Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trådløs ladning

Startet av Svg1974, torsdag 20. september 2018, klokken 08:09

« forrige - neste »

Svg1974

Noen som vet noe om trådløs lading på e-tron? Ser at det kommer som standard "klargjort for trådløs lading", det har vært nevnt tidligere, men nå er det lite eller ingen informasjon. Vil jo tro at de har en plan for det siden det kommer klargjort som standard...

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

#2
3.6 kW vil være helt fint som for hverdagslading for mitt bruk. Spørsmålet er bare hva det vil koste å installere i garasjen. Har det vært noen antydninger om det ? Og er det utviklet en standard for trådløs lading av bil, eller må man kjøpe ny ladeenhet dersom man bytter til et annet bilmerke. Det kan muligens være en ulempe i forhold til kapasitetstap på batteriet, med mindre man kan definere at den normalt bare skal lade opp til 80 eller 90 %.

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 21. september 2018, klokken 09:09
Og er det utviklet en standard for trådløs lading av bil, eller må man kjøpe ny ladeenhet dersom man bytter til et annet bilmerke.
Kan jo bruke Qi standarden. Så kan man bare strø 50 mobilladere ut over garasjegulvet :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. september 2018, klokken 09:35
Sitat fra: TM på fredag 21. september 2018, klokken 09:09
Og er det utviklet en standard for trådløs lading av bil, eller må man kjøpe ny ladeenhet dersom man bytter til et annet bilmerke.
Kan jo bruke Qi standarden. Så kan man bare strø 50 mobilladere ut over garasjegulvet :D
Jeg er av de mer tålmodige mtp hjemmelading, men 375w er litt for pinglete selv for meg :D
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

JorgenM

Sitat fra: TM på fredag 21. september 2018, klokken 09:09
3.6 kW vil være helt fint som for hverdagslading for mitt bruk. Spørsmålet er bare hva det vil koste å installere i garasjen. Har det vært noen antydninger om det ?
BMW er vel de eneste som leverer dette idag og jeg mener de tar ca 30000,- inkludert montering.
Den er også 3,6kW
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Det store spørsmålet er da om dette er proprietære systemer som må byttes hvis man bytter bilmerke.

JorgenM

Ja, finnes ingen standard enda ser det ut til:

- Standardization is still a major issue for inductive charging, which also rings with costs, positioning and safety. Inductive charging is not exempt from these problems either. From an industry perspective, it is also frustrating that there is no uniform international standard for inductive charging. While the technology would benefit from a standardisation that allows BMW drivers to charge their vehicles on other pads and vice versa, a new norm would have to leave enough room for development of the technology, as it is still in its infancy. This motivational split is one of the reasons that ISO, SAE and others have not been able to decide on a technical standard.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Da tror jeg nok det blir lading med kabel...trygt, enkelt og billig.

Pingle

#9
Er det noen som vet hva en slik løsning gjør med annet utstyr i nærheten? Høyttalermagneter og annet utstyr man har betalt dyrt for?
Eller hvor sterkt magnetfeltet blir?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

Har det skjedd noe mer angående trådløs lading av e-tron. Mener å ha lest at bilen er forberedt for dette, men hva kreves av installasjon for å kunne benytte det. Er det en standard for tådløs lading så Jaguar og e-tron kan benytte samme ladeplate ? Regner med at det er lav ladefart, men hvor lav ?

janbanan

2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Trond.m

Na, det var denne artikkelen som gjorde at jeg ble minnet på at Audi tidligere reklamerte med at bilen var forberedt for trådløs lading hvis jeg husker riktig.

Hårek

Forberedt betyr antagelig ikke annet enn at de har en plugg hvor coil kan plugges inn. Tror ikke noen elbil har coil innebygd som standard.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Jeg forstår ikke fascinasjonen for trådløs lading. Vi snakker 50'-100' i infrastruktur og bilen, tyngre bil, tregere lading men høyere ladetap, mindre fleksibel parkering.
Kan forstå at drosjer ønsker dette som står i en bevegelig kø, men ikke private.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA