være der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Du misforstår jkirkebo, 40grC er som jeg beskriver, forskjellen mellom maks og min temperatur. Temperaturen ut til gulvvarmen ligger mellom 23-30grC.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på fredag 21. september 2018, klokken 20:59
Du misforstår jkirkebo, 40grC er som jeg beskriver, forskjellen mellom maks og min temperatur. Temperaturen ut til gulvvarmen ligger mellom 23-30grC.

Skjønte det, men da er jo 40 graders forskjell som sagt ganske konservativt om man tenker varme. Med 30 grader ut har du teoretisk 65 graders forskjell ned fra 95 grader, på det nivået av tanken man henter ut varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Holmis

Takk for gode svar.  Da får jeg sette meg ned og regne litt.  Det var større akkumulatortank enn jeg så for meg, er bare å begynne å rydde plass på tekninsk rom da ;)

jkirkebo

Sitat fra: Holmis på lørdag 22. september 2018, klokken 17:58
Takk for gode svar.  Da får jeg sette meg ned og regne litt.  Det var større akkumulatortank enn jeg så for meg, er bare å begynne å rydde plass på tekninsk rom da ;)

Bare pass på å få på plass akkumulatortanken(e) før du tetter igjen vegger/tak ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SveinJ

Sitat fra: Holmis på torsdag 20. september 2018, klokken 19:18
Hei,

jeg skal bygge nytt hus på østlandet med grunnflate på 130m2 og totalareal på 230m2.

Tenker i utgangspunktet å benytte solfanger og vedovn med vannkappe for oppvarming hus og forvarming av varmtvann. Er det noen som har noen erfaring med dette/gode forslag på løsninger?

Litt av poenget med vannkappe på vedovnen er at jeg har både trær og utstyr for gratis ved. Jeg er også glad å fyre i ovnen, men i nye hus blir det alt for varmt, så vannkappe er for å fyre mer i ovnen enn jeg kan uten vannkappe.

Hvordan vanntanker benyttes til dette, er det lukket vannsystem på solfanger og vedovn med varmeveksler til forbruksvann? Er 300l akkumulatortank og 2-300l varmtvannsbereder passe? Eller kombineres disse? Det blir et tekniskrom på 4m2 som er sentralt plassert i huset.

Har også sørvendt takareal som jeg på sikt tenker å installere solcelle på (10-15kwp).

Alle kommentarer og forslag tas i mot med takk!

Hei. Vet ikke om min løsning er relevant for deg. For to år siden kjøpte jeg er termisk varmeanlegg fra Aventa as. Det består av 11m2 panelplater for vann (uten glykol) som er montert på veggen, en VV-bereder med akkumulatortank og en Jøtul peisovn med vannkappe og spiral på røykrøret.
Anlegget forvarmer vann i VV-bereder for forbruk og vannbåren gulvvarme i to bad.
Jeg ville ikke montere panelene på taket, da jeg nettopp hadde lagt nytt tak da jeg kom over denne løsningen.
Bortsett fra mange problemer med firmaet, noen problemer er ikke løst enda, er tanken bak anlegget god og jeg har lært mye om funksjonen etterhvert og hvordan alt henger sammen. Dessverre har ikke Aventa vært på tilbudssiden når det finne ut av alt som ikke er OK.

Panelplatene mottar solinnstråling ca 5-6 timer på de dagene det er sol og varmer vannet opp til nesten 80grader på "gode dager". Da er hele VV-berederen forvarmet, 200 liter.

Peisovnen er også OK, men jeg kan ikke utnytte muligheten 100%, for det blir for varmt i huset.
Anlegget skal veksle mellom panelkurs og peiskurs ettersom hva som gir best varmetilførsel.

Hvor mange kWh jeg sparer, vet jeg ikke, fordi styringssystemet ikke er i orden. Jeg skal få nytt om en ukes tid, håper jeg!

Ved å ikke bruke et glykolbasert uteanlegg, opptas mer energi enn de som har glykolbasert energibærer. Utedelen dreneres når solen ikke skinner på panelplatene og de blir derved ikke utsatt for frostskader.

http://aventa.no
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

geear

Hvis du oppnår 80 grader på 200-literen din så høres det ut som du kunne hatt en mye større VVB/akkumulatortank? Hva er makstemperatur man kan få ut av solfangerne?

elekTrond

@Holmis: Jeg kan ikke med beregningene, men kan på vegne av en kompis bekrefte at bosonic sitt opplegg harmonerer størrelsesmessig. Min venn har en 3,5 kubikk akkumulator og en 40 kW vedkjele med vifte inni. Han legger i tre fanger ved på en kveld, noe som gir 85°C. Det holder til gulvvarme i opptil tre dager, i hele huset.

Senere ble det utvidet med solfanger. Det hele startet med å konvertere ei luft-luft varmepumpe til luft-til-vatn varmepumpe med en varmeveksler.
Sitat fra: bosonic på fredag 21. september 2018, klokken 19:41
[...]   Ved og solvarme er en genial combo, og slike anlegg kan også kobles til varmepumpe. Det er superviktig å planlegg for "alle" alternativer. Det er jo mye enklere å koble til ekstra utstyr til et anlegg som allerede er tilrettelagt for dette.

Jeg har selv et vedfyrt varmeanlegg, men valgte en separat vedkjele (40kw), som er montert i eget rom i kjelleren.
2500 liters akkumulatortank gir fyringsintervall på 2 døgn om vinteren. Vannbåren gulvvarme er monter i "alle" rom.
'13 Mjau

SveinJ

Sitat fra: gr på mandag 24. september 2018, klokken 08:44
Hvis du oppnår 80 grader på 200-literen din så høres det ut som du kunne hatt en mye større VVB/akkumulatortank? Hva er makstemperatur man kan få ut av solfangerne?

Styringssystemet sørger for at vannet ikke blir for varmt i sirkulasjon. Om det overstiger en gitt temperatur, stopper pumpen for vannet ut til panelet og platene dreneres.

Har hatt paneltemperatur over 115 grader, men da uten vann i sirkulasjon.

Størrelsen på bereder av avstemt til mitt hus og mitt forbruk. Skulle jeg ha hatt større tank, måtte jeg også ha hatt større panelareal. I de 11 m2 sirkulerer ca. 2 liter i hvert av de 6 panelene, 60cm brede og 240 høye.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

bosonic

Når man skal lagre energi i form av varmt vann er det ekstra viktig å tenke på tilstrekkelig isolasjon. Jeg vil si at 25cm er minimum. Husk også å isolere godt ned mot gulvet. Her får man størst varmetap når man lader helt opp tanken, det vil si at temperaturen i bunn er lik resten av vannet i tanken.

Det er utallige måter å koble opp anleggene på. Man kan ikke si at den ene måten er riktig, og alle andre måter er feil. Det beste man kan gjøre er å studere erfaringene til de som allerede har lignende anlegg, og ut fra dette velge ut de detaljer/funksjoner som passer best.

Noen vil benytte seg av all mulig styringsteknikk, andre vil kjøre mest mulig manuelt.
Det viktigste er kanskje å alliere seg med en lokal rørlegger som er villig til å høre på dine ideer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elekTrond

@Holmis: Du som bygger nytt ... kan ikke du rive i en en sånn Mixergy bereder fra England? Som sett på Fully charged - Mixergy episoden, og diskutert her på alternativ-forumet.

@bosonic: Det ene oppsettet jeg har sett tar ut VVB-vann og gulvvarmevann fra ulike høyder/temperaturer, og styres via/vha shunter. Kan ikke huske noe som helst "smart" styring, annet enn at det passer seg sjøl etter beste evne.
'13 Mjau

Sverre Grevskott

Både CTC og Nibe har gode ferdigbygde tanker til dette som støtter alt du ønsker. Nibe sin heter vel vvm 500 og CTC sin heter ecozenith i550Pro. Begge disse kan kobles direkte mot bergvarmepumpe eller luft/vann pumpe, vedovn med vannkappe og solfanger. De kan også styre basseng om du trenger det. Jeg har selv 550Pro fra CTC med en 20kw luft/vann pumpe, en Spartherm hjørneinstats (kjøp de på boligmessen med 20% rabatt) og skal koble inn 120 vaccum rør solfanger + basseng til nesteår. Du kan sende meg en PM som du lurer på noe med mitt oppsett. Vi importerer vaccum solfangere i vårt fima Energitek. Vi leverer ikke resten av utstyret, men jeg kan gi deg tips privat :) Vil du kombinere med solceller kan vi selvsagt hjelpe deg med det, da det er vårt hovedområde.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA