Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med utvidet garanti fra Allianz - Biler som har rundet 5 år/100K km

Startet av Sponzo, onsdag 19. september 2018, klokken 14:41

« forrige - neste »

Sponzo

Hei,

Er det noen her på forumet som har erfaringer med utvidet garanti fra Allianz?

https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty-insurance?redirect=no

Jeg har utsatt litt for lenge med å se på dette, og om få dager har jeg hatt bilen i 5 år og kjørt 94.000 km.

Hadde derfor vert supert om noen i forumet har erfaring?

Batteri og drivlinje er ikke dekket, og det er helt greit siden Tesla tilbyr 8 års garanti. Det jeg IKKE liker er alle de andre unntak på hva som dekkes - se vedlegg markert med gult side 3 + 4

Det er to opsjoner for utvidet garanti:

- Kr. 17.500 for 2 år eller km. 40.000
- Kr. 27.000 for 3 år eller km. 60.000

Innspil?
-

Sponzo

Ser at vedlegget ikke kan åpnes - kopierer derfor teksten inn som omhandler begrensninger i den utvidede garantien:


2. Følgende komponenter og mangler er ikke forsikret under Polisen:

Batteri og drivenhet

Dekk og felger

Justeringer og korreksjoner til chassiset og relaterte komponenter, f.eks:
-   Justeringer av dører, deksler og klaffer eller retting av rammeskjevhet. Videre er hjulinnstilling ikke dekket som en selvstendig korreksjon for chassiset, med unntak av hjulinnstilling i forbindelse med en dekket reparasjon.

Korrosjon- eller lakkfeil, inkludert men ikke begrenset til, følgende:
-   Korrosjon fra defekter eller leverte materialer eller utførelse som forårsaker perforeringer (hull) i karosserideler eller chassis fra innsiden og ut.
-   Overflatekorrosjon eller kosmetisk korrosjon som forårsaker perforering i karosserideler eller chassiset fra utsiden og inn, for eksempel steinsprut eller riper
-   Korrosjons og lakkfeil som oppstår på grunn av eller som følge av ulykker, lakkmatching, misbruk, vanskjøtsel, uriktig vedlikehold eller drift av Kjøretøyet, installasjon av tilbehør
-   Eksponering for kjemiske stoffer, eller skader som følge av naturkatastrofer, natur, brann eller feil oppbevaring

Justeringer som er nødvendige for å rette alle slags lyder, vannlekkasjer eller vindstøy

Arbeid og deler relatert til vanlig vedlikehold, inkludert men ikke begrenset til følgende:
-   Deler og normale eller unnværlige vedlikeholdelser og prosedyrer som for eksempel Arlige service- og diagnostikksjekker, bremseklosser / belegg, bremserotoren, suspensjonsinnretting, hjulinnstilling, luftkondisjoneringslinjer, slanger eller koblinger, batteritesting, væskeendringer, kosmetisk behandling (f.eks. rengjøring og polering), filtre og viskerblader / innlegg.
-   Andre vedlikeholdstjenester og deler som er beskrevet i Teslas vedlikeholdsplan for det dekkede Kjøretøyet

Lyst metall, metallplater, støtfangere, dekorert listverk, tepper, møbeltrekk, lakk, støtdempere, 12V batteri, batterikabler, linser, lyspærer, tette bjelker, glass (f.eks. frontrute), hjul, interiør, karosseriforsegling- og pakninger (f.eks. tetningslister)

Avtakbare soft-tops, avtakbare hard-tops, glass, plast, innramming, kabler, eller tetninger.

Enkelte poster knyttet til Kjøretøyet, inkludert, men ikke begrenset til den Mobile Kontakten, Veggkontakten, eventuelle fremtidige kontakter og ladeadaptere.
 

xerxes

bra spørsmål!

har lurt på det samme selv. hadde ikke nøkt med å kjøpe denne garantien om den var fra tesla selv, men dette her virker være en uavhengig aktør?

uten mobilitetsgaranti synker verdien av forsikringen mye for meg. da snakker vi leiebil på bilforsikringen, men vil det også dekke dersom bilen svikter? heller ingen leiebil knyttet til service (kan som kjent ta tid å vente på deler).

så mange unntak! Hva dekker den egentlig i det hele tatt?? det er et betimelig spørsmål. jeg kan ikke komme på en eneste ting som ikke egentlig er «slitedel» eller satt som unntak på denne lista. Til og med støtfanger fraskriver de seg.

da lurer jeg på hva denne forsikringen, som koster 30.000, egentlig er verdt?

veldig synd at ikke tesla lenger tilbyr garanti selv utover 100.000 km/5år. skuffet over at de reklamerer for en slik tredjepartsforsilring uten mål og mening.

Tror de bare har 4 år reklamasjon i sverige, mulig de ser at den norske 5 års reklamaskonsretten er såpass sterk at de like godt kan bruke 5 års garanti som salgsargument i likhet med de fleste andre bilmerker i norge. med andre ord bør man ta 100.000-kriteriet på garantien med en klype salt, da de ikke kan unndra seg 5 års reklamasjonsrett uansett. ser volkswagen tar 5000 kr ved nybilkjøp for å øke garanti fra 100.000 til 150.000 eller deromkring. det er jo unektelig veldig billig og tyder også på at km grensene ikke er så viktige i norge. i andre land derimot, der 3 års reklamasjon er normen, vil en slik km-garanti har større betydning. tolker vw sin utvidede garanti som en slags trussel om å «gi oss 5000 kr så skal vi være mindre kranglete når bilen ike fungerer som den skal».

kanskje kan vi stole på at en tesla som har vart 5 år har bevist at den kommer til å vare enda noen år, og at evt reparasjoner neppe vil overstige 30.000 kr? hadde vært kjipt å fått en feil på det elektriske anlegget (f eks mcu) etter 5 år og noen dager, som ville gitt en smell i 50.000 kroners klassen, men jeg heller faktisk mot å «ta en kalkulert risiko» og håpe på det beste. kan virkelig ikke se hva den forsikringen til allianz skulle bidra med utover å gi irritasjon over å finne ut at de nekter dekke feilen på bilen (de har jo gjort unntak for alt mulig). «falsk trygghet»? hvis noen har argumenter for å kjøpe denne forsikringen mottas de med stor takk.

har tenkt å ha min tesla med free supercharging over 5 år så jeg er veldig interessert i tips om den strategisk beste måten å oppnå det på.

dejavu

Det som står om hva forsikring dekker er at man har

"rett til å få rettet enhver Defekt som kan tilskrives en produksjonsfeil av en original
del, elektrisk eller mekanisk, ved reparasjon eller utskiftning
"..såfremt polise er betalt osv...

Så følger det 10 sider med presiseringer, avgrensinger og unntak. Ikke enkelt å skjønne hva som faktisk er dekket da. Hva om dørhåndtakene ryker, eller det begynner å lekke fra soltaket,eller akslingen knekker etter 6 år, er det da produksjonsfeil eller  normal slitasje? Kan bli spennende å vente på disse vurderingene!

Mod.3,2021,AWD,HF

Veggen

Min garanti gikk ut for et par uker siden og jeg vurderte også dette.
Etter å ha lest vilkårene var det tydelig at de hadde lagt opp til å kunne vri seg unna det meste, og tanken på ørkesløse diskusjoner med et stort utenlandsk forsikringselskap fristet ikke.
Jeg tar meg heller råd til å ta risikoen selv.
Håper å kunne ha bilen i 5 år til.

Tuxedo

Jeg kommer heller ikke til å ta dette. Det virker som forretningsideen er å dra inn forsikringspremie, og deretter sno seg unna alle krav.

Sponzo

Ja jeg er enig med innleggene fra dere på dette - hadde vert flott on noen herinde har praktisk erfaring med garantien.

En ting er hvordan vi tolker betringelsene og en annen ting er hvordan Allianz faktisk opererer med garantien.

E_S

En god del i Tyskland som har erfaringer med dette, og der er erfaringen at det er ekstremt vanskelig, om ikke umulig å få dekket noe som helst, da de alltid hevder "normal slitasje" eller lignende.
:)

xerxes

virker som en god forretningside men dårlig deal for kundene.

når de helgarderer seg på denne måten er det kanskje bedre å sette 30.000 kr i fond og satse på at dette holder til å reparere en støtdemper eller to dersom det skulle skje noe. En har jo forsikring og reklamasjon opptil 5 år, samt 8 år garanti på motor og batteri.

skuffende at tesla lar seg bruke (får de provisjon?) til å reklamere for denne typen «falsk trygghetsforsikring». koster jo mer enn jeg betaler for å forsikre huset mitt i ti år! oppleves uryddig; enten får tesla tilby en skikkelig utvidet garanti eller ikke.

emurof

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. september 2018, klokken 23:18
Jeg kommer heller ikke til å ta dette. Det virker som forretningsideen er å dra inn forsikringspremie, og deretter sno seg unna alle krav.

Dette er altså svindel/bedrageri, med andre ord. Er ikke bedrageri ulovlig?

Cowboystrekk

Jeg har lest endel om dette nå og spurt Allianz direkte. De dekker f.eks AC, touchskjerm (koster ca 50k), dørhåndtak og en rekke andre svindyre deler. En fikk dekka nytt sete pga noe kødd med elektronikk. Jeg kommer til å ljøpe det. Når jeg selger bilen vil jeg yrolig øke verdien samt bekymre meg fir mindre etterpå :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JLie

Interessant diskusjon. Jeg vurderer også utvidet garanti den dagen garantien på min går ut, men det er en balansegang når det gjelder hva som føles lønnsomt.

Det jeg er mest redd for når det gjelder slik jus er at tolkningen av unntakene kan variere. Cowboystrekk skriver at ac og seter angivelig kan dekkes innenfor denne garantien, men skal man legge til grunn det Sponzo skriver lenger opp her av unntak er det nesten rart at man faktisk har fått dette dekket. Hvordan tolker dere feks unntakene "interiør" og "luftkondisjoneringslinjer, slanger eller koblinger". Her virker det jo som at ac og seter IKKE dekkes. Lenger ned brukes også ordet "tetninger". Gudene veit hvordan man kan tolke dette.

Hvis det viser seg at praksis for tolking er til kundens fordel i de fleste tilfeller, hopper jeg gjerne på. Fint om flere som har erfaring med Allianz deler sine erfaringer.
Tesla Model S 90d - 2016

Cowboystrekk

AC dekkes, men om f.eks noe tetter eller skader luftekanalene fra AC til kupe så dekkes ikke det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA