Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig og bra ladestasjon

Startet av Rooki3, onsdag 19. september 2018, klokken 16:15

« forrige - neste »

Rooki3

Hei, jeg skal ha en ladestasjon utenfor garasjen og lurer på hva som er det beste alternativet nå. Det trenger ikke være hurtiglader, men bør være med jordfeilbryter type B, og den bør være så liten som mulig og helst med kabelen inn på undersiden (for at den ikke skal stikke så langt ut). Bør også kunne gå på en 16 ampere sikring.
Jeg har lest her at Zappi er bra og EcoLite. Sistnevnte har kontakten stikkende rett ut i front, men ellers syns jeg den virker ok. Prisen på begge er vel rett under 7000,-.
Er det noen som har innspill, erfaring? Er de like bra for å lade en BMW i3, eller finnes det noe bedre der ute?

What-a-watt

Begge du nevner er bra, men du kan også bruke Tesla Wall Connector som du får kjøpt ny på finn.no for rundt 4.500.-. Men da må det installeres B-jordfeilbryter i sikringsskapet, Koster vel et par tusen ferdig montert.

Rooki3


Orbit

Dersom du har IT strømnett (eller av andre grunner bare kobler opp 1-fas), ville jeg ikke valgt kombinasjonen av TWC og i3. TWC har en strømlekkasje som får i3'en til å kontinuerlig prøve å bytte fra 1-fas til 3-fas lading. Mer om dette her (og i blogg lenket fra den tråden).

Har selv opplevd dette på Tesla destination chargers, dvs offentlige TWC. Ble så mye klikking at jeg droppet lading der, for ikke å slite ut reléet (uten at jeg forstod den gang hva som fikk det til bokstavelig talt å klikke for bilen).

Dersom du har TN-nett, og kobler opp 3-fas lading, er TWC+i3 ikke noe problem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rooki3

#4
OK, da har jeg sjekket litt og det blir nok ikke Tesla lader på meg. Man må eie en Tesla eller ha en i bestilling for å få kjøpt den laderen.
Så har jeg snakket med elektrikker som sier det kommer ny jordfeilbryter nå, et såkalt DC-filter, som gjør at isteden for at bryteren stopper strømmen, vil den bare filtere bort feilen. Dette skal være en bedre utvikling av jordfeilbryter type B. De to laderne jeg har fått anbefalt er da Garo og Wallb-e. Begge disse har det nye DC-filteret og det er noen ukers ventetid da dette er helt nytt.
Jeg fikk en pris på 20.000,- ferdig monter med ny 32 Ah sikring og 10m kabel inkludert. Litt dyrt kanskje, siden laderen med det nye filteret ikke skal være dyrere enn den "gamle" med jordfeilbryter type B.

KjellG

#5
«Filterer bort feilen», høres pussig ut. Feilen er der, men synes ikke? Har du noe produktnavn?

Rooki3

#6
Nei, bare at det er et DC-filter som sitter i bl.a. nye Garo ladestasjoner og Wallb-e.
I flg. elekrikkeren er dette noe som kommer på markedet nå (istedet for Jordfeilbryter type B).

jkirkebo

Sitat fra: Rooki3 på torsdag 20. september 2018, klokken 09:48
OK, da har jeg sjekket litt og det blir nok ikke Tesla lader på meg. Man må eie en Tesla eller ha en i bestilling for å få kjøpt den laderen.
Så har jeg snakket med elektrikker som sier det kommer ny jordfeilbryter nå, et såkalt DC-filter, som gjør at isteden for at bryteren stopper strømmen, vil den bare filtere bort feilen. Dette skal være en bedre utvikling av jordfeilbryter type 2. De to laderne jeg har fått anbefalt er da Garo og Wallb-e. Begge disse har det nye DC-filteret og det er noen ukers ventetid da dette er helt nytt.
Jeg fikk en pris på 20.000,- ferdig monter med ny 32 Ah sikring og 10m kabel inkludert. Litt dyrt kanskje, siden laderen med det nye filteret ikke skal være dyrere enn den "gamle" med jordfeilbryter type 2.

Ikke umulig å komme i mål på 12-13k inkl. ny kurs med 32A sikring og 10m kabel med EcoLite ladestasjon om du finner riktig elektriker. Siden ladestasjonen har fullverdig B-vern brukes kun en ren automatsikring i skapet og disse er rimelige.

20k høres uansett mye ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rooki3

Takk for det, jeg mener også og ha sett pakkepris på dette til under 15k.

KjellG

Sitat fra: Rooki3 på torsdag 20. september 2018, klokken 10:58
Nei, bare at det er et DC-filter som sitter i bl.a. nye Garo ladestasjoner og Wallb-e.
I flg. elekrikkeren er dette noe som kommer på markedet nå (istedet for Jordfeilbryter type 2).

Da tror jeg jeg har oversikten. Enkelte kaller dette et «DC-filter». Imo er det misvisende. Dette er en DC-detektor. Den legger ut et signal (open collector) ved detektert DC-feilstrøm over 6 mA. Dette overføres internt i ladestasjonen til hovedreleet som avbryter ladingen. Deretter husker ladestasjonen at lading er avbrudt grunnet detektert DC-feil.
Hvorvidt foranstående A-vern trippes vil trolig være litt tilfeldig avhengig av aktuelle feilstrømmer.

elektrolux

Er garasjen frittliggende med egen strømkurs kan du få en Ratio ladestasjon med kabel ut under og 6 mA DC jordfeilvern ferdig montert for 8990.- av våre samarbeidspartnere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rooki3


Rooki3

#12
Hva er egentlig fordelen med å montere egen lader i forhold til en vanlig stikkontakt med jordfeilbryter innenfor?
Det er billigere og kontakten kan jo brukes til andre ting som høytrykksspyler, motorvarmer osv.
Har dere noen gode argumenter for lader?

elektrolux

Egentlig ikke.

Men bruker gjerne å argumentere for raskere lading og bedre brukerkomfort med ladestasjon.

Beste sparetipset er å legge opp stikk slik du sier og bruke original ladekabel til garantien på den er utløpt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Hva legger du i begrepet "brukerkomfort" her?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA