Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde; maks og praktisk

Startet av Vollis47, onsdag 19. september 2018, klokken 15:58

« forrige - neste »

Vollis47

De fleste er veldig opptatt av hvor langt en elbil kan kjøre fra fulladet til nesten tomt batteri. Det kan jo være interressant nok for første del av en lengre tur. Men enda viktigere er vel mulighetene for å få ladet underveis og hvor raskt du kommer deg videre på neste etappe.

Er det noen av eksisterende eller nykommere de neste to-tre årene som kan sies å være i nærheten av Tesla på dette?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

desheng

TeslaBjørn gjorde ein test av dette (nesten), og køyrde ein ModelX og ein Hundai Kona frå Oslo til Trh, og så tilbake. Kona vann med eit minutt eller så. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

THE

Hyundai Ioniq er også effektiv, og har relativt rask lading, spesielt når man ser på lading i km/min.

Den bilen som nok har størst potensiale når det gjelder rekkevidde og ladehastighet er nok Tesla Model 3 long range. Den har (veldig) lavt forbruk og rask lading på Tesla sine superladere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Når det gjelder praktisk rekkevidde synes jeg den sammenligningen litt nede i denne artikkelen er veldig bra. Der har de laget et stolpediagram med en blå stolpe for 90% av rekkevidden siden man ikke kjører helt tomt, og så lagt til i grønt på toppen hvor mye rekkevidde du får i tillegg etter 30 min hurtiglading.

https://cleantechnica.com/2018/09/16/tesla-model-3-standard-range-vs-best-of-the-rest-which-affordable-ev-to-choose/

Her i Norge burde vi kanskje laget sammenligningen med både varmt og kaldt vær for å illustrere forskjellen i rekkevidde og ladetid på vinteren også.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vollis47

Sitat fra: desheng på torsdag 20. september 2018, klokken 12:04
TeslaBjørn gjorde ein test av dette (nesten), og køyrde ein ModelX og ein Hundai Kona frå Oslo til Trh, og så tilbake. Kona vann med eit minutt eller så. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men da hadde han nok litt flaks slik at det ikke var kø på noen av hurtigladerne.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

arthur

Hyundai Kona og Kia Niro er de to bilene i dag som holder følge med Tesal hva angår lading o kapasitet/kjørelengde.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 20. september 2018, klokken 12:25
Hyundai Ioniq er også effektiv, og har relativt rask lading, spesielt når man ser på lading i km/min.
Og når samme Teslabjørn kappkjørte Ioniq mot Ampera-E Oslo-Trondheim-Oslo (med Pavel) så kom de helt likt. Så antagelig må Ampera-E med her selv om den er et hakk under Kona/Niro.

emurof

Hvis man først skal snakke om praktisk rekkevidde så bør man kanskje tenke på at man bør holde seg mellom 20-80% på batteriet for å unngå effekttap. Så hvis man vil behandle batteriet sitt pent så har man bare 60% av batteriets kapasitet å kjøre på.

inverter

Daglig bruk av batteriet bør ligge mellom 20 og 80 prosent, men det er ikke noe problem å kjøre 5 til 100 prosent ved behov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA