Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Niro kommer uten APP? En real kalddusj...

Startet av muggost, torsdag 20. september 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

02jan

Jeg synes at det er større mangel hvis bulen ikke kan forvarmes UTEN at bilen er koblet til ladestrøm.

Komme til nediset bil etter jobb på kvelden eller etter lang skitur på dagen , har jeg sluppet de siste 4 årene.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Cral

Sitat fra: gr på lørdag 29. september 2018, klokken 11:57
Må du ha faste tider er det bare å bruke en annen app enn Tesla sin, så får du programmerbar forvarming. At sånt er mulig setter jeg pris på. For eksempel smart lading i forhold til strømpriser via Tibber. Nå har strømmen kosta 50-60 øre på det høyeste og 6 øre på det laveste i løpet av et døgn. Både VW, Tesla, W og Volvo støttes av Tibber. Det kan man glemme på Hyundai og Kona.

Tibber har funnet en ny lader (eller har de vært med å lage den?) som de snart skal starte å selge, som i alle fall gjør at man kan lade når strømmen er rimeligere.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

jkirkebo

Sitat fra: Cral på lørdag 29. september 2018, klokken 19:21
Sitat fra: gr på lørdag 29. september 2018, klokken 11:57
Må du ha faste tider er det bare å bruke en annen app enn Tesla sin, så får du programmerbar forvarming. At sånt er mulig setter jeg pris på. For eksempel smart lading i forhold til strømpriser via Tibber. Nå har strømmen kosta 50-60 øre på det høyeste og 6 øre på det laveste i løpet av et døgn. Både VW, Tesla, W og Volvo støttes av Tibber. Det kan man glemme på Hyundai og Kona.

Tibber har funnet en ny lader (eller har de vært med å lage den?) som de snart skal starte å selge, som i alle fall gjør at man kan lade når strømmen er rimeligere.

Tibber trenger bare å lage et OCPP interface så vil alle ladestasjoner med OCPP støttes automatisk. Det hadde vel vært enkleste løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Einride

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. september 2018, klokken 15:45
App/Zoe og manglende hurtiglading og kresen mtp nett(kan ikke lade på IT fordelingsnett) er et lett valg for meg: velger lett bort App mot å kunne lade overalt. Samt hurtigladere 2-4-5 ganger raskere enn Zoe.....
Nå vet jeg ikke hvor raskt Zoe blir varm, men når Bil testet Soul og Zoe i 2014 så fikk Soul skryt for å være varm og god i rundt -20, mens Zoe ble omtalt som sommerbilen..... Mulig Zoe ikke er optimal vinterdag ift Kia/Huyndai?

Er fullstendig klar over alle utfordringar bilen har elles, har tross alt hatt ein Zoe i over 3 år no (og hadde neppe valgt Zoe igjen). Men dei skal ha skryt for det dei faktisk får til sånn nokonlunde, som i tillegg ein heilt ny elbil i 2018 ikkje får til (Kona, mest sannsynleg også Niro) ;)

setlerd

Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Kårepåsporet

Sitat fra: setlerd på lørdag 29. september 2018, klokken 22:08
Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Når jeg kjøpte min første elbil i -14 snakket om at dette skulle bli implementert i -17, nå skriver vi snart -19 så......

xyzzy

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. september 2018, klokken 23:03
Sitat fra: setlerd på lørdag 29. september 2018, klokken 22:08
Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Når jeg kjøpte min første elbil i -14 snakket om at dette skulle bli implementert i -17, nå skriver vi snart -19 så......

Kravet finnes, men det gjelder nye modeller, ikke nye biler.  Så Hyundai/Kia ser ut til å se om de klarer å bli aller sist blant alle bilprodusenter her - innen elbiler har de klart det allerede, men kanskje de klarer å bli sist blant fossilbilene også?

Kårepåsporet

Sitat fra: xyzzy på søndag 30. september 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. september 2018, klokken 23:03
Sitat fra: setlerd på lørdag 29. september 2018, klokken 22:08
Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Når jeg kjøpte min første elbil i -14 snakket om at dette skulle bli implementert i -17, nå skriver vi snart -19 så......

Kravet finnes, men det gjelder nye modeller, ikke nye biler.  Så Hyundai/Kia ser ut til å se om de klarer å bli aller sist blant alle bilprodusenter her - innen elbiler har de klart det allerede, men kanskje de klarer å bli sist blant fossilbilene også?
Ser en bort fra App så ligger vel faktisk både Kia og Hyundai langt fremme. Når Soul kom i 2014 var den kanskje den beste (Tesla ikke medregnet). Ioniq var også helt i toppen, og nå har en Niro og Kona som er helt i toppen når det gjelder rekkevidde, manglende App er i den sammenheng en detalj. For meg er det viktigere å komme frem til neste lader og kunne lade hurtig underballe omstendigheter enn å kunne ha en App på telefonen.....

xyzzy

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 30. september 2018, klokken 10:53
Sitat fra: xyzzy på søndag 30. september 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. september 2018, klokken 23:03
Sitat fra: setlerd på lørdag 29. september 2018, klokken 22:08
Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Når jeg kjøpte min første elbil i -14 snakket om at dette skulle bli implementert i -17, nå skriver vi snart -19 så......

Kravet finnes, men det gjelder nye modeller, ikke nye biler.  Så Hyundai/Kia ser ut til å se om de klarer å bli aller sist blant alle bilprodusenter her - innen elbiler har de klart det allerede, men kanskje de klarer å bli sist blant fossilbilene også?
Ser en bort fra App så ligger vel faktisk både Kia og Hyundai langt fremme. Når Soul kom i 2014 var den kanskje den beste (Tesla ikke medregnet). Ioniq var også helt i toppen, og nå har en Niro og Kona som er helt i toppen når det gjelder rekkevidde, manglende App er i den sammenheng en detalj. For meg er det viktigere å komme frem til neste lader og kunne lade hurtig underballe omstendigheter enn å kunne ha en App på telefonen.....

For all del - jeg sier ikke at "Kona/Niro/Ioniq er blant de verste elbilene på markedet: Hold dere unna!". Men dette er en stor mangel for meg - sikkerhet er én ting som er dårligere fordi Kia/Hyundai er dårligst på dette. For meg er det også viktig å kunne styre oppvarming av bilen, og at oppvarmingen kan bruke batteri.

Den perfekte elbil er langt unna å finnes - alle biler har sine ulemper, og blant elbiler blir det ekstra tydelig siden utvalget tross alt er begrenset.

Kårepåsporet

Så Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet?
Kan du dokumentere dette, og hva som er sammenligningsgrunnlag?
Det er jo ganske bra de andre da når feks Niro og Kona har fem stjerner?

xyzzy

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 30. september 2018, klokken 15:51
Så Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet?
Kan du dokumentere dette, og hva som er sammenligningsgrunnlag?
Det er jo ganske bra de andre da når feks Niro og Kona har fem stjerner?

Jeg skriver ikke at Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet. Jeg skriver at Kia/Hyundai er dårligst på online-funksjonalitet - herunder eCall - som skal sørge for at alvorlige ulykker meldes til 112 automatisk, med informasjon redningstjenesten trenger for å respondere raskt på ulykken. På dette punktet ligger Hyundai/Kia bak sikkerhetsmessig.

Ellers er det bra - jeg har en Ioniq selv, og har vært fornøyd med den. App har vært det såre punktet siden jeg fikk den - allerede da var det litt bak tiden å ikke ha med app, og det er 2 år siden.

tornaldo

Sendte en e-post til Kia Norge med spørsmål om app-støtte i Norge/Europa i dag. Her er svaret:

«Per i dag kjenner vi ikke til at det kommer app-styring for e-Niro. For det kreves det et telematics-senter i Europa, men dette er foreløpig ikke på plass.
På sikt vil det utvikles et slikt senter for Kia i Europa, men når det vil stå ferdig vet vi dessverre ikke.»

Ergo kan vi vel med sikkerhet si at det ikke blir app støtte den nærmeste tiden.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kårepåsporet

Sitat fra: xyzzy på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:45
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 30. september 2018, klokken 15:51
Så Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet?
Kan du dokumentere dette, og hva som er sammenligningsgrunnlag?
Det er jo ganske bra de andre da når feks Niro og Kona har fem stjerner?

Jeg skriver ikke at Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet. Jeg skriver at Kia/Hyundai er dårligst på online-funksjonalitet - herunder eCall - som skal sørge for at alvorlige ulykker meldes til 112 automatisk, med informasjon redningstjenesten trenger for å respondere raskt på ulykken. På dette punktet ligger Hyundai/Kia bak sikkerhetsmessig.

Ellers er det bra - jeg har en Ioniq selv, og har vært fornøyd med den. App har vært det såre punktet siden jeg fikk den - allerede da var det litt bak tiden å ikke ha med app, og det er 2 år siden.

Du skrev:

sikkerhet er én ting som er dårligere fordi Kia/Hyundai er dårligst på dette.

Ikke så lett å tolke hva du mener

OlaM

SitatDet kommer til å bli forskjeller på Kia e-Niro. De første utgavene av bilen kommer ikke til å få samme telematikk som senere utgaver.

Det betyr i praksis at bilen ikke kommer til å kunne styres via en app, og at det ikke blir mulig å laste ned oppdateringer til systemet automatisk.

Det forteller Kias produktmarkedsføringssjef Alper Celik til TU Elektrisk.

«Telematikk» betyr i praksis bilens innebygde mobilmodem, altså at den kan koble seg opp mot internett via mobilnettet.

Systemet Kia skal levere vil først komme i Kia Soul. Deretter skal den leveres til Kia e-Niro. Så de første bilene som kommer på markedet får ikke dette.

Kunder som ønsker appstyring av klimaanlegg og slikt må dermed belage seg på å vente. Celik angir ikke noe spesifikt tidspunkt annet enn «neste år».

https://www.tu.no/artikler/de-forste-e-niro-kundene-far-bil-med-faerre-funksjoner/447687

"Never fly the A model of anything." — Edward Thompson, World War II Pilot
'21 3LR

geear

Blir dårligere og dårligere denne her first edition-tvangen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA