Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Niro kommer uten APP? En real kalddusj...

Startet av muggost, torsdag 20. september 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

trykkertor

Tja.....app, kjekt å ha, ikke et must.
Elektriske vinduer, kjekt å ha, ikke et must.

Vi er nok en del som klarer oss helt fint med biler uten app, vindusheiser, filholder, adaptiv cruise control, cruise control osv.....
Men klart det er kjekt å ha. Likevel ikke en deal breaker for meg.
For de som er blitt "avhengig" av app, skjønner jeg det er en deal breaker.

tornaldo

#31
Ratt, kjekt å ha, ikke et must.
Motor, kjekt å ha, ikke et must.

Mange av oss kan bare ta beina fatt, hva skal man med bil med alskens moderne utstyr, når man kan gå! Eller hva med hest og kjerre, der trenger man verken app eller adaptiv cruise kontrol, helt topp det!  ;) ;)

Jaja, for å avslutte litt seriøst, så tror jeg de aller aller fleste har forventninger til at når det slippes el biler i 2018, der man ville ha betalt det samme som en middels bil i premium segmentet, om el bilene hadde hatt lignende avgifter i Norge, at utstyrsnivået er høyt. App skulle selvfølgelig vært en del av det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

trykkertor

Synes du bommer litt på sammenligningen din der.
Helt klart vi får biler hvor ratt ikke er et must. Men ligger noen år frem i tid.
Motor er jo......forresten, ingen vits å diskutere utdype det grunnlaget du legger opp til.

Øyvind.h

Er det 100% avklart at bilen ikke kommer med app? Hvordan kan de gjøre det i 2018?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tornaldo

Sitat fra: trykkertor på fredag 28. september 2018, klokken 23:34
Synes du bommer litt på sammenligningen din der.
Helt klart vi får biler hvor ratt ikke er et must. Men ligger noen år frem i tid.
Motor er jo......forresten, ingen vits å diskutere utdype det grunnlaget du legger opp til.

Det var åpenbar ironi, og du tok det, som jeg fryktet, alt for alvorlig. Den første delen var stort sett tull. Men du la vel opp til det når det ser ut til at du vil være fornøyd med en 1986 Ford Fiesta med el-motor.  ;)

Men poenget er jo at man forventer denne typen utstyr i dag, med rette. Det utstyret du nevner du klarer deg uten, er jo standard på de aller fleste biler, for 10 år siden. Når bilen kommer med «mulighet til å kjøre selv», er det meget spesielt å f eks utelate acc eller elektriske vindusheiser. En el-bil i 2018 skal representere fremtiden mtp teknologi, men uten app i Europa er det ganske stusselig.

Jeg kommer til å kjøpe bilen selv uten app. Hvis den hadde blitt levert uten el-vindu/setevarmere/acc, åpenbart ikke.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Det er vel verdt å nevne at både Tesla og VW slet enormt med å få app til å virke. Tror det tok over et år før det var brukendes etter bilene var på veien.
Utstyrslisten og batteristørrelsen på Hyundai Kona og Kia Niro er veldig imponerende i forhold til pris. Veldig mye inkludert som er f.eks. ekstrautstyr på Audi e-tron med startpris på 651.000.
På Tesla kan jeg ikke forhåndsstille at varmen skal på hver dag kl 07:30, sikkert pga miljøhensyn. Så hver morgen det er frost må jeg huske å gå inn på appen og starte. Hadde glatt byttet ut appen med et sånt tidsur som er på andre elbiler. På den annen side så pleier varmeapparatene på elbiler å være veldig gode, så en raskt får tint opp.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. september 2018, klokken 07:35
Jeg kommer til å kjøpe bilen selv uten app. Hvis den hadde blitt levert uten el-vindu/setevarmere/acc, åpenbart ikke.

Vi hadde helt klart vurdert bilen om den hadde manuelle vinder, ikke setevarme og vanlig CC, så lenge den hadde app.

Kan ikke huske sist jeg rullet ned vinduene i Leafen, setevarme kan jeg ikke fordra og ACC på Teslaen bruker jeg aldri kø. App? Brukes stort sett hver dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Limodriver

Denne diskusjonen viser hvor forskjellige preferanser vi har. App, vinduer, acc, tidsur, setevarme osv.

Satt dette til side viser salget av Kona og ventelisten på Niro at kunder likefullt kjøper bilen selv om den mangler app.

Det er bra med meningsforskjeller i et diskusjonsforum. Det ville være kjedelig om det kom en kommentar som beskriver hvor problematisk manglende app er - svar: enig, tiltrer, halleluja osv.

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 08:05
Det er vel verdt å nevne at både Tesla og VW slet enormt med å få app til å virke. Tror det tok over et år før det var brukendes etter bilene var på veien.
Utstyrslisten og batteristørrelsen på Hyundai Kona og Kia Niro er veldig imponerende i forhold til pris. Veldig mye inkludert som er f.eks. ekstrautstyr på Audi e-tron med startpris på 651.000.
På Tesla kan jeg ikke forhåndsstille at varmen skal på hver dag kl 07:30, sikkert pga miljøhensyn. Så hver morgen det er frost må jeg huske å gå inn på appen og starte. Hadde glatt byttet ut appen med et sånt tidsur som er på andre elbiler. På den annen side så pleier varmeapparatene på elbiler å være veldig gode, så en raskt får tint opp.

Selv på det verste var Teslas app bedre enn det Nissan leverer som ferdig produkt, så helt krise synes jeg ikke det var.

Men hvorfor ikke bare kjøpe en app som støtter tidsstyring?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Einride

Dei som klarar seg uten app mistenker eg at aldri har hatt det, eller kun parkerar i garasje vinterstid ;)

Men for å vere litt meir seriøs så er app veldig kjekt å ha.

Største idiotien til Hyundai på Kona (og Ioniq?), og som sikkert vil gjelde for Niro også, er derimot at du må stå tilkobla straum for å kunne forhåndsvarme bilen. Eg kunne stort sett klart meg med pre-definerte tider for oppvarming av bilen, men når bilen MÅ lade for at dette skal aktivere, blir det ganske ubrukeleg. Med 64 kWh batteri vil dei aller færraste måtte lade kvar natt. Og når bilar med ~20 kWh batteri kan forvarme utan å lade, burde i alle fall ein bil med tre gongar kapasiteten ha det. La det vere opp til brukaren om dei vil bruke batterikapasitet på dette eller ikkje, og set heller eit nedre nivå for oppvarming, f.eks 25% eller 30% batteri.

Renault Zoe har sine feil, men på akkurat forhåndsvarming har dei gjort mykje riktig. Mulighet for timer i bil og timer frå app, mulighet for å starte oppvarming umiddelbart frå app OG frå nøkkel. Veldig nyttig!

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 08:05
På Tesla kan jeg ikke forhåndsstille at varmen skal på hver dag kl 07:30, sikkert pga miljøhensyn. Så hver morgen det er frost må jeg huske å gå inn på appen og starte. Hadde glatt byttet ut appen med et sånt tidsur som er på andre elbiler. På den annen side så pleier varmeapparatene på elbiler å være veldig gode, så en raskt får tint opp.
Neppe av miljøhensyn. Hva med smart preconditioning? Bruker det ikke selv på grunn av lite forutsigbart bruksmønster, men trodde den skulle være en smartere variant av tidsinnstilling, der den lærer seg bruksmønsteret? Burde kunne erstatte schedule ganske greit.

Må du ha faste tider er det bare å bruke en annen app enn Tesla sin, så får du programmerbar forvarming. At sånt er mulig setter jeg pris på. For eksempel smart lading i forhold til strømpriser via Tibber. Nå har strømmen kosta 50-60 øre på det høyeste og 6 øre på det laveste i løpet av et døgn. Både VW, Tesla, W og Volvo støttes av Tibber. Det kan man glemme på Hyundai og Kona.

Huskestue

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 08:05
Det er vel verdt å nevne at både Tesla og VW slet enormt med å få app til å virke. Tror det tok over et år før det var brukendes etter bilene var på veien.

Vel hadde model S fra høsten 13 og app funket som snus. Større utfordringer med andre ting. App burde vært standard i 2018 og løsningen på Ioniq mhp forvarming er en vits. Fungerer svært dårlig.


Kårepåsporet

Sitat fra: Einride på lørdag 29. september 2018, klokken 11:47
Dei som klarar seg uten app mistenker eg at aldri har hatt det, eller kun parkerar i garasje vinterstid ;)

Men for å vere litt meir seriøs så er app veldig kjekt å ha.

Største idiotien til Hyundai på Kona (og Ioniq?), og som sikkert vil gjelde for Niro også, er derimot at du må stå tilkobla straum for å kunne forhåndsvarme bilen. Eg kunne stort sett klart meg med pre-definerte tider for oppvarming av bilen, men når bilen MÅ lade for at dette skal aktivere, blir det ganske ubrukeleg. Med 64 kWh batteri vil dei aller færraste måtte lade kvar natt. Og når bilar med ~20 kWh batteri kan forvarme utan å lade, burde i alle fall ein bil med tre gongar kapasiteten ha det. La det vere opp til brukaren om dei vil bruke batterikapasitet på dette eller ikkje, og set heller eit nedre nivå for oppvarming, f.eks 25% eller 30% batteri.

Renault Zoe har sine feil, men på akkurat forhåndsvarming har dei gjort mykje riktig. Mulighet for timer i bil og timer frå app, mulighet for å starte oppvarming umiddelbart frå app OG frå nøkkel. Veldig nyttig!

App/Zoe og manglende hurtiglading og kresen mtp nett(kan ikke lade på IT fordelingsnett) er et lett valg for meg: velger lett bort App mot å kunne lade overalt. Samt hurtigladere 2-4-5 ganger raskere enn Zoe.....
Nå vet jeg ikke hvor raskt Zoe blir varm, men når Bil testet Soul og Zoe i 2014 så fikk Soul skryt for å være varm og god i rundt -20, mens Zoe ble omtalt som sommerbilen..... Mulig Zoe ikke er optimal vinterdag ift Kia/Huyndai?

ToWalkOrDrive

Veldig mange slet med å få kontakt med Tesla fra appen på mobil. Jeg har Android, vet ikke om det var del av problemet. Senere fant jeg ut at jeg fikk oftere kontakt med bilen om jeg skrudde av WIFI.
Det å ikke kunne varme bilen uten at strømmen er koblet på er mye verre. Da kan du jo ikke få varm bil når du skal hjem fra jobb...hvis du ikke kjøper tilvalget med 230V og putter inn en liten "ovn" på 50 watt :-)

Smart preconditioning funket ikke hos meg som kjører ca annenhver ettermiddag på noe. Da står den og varmer i hytt og pine. Mulig den har blitt bedre de siste årene.

Har ikke testet andre Tesla-apper for scheduled oppvarming, men da må du vel gi vekk passord til en tredjepart. Har dere tips til en seriøs app (navn)? Skal uansett prøve og selge nå.
Tesla Model Y                         2021-

Kårepåsporet

Forvarming er null problem hvis en har lader tilkoblet. En kan programmere to tidspunkter, og velge for hvilke(n) dager det skal gjelde.
En kan feks velge varm bil kl 0700 man-fred og kl 1600 man-fred eller hvilken som helst kombinasjon separat for disse.
Når tenninga først er på tar det ca 20 sek å stille inn (ok, gjerne 10-30!).
Dette er normalt viktig hvis en skal strekke rekkevidde, men med 64 kWt batteri betyr det i 99,9% av tilfellene mindre. Skal en tømme batteriet på en lang tur må en lade uansett, om en da må lade feks 20 eller 22 minutt betyr mindre.
Og bilen er lett å få isfri etter 1-3 minutt på tomgang....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA