Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt hus med solfanger og vedovn med vannkappe

Startet av Holmis, torsdag 20. september 2018, klokken 19:18

« forrige - neste »

Kluff

I forbindelse med rehabilitering av boligen vår i 2015 installerte vi solfangere og vannkappepeis. Vi har en 800 liter akkumulatortank i kjelleren med elektrisk varmekolbe som backup. Vi la vannbåren varme i alle gulv i første etasje (stuer, kjøkken, bad, gang, kontor/gjesterom) og på bad i andre etasje. Vi valgte å ikke legge gulvvarme på soverommene i andre etasje, siden vi regnet med at varmen fra første etasje ville være tilstrekkelig. Totalt har vi ca 100kvm med gulvvarme. Vi har nå etter 3 vintre ikke hatt behov for ekstra oppvarming på soverommene.
Erfaringene med solfangere og vannkappepeis som oppvarmingskilder er så langt litt blandede. For å ta vannkappepeisen først, så synes vi ikke det fungerer så godt sammen med vannbåren gulvvarme. Det er relativt mye strålevarme fra peisen, så selv om vannkappa tar bort noe av den, blir det likevel fort varmt i huset når vi fyrer. Så for å kunne bruke peisen til oppvarming av huset må vi senke varmen i gulvene i de rommene (stuer og kjøkken) som varmes opp av peisen. Gulvene føles derfor relativt kalde, og det var jo ikke helt hensikten med å legge vannbåren varme!
Varmeoverføringen til vannkappa virker også å være i underkant av hva vi hadde forventet. Vi får ingen eller svært beskjeden økning av temperaturen øverst i tanken når vi fyrer. Temperaturen nederst i tanken øker til den blir lik temperaturen i toppen. Men vi er usikre på hvor mye av denne økningen som skyldes at vannet i tanken sirkuleres (og blandes) når pumpa til vannkappa går, og at termostaten derfor kobler inn det elektriske varmeelementet, og hvor mye som faktisk kommer fra peisen. Systemet vårt måler ikke hvor mye energi vi får fra vannkappa.
Når det gjelder solfangerne fungerer de ikke så verst. Vi får ut i overkant av 4000kWt pr år fra dem. Det er bare i desember og januar at vi ikke får tilført noe varme fra dem. På gode soldager i april/mai og august/juni kan vi her i Trøndelag få ca 50-60 kWt pr dag. Nærmere jul blir det selvfølgelig mindre. I dag (9. nov) har det vært en god soldag og vi fikk 20kWt. Men selv om varmeoverføringen fra solfangerne er over 4000kWt pr år er det ikke gitt at det gir samme besparelse i strømutgifter. Store deler av energien fanges på sommeren når oppvarmingsbehovet er lite. Solenergien går da hovedsaklig til forvarming av vannet til varmtvannsberederen. Det vil også være en del varmetap i akkumulatortanken, som i vårt tilfelle står i uoppvarmet kjeller. Reelt vil jeg anta at besparelsen i strømutgifter er under 3000kWt pr år.
Alt i alt har installasjon av solfangere og vannkappepeis ikke gitt oss de besparelsene i strømutgifter vi hadde sett for oss. Skulle jeg valgt varmesystem i dag ville jeg nok sjekket luft til vann varmepumpe grundigere, og vi vil nok vurdere å supplere systemet vårt med en varmepumpe etterhvert. Det er i dag det elektriske varmeelementet i akkumulatortanken som står for størstedelen av oppvarmingen.

jkirkebo

Sitat fra: Kluff på lørdag 10. november 2018, klokken 00:06
Varmeoverføringen til vannkappa virker også å være i underkant av hva vi hadde forventet. Vi får ingen eller svært beskjeden økning av temperaturen øverst i tanken når vi fyrer. Temperaturen nederst i tanken øker til den blir lik temperaturen i toppen. Men vi er usikre på hvor mye av denne økningen som skyldes at vannet i tanken sirkuleres (og blandes) når pumpa til vannkappa går, og at termostaten derfor kobler inn det elektriske varmeelementet, og hvor mye som faktisk kommer fra peisen. Systemet vårt måler ikke hvor mye energi vi får fra vannkappa.

Det høres ut som det er noe galt med systemet ditt. Varmen fra peisen skal jo ende opp i toppen, og avhengig av termostat i laddomaten skal dette vannet holde 70-90 grader eller deromkring. Temperaturen burde derfor stige betraktelig i toppen av tanken under fyring. Da antar jeg at lading skjer helt i toppen og at uttak skjer i bunnen, og at det sitter en Laddomat eller tilsvarende enhet (f.eks Vexve Termovar) som styrer varmen på vannet inn til peisen (ved å hente blande retur fra peis med vann fra bunnen av tanken).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorgenbsk

Søtter jkirkebo her.
Det virker veldig rart.
@Kluff: Har du en skjematisk tegning/skisse av systemet ditt?

Kristian O

Følger med stor interesse  :)
Vi renoverer også et gammelt hus, og satser på vedovn med vannkappe, et lite varmeelement (ca 2 kW) og evt en luft-vann varmepumpe. Vurderte solfangere, men himmelretning, tak og skygge er ikkje bra.

Angående problemet ditt: har du prøvd å slå av elementet ditt og følge med på temperaturen? Prøv det f.eks en kald kveld så solfangerne ikke spiller noen rolle.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kluff

Vi har noenlunde samme system som SveinJ, levert av Aventa Solar. Vannkappepeisen til Aventa er etter det jeg har forstått nokså forskjellig fra andre leverandører sine, og består av en liten vanntank som ligger løst på toppen av en Jøtul I520 peisinnsats. Det er i tillegg et kobberrør som går i spiral rundt piperøret, 15 runder. Temperaturføleren er løs, og festet til utløpssiden av kobberrøret med en slangeklemme(!). Fram til temperaturføleren viser 30 grader høyere temperatur enn temperaturen nederst i akkumulatortanken er vannkappa og kobberrøret tømt for vann. Ved 30 graders temperaturforskjell starter pumpa og vannkappa og kobberrøret fylles med vann. Når temperaturen synker til 5 graders temperaturforskjell stopper pumpa, og alt vannet dreneres tilbake til akkumulatortanken.
Jeg kan vel være enig med dere om at det virker som det er noe galt med systemet, men jeg er redd for at det bare er et dårlig system. Det er rett og slett for dårlig varmeoverføring til vannet i forhold til hvor mye varme som går ut i rommet. Hvis jeg fyrer relativt hardt en periode, ser det ut til at jeg klarer å øke temperaturen i tanken litt, men det er i hovedsak den nedre delen av tanken som blir varmere, og det elektriske varmeelementet kobler seg inn stadig vekk mens jeg fyrer, så det er vanskelig å se hva som egentlig er kilden til den økte temperaturen.
Jeg har ikke fått testet ut om jeg kan øke temperaturen i tanken når øvre og nedre temperatur har blitt like, fordi når jeg har kommet så langt er det så varmt i stua at jeg må slutte å fyre.
Neste steg er å koble ut den elektriske varmekolben mens jeg fyrer, men så langt har jeg ikke kommet enda. Brukerpanelet til Aventa er utrolig gammeldags og lite brukervennlig, i tillegg til å være tidkrevende å bruke, så det er et lite tiltak å komme i gang med dette. 
Noen andre som har erfaringer med vannkappepeis i kombinasjon med vannbåren varme i samme rom som peisen?

Electrix

Det finnes mye rar og dårlig styring av komponenter der ute, både når det gjelder integrering av forskjellige komponenter og også ferdige komponenter fra leverandør. Jeg skal ikke si noe sikkert om denne, men det virker litt rart.

I familiens fritidsbolig er det vannbåren varme med elkjele, og så er det i etterkant installert en vann/vann varmepumpe med sløyfe i sjøen og en akkumulator i form av en varmtvannsbereder uten varmeelement. Styringen her er ganske enkel, sirkulasjonspumpe går hele tiden, varmeelementet fungerer kun som backupvarme og stå på 20 grader eller noe sånn. Varmepumpas termostat står på 35 grader mener jeg å huske.

Fremtidig prosjekt er å splitte opp slik at sirkulasjonspumpa har sin egen kurs slik at en eventuell jordfeil/kortslutning i varmeelementet ikke kutter sirkulasjonen og dermed oppvarmingen i boligen. Har vært ute for at varmepumpa har stoppa noen ganger, men da har bare varmeelementet tatt over med litt kaldere temperatur.

En slik løsning er grei der varmepumpa er god nok til å holde temperatuen i normale forhold, dersom mange termostater slår inn samtidig i huset og dermed sender temperaturen på vannet ned så ønsker vi ikke at varmeelementet skal slå inn og trekke ekstra strøm hver gang, bedre å la det bli litt kaldere og så henter systemet seg inn igjen. Det går også mest varme her når den er lite brukt om vinteren så det viktigste er at det er litt lunk og ikke fare for frost.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

SveinJ

Kluff, det er ikke korrekt alt det du skriver for Aventa anlegget, det har skjedd en oppdatering fra jeg kjøpte mitt anlegg for 2 år siden til i dag. Temperaturføleren sitter ikke lenger festet på vannkappe men er erstattet av en ny type som registrerer temperaturen på lufta utenfor brennkammer. Så denne funksjonen er blitt bedre, men fortsatt ikke perfekt.
Styringssystemet er også blitt oppdatert, men fortsatt er det mange menyer man gå gjennom for å justere enkelte parametre. Men når man har gjort det, er det bare et par menybilder man behøver å se på.
Jeg legger ved et bilde som viser prinsippet av anlegget for dere som ikke kjenner det.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

Etter 2 år med krangling innså Aventa tilslutt at treveisventilen som styrer vann ut til solarpanel eller vannkappe ikke fungerte etter hensikten. Tross mye dokumentasjon om dette, beskyldte de meg for feilmontasje osv. Men når jeg tok kontakt med leverandør av ventil sa de at den ikke ville funke. 2 dager seinere fikk jeg e-post om at Aventa hadde feil og jeg rett! De la seg flate, som det så populært heter.
Etter nok 2 uker, kom de og byttet ventilen til en som er beregnet for slike anlegg. Styringsenheten ble også byttet, fordi kontrollen er annerledes på den nye ventilen enn den gamle.
Så nå har jeg endelig fått det jeg betalte for, bortsett fra brukermanual da. Det tar vel lang tid før jeg får det tror jeg :-(
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA